Колишній міністр фінансів Ігор Уманський намагається перекласти відповідальність за некомпетентність і неефективність управління керівництвом МОЗ і провали в боротьбі з пандемією COVID-19 на успіхи "Укравтодору" в програмі "велике будівництво".
Саме цим можна пояснити зроблену напередодні вихідних емоційну заяву з критикою" ковидного " фонду, про це пишуть Подробиці з посиланням на РБК.
Видання зазначає, що саме в цей період активізувалися розмови про відставку міністра охорони здоров'я Максима Степанова, а сам він навіть змушений був піти "на самоізоляцію", за однією з версій - через нездатність знайти голоси на свою підтримку в Раді. І заява Уманського може бути частиною інформкампанії щодо відбілювання репутації міністра.
Журналісти нагадали, що Уманський, який був автором ідеї "ковидного" фонду в березні 2020 року, раніше вже пропонував аналогічні рішення в уряді Юлії Тимошенко, коли він зумів пролобіювати такий інструмент на тлі епідемії свинячого грипу і глибокого падіння економіки. "Тоді фонд повинен був наповнюватися за рахунок додаткового випуску державних цінних паперів, прем'єр-міністр отримала право одноосібно приймати рішення про витрати фонду у формі окремих доручень, чим активно користувалася, виділяючи гроші навіть без узгодження з Бюджетним комітетом Ради", - пише видання.
Згідно з висновками Рахункової палати, кошти Стабфонду переважно використовувалися за напрямками, які не відповідали меті його створення.
Пенсіонерам приготували доплати: хто отримає надбавку до пенсії понад 2 тисячі гривень
Заплатять усі, але один раз: чому українцям почали надсилати додаткові квитанції на газ
"Ощадбанк" блокує пенсійні картки: хто може втратити останні копійки
Долари з "заначки" можуть розчарувати: почали діяти нові правила обміну валюти
Видання нагадує, що навесні під час обговорення «ковидного» фонду, Уманський також намагався провести через парламент зміни до Бюджетного кодексу, що істотно розширюють повноваження Мінфіну з управління цими коштами.
"Все це не сподобалося ні профільному комітету парламенту, ні в цілому іншим депутатам Ради. Зокрема, питання виникли до непрозорості розподілу коштів Кабміном, а також відсутності стратегічного бачення напрямків підтримки падаючої економіки. Згодом розміри" ковидного " фонду зменшили в два рази - зі 124 до 66 млрд. грн.",- написали журналісти.
Автори матеріалу також наводять статистику Мінфіну, згідно з якою, станом на 12 листопада, з 18,4 млрд.грн., які в» ковидному " фонді закладені на потреби охорони здоров'я, використано лише 40% - 7,3 млрд.грн. При цьому безпосередньо МОЗ витрачено всього 33% виділених грошей. Найбільші витрати були здійснені для доплати медикам: 3,2 млрд.грн. з 5,9 млрд. грн., передбачених бюджетом. Тобто за два місяці до кінця року половина грошей залишається невикористаними. На забезпечення лабораторій і закупівлю засобів індзахисту, за даними Мінфіну, витрачено 709,7 млн грн або 23,8% від запланованих до кінця року витрат. А на обладнання для приймальних відділень опорних лікарень, на які заплановано витратити 4,7 млрд.грн., фактичні витрати склали всього 183 млн грн або менше 4%. Зі 100 млн грн., які збиралися витратити на апарати ШВЛ, витрачено всього 42 млн грн.
"Іншими словами, якщо слідувати логіці Уманського, і виділити гроші МОЗ замість доріг, витрат оборони, будівництва шкіл та інших нібито «зайвих» проектів - відомство Степанова просто не зможе їх освоїти і до кінця року-як того вимагає бюджетне законодавство-ресурси просто повернуться в держскарбницю невикористаними. Чи є це найкращим способом вирішення проблеми? Навряд. 4 тис. км вже відбудованих і відремонтованих доріг дають очевидну відповідь на питання про ефективність використання цих коштів", - резюмує видання.