Як відомо, Верховна Рада України прийняла законопроект "Про внесення змін до закону України про столицю — місті героїв Києві", який внесений Олександром Ткаченком та іншими мажоритарниками Києва з президентської партії "Слуги народу". Законопроект підтримали 244 нардепа. Експерти поділилися своєю думкою відносно того, для чого вносять ці зміни, як зміниться адміністративний устрій Києва і вплинуть вони на життя мешканців столиці.
Так, даний законопроект пропонує нову систему організації та здійснення місцевого самоврядування та виконавчої влади в Києві. Також пропонується відновити районні ради в столиці як представницькі органи киян. Пропонується розділити посади і повноваження Київського міського голови і голови КМДА. Мер міста буде стояти на чолі Київського магістрату – виконавчий орган Київміськради, головувати на його засіданнях, а голова КМДА буде здійснювати нагляд за дотриманням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування та координувати діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади. І він буде призначатися ніким іншим, як президентом України Володимиром Зеленським.
Автори законопроекту також пропонують внести такі ж зміни в закон "Про місцеві вибори" виключити з чинного закону норму, згідно з якою кількість депутатів місцевої ради становить 120 за чисельності 2 мільйони виборців.
Так, чисельність депутатів Київської міськради скоротиться до 80. Загальний склад депутатів районної у місті Києві ради складе 20 депутатів.
Гороскоп на п'ятницю 22 листопада для всіх знаків Зодіаку: день для змін та простих радостей
Нові правила бронювання від мобілізації: що зміниться з 1 грудня
Є умова, вводять ліміт на 30 днів: що буде з тарифом на світло з 1 грудня
Долари з "заначки" можуть розчарувати: почали діяти нові правила обміну валюти
Що це змінює і кому вигідно
Сергій Бєлашко стверджує, що цей законопроект є продовженням боротьби за ресурси в турборежимі.
"Команда Зеленського намагається максимально швидко підім'яти під себе кількість ресурсів. При цьому, якщо йти на дострокові вибори і ставити свого людини з тими ж повноваженнями, що були, то є певні ризики і нюанси. Далеко не факт, що Зеленський зможе знайти і переконати киян підтримати і обрати таку людину. Можливі його кандидати, той же Олександр Ткаченко, відверто слабкі в плані кандидатури на пост мера столиці, найбільшого в Україні мегаполісу. З іншого боку, Віталій Кличко, при всьому неоднозначному ставленні до нього киян, особливого негативу у них не викликав. І відкритих ворогів, які б вступали з ним жорсткий конфлікт, як це було в Олександра Омельченка і Леоніда Черновецького, у Кличка немає. У нього серйозно просів рейтинг, але не до такого рівня, щоб зробити його переобрання неможливим. Вибори в будь-якому випадку справа не швидка, а прийнявши закон про столицю, призначити голову КМДА і перепідпорядкувати йому державні органи, що знаходяться в Києві, і переключити на нього фінансові потоки — зробити набагато швидше. Плюс обраний киянами людина формально від Банкової буде незалежний, а призначений чиновник знаходиться на короткому повідку і буде діяти "по дзвінку". А далі як називати потім виконком Київської міськради – магістрат, ратуша, відроджені райради – хитромудрі візерунки і не більше. А якщо почнеться відторгнення цих назв, завжди можна сказати: не хочете магістрат, нехай залишається виконкомом. Раніше в Києві було 15 районів, зараз – 12. Скасовували там райадміністрації, знову вводили. Насправді на життя киян все це особливо не впливає. Це не про те, як зробити систему управління містом простіше і ефективніше, це про те, хто матиме контроль над публічними ресурсами столиці України", — розповів він.
Які будуть делеговані повноваження голови КМДА, а які меру
Андрій Вигиринский вважає, що деяких змін у даному законопроекті в частині наповнення місцевого бюджету немає.
"Судячи з усього бюджет міста Києва буде формуватися так само, як і раніше. Як розподілятимуться повноваження мера, голови магістрату і КМДА, то тут я не згоден з паном Кличком, що голова КМДА, який буде призначатися президентом України, стає нібито прокурором. Віталій Володимирович – людина хороша, але, напевно, не до кінця дочитав висновки Головного науково-експертного управління, що немає нічого поганого в системі контролю за додержанням Конституції і законів України при прийнятих міськрадою рішення. Я не вважаю, що цей законопроект варто аналізувати з точки зору його життєздатності. Хоча б тому, що Головне науково-експертне управління дало негативну оцінку йому, вказавши на порушення принципів місцевого самоврядування. Якщо навіть в "Опозиційній платформі – За життя" кажуть, що вони за зміни ситуації в Києві, але конституційним способом, то, напевно, варто прислухатися до висновків Головного науково-експертного управління. Коли починають робити винятки для місцевих виборів у Києві, то цього ж захочуть в ОРДЛО, на Галичині, в Закарпатті. Якщо кажуть, що будуть сформовані районні ради, то виникає питання – скільки їх треба? Крім того, через 6 місяців виконавчі функції мають бути передані від КМДА магістрату і від РДА – райрадам. Тоді виникає питання про доцільність проведення дострокових місцевих виборів. Далі, в законопроекті зазначено, що органи Національної поліції будуть отримувати повноваження виявляти факти незаконних будівництв і отримувати рішення суду про призупинення або знесення такий будівництва і мати право це рішення реалізувати. Але виконувати рішення суду в країні можуть відповідні виконавчі служби судової влади та Мін'юсту. Яким чином це співвідноситься з нормами Конституції про поділ влади, творці законопроекту не конкретизують. А це – дуже важливий момент. Голова КМДА щодо цього законопроекту виконує наглядові функції за рішеннями міської ради з правом призупиняти їх за рішенням суду, але не втручаючись у процес самого прийняття такого рішення. Мер очолює Київську міськраду і керує магістратом, які приймають такі рішення. Виходячи з усіх зазначених вище нестиковок, законопроект повинен бути перероблений. Прислухаються при цьому представники профільного комітету на думку народних обранців з інших фракцій чи ні? Необов'язково. Якщо немає, то робота органів місцевого самоврядування в Києві залишить занадто багато питань", повідомив політичний експерт.
Двовладдя в Києві
Руслан Бортник поділився своєю думкою щодо даного питання.
"Законопроект ще законом не став. І якщо Олександр Ткаченко днями очолить КМДА, то він очолить її за нині чинним законом про столицю України. Якщо таке рішення буде ухвалено, то це буде нагадувати дуже страшну політичну поспіх. Тепер з приводу заперечень Кличко. Виборчих систем в Києві буде три. Для депутатів райрад – мажоритарна система відносної більшості голосів "за". Для мера міста – мажоритарна система абсолютної більшості. Для депутатів Київради – пропорційна система з відкритими списками. Що стосується прийняття рішення третиною голосів Київради. Там кажуть, що третина рішень необхідно для прийняття рішення про якихось депутатських ініціативи, фінальні рішення будуть прийматися як завжди – абсолютною більшістю голосів. У новій ролі глави КМДА реалізується роль префектів, яка була закладена в конституційні зміни ще за Петра Порошенка. І за нової моделі глава КМДА – не голова адміністрації, а префект з контролюючими, але не розпорядчими функціями. Вся виконавча влада в місті буде належати до магістрату, яким буде керувати мер. Розподільна владу в районах – РДА, які будуть створювати і контролювати районні ради. Ніякої вертикалі виконавчої влади в Києві під голову КМДА не передбачається. Є префект, який отримав функції нагляду прокуратури. Крім права зупиняти дію та скасовувати будь-яке рішення Київради і райрад через суд, префект отримує ще й контроль за виконанням всіх бюджетів. Тобто, контролювати всі фінансові потоки в Києві від імені президента. Вся виконавча влада буде належати радам та меру. Якщо мер і призначений президентом голова КМДА будуть ворогувати, будуть постійні конфлікти, і місто може взагалі "встати". Якщо мер та президент будуть з однієї команди, то місто взагалі не буде відчувати, що у нього є голова КМДА. Тому повноваження префекта – голови КМДА потрібно чітко регламентувати. Це – компроміс між групами впливу всередині "Слуги народу", а також між "Слугою народу" і Кличко, який виявився не так простий, щоб його хвацько сколупнути. У Зеленського поки немає кандидата в мери, який би точно виграв вибори у Кличка. І прийняття цього закону означатиме, що питання дострокових місцевих виборів відклали, як мінімум, до весни. А як максимум – до наступної осені", повідомив директор Інституту аналізу політики та менеджменту.
Як повідомляв портал Знай.ua, Юрій Романенко в своєму новому пості звернув увагу громадян на питання про проведення референдуму. Експерт задався питанням, чому на Донбасі не проводиться волевиявлення таким чином.
Також портал Знай.ua писав, що у Верховній Раді нардепи можуть вже через місяць прийняти законопроект, який завершує процес скасування депутатської недоторканності. Це означає, що НАБУ і ДБР зможе прослуховувати фігурантів розслідувань.