Глава Асоціації платників податків України, екс-посол Грузії в Україні Грігол Катамадзе розповів "Діловій столиці", що заважає економіці України швидко рости.
Як впливають на умови роботи бізнесу щорічні податкові реформи?
Чинна податкова система України не відповідає нинішнім реаліям країни і не дає розвиватися бізнесу. Такий висновок я зробив за час роботи в АППУ, а також зустрічаючись з українськими підприємцями.
А в чому проблема?
Податковий кодекс і закон про держбюджет передбачають, що зміни в податкове законодавство не можна вносити пізніше, ніж за шість місяців до нового фіскального року. А у 2014-2016 роках вони вносилися в кінці грудня і набирали чинності 1 січня. У результаті вони не можуть бути успішними. І тільки це вже негативно впливає на бізнес, бо він не може підготуватися за новорічну ніч до податкових змін.
ПриватБанк бере плату за те, що раніше було безкоштовним
Ухилянтів більше не візьмуть на роботу: роботодавців змусять перевіряти
Кабмін ухвалив тариф: скільки будемо платити за куб газу з 1 січня
Пенсії зростуть? Ось які доплати отримають українці 60+ вже з січня 2026
Що мається на увазі під "гнучкістю"?
Коли змінюються економічні умови, а також політична ситуація в країні і поза нею, податкова система повинна швидко адаптуватися до нових реалій. А в Україні навпаки - уряд змінює правила гри, і бізнесу (в тому числі всім громадянам) доводиться до цього пристосовуватися. І поки в Україні не буде так, як у цивілізованому суспільстві, країна тупцюватиме на місці. Я не прихильник огульної критики. До того ж ДФС працює в рамках податкового законодавства, проблема в тому, що в ньому не прописані чіткі норми. Результат - постійна чехарда зі змінами, за якими бізнес і громадяни не встигають. І це створює умови для ДФС діяти так, як зараз.
У чому, власне, проблема?
У надмірній фіскалізації, це основа корупції, у навантаженні на ФОП, зарплатах "у конвертах", а також у тому, що понад 50% економіки перебуває в тіні. Через це не розвивається малий і середній бізнес (його частка у ВВП - 10-15%). Зате в Польщі, економіка якої 25 років тому перебувала в жахливому стані, понад 60% питомої ваги ВВП країни становить малий і середній бізнес. А в Англії - 97%! Тому АППУ у 2016 році ухвалила рішення про підготовку проекту Ліберального податкового кодексу.
Яким ви його бачите?
Декларування всього, що є на руках у населення (рухоме і нерухоме майно, кошти тощо), без сплати податку і кримінально-адміністративного переслідування. За статистикою, на руках в українців $60-100 млрд. Тобто ці гроші перебувають у тіні і не обкладаються податком. А задекларовані кошти дадуть можливість країні розвиватися, і банки не "падатимуть". Якщо ж фізособа за півроку не подасть декларацію - це вже її відповідальність перед державою.
І яким буде процес декларування?
Треба створити нову Службу фінансових розслідувань (у підпорядкуванні міністра фінансів, зі штатом 6000 осіб), яка займатиметься аналітикою і відстежуватиме, чи живе людина за задекларованими доходами.
І які ще нововведення Ви пропонуєте?
Наприклад, об'єднання податку на доходи фізосіб і ЄСВ у єдиний та поступове зменшення його ставки: у 2018 році - 32%, у 2019-му - 28%, у 2020-му - 20%.
Зараз бізнесу невигідно реінвестувати в Україну. Тому місцеві підприємці виводять капітал в офшори тощо. А в країні треба створити економічні умови трохи кращі, ніж у сусідніх країнах.
Якщо говорити про інвестиції, то для України основний інвестор - її громадяни, на руках яких перебуває, за різними оцінками, $60-100 млрд. Якщо говорити про зовнішніх глобальних інвесторів, то вони не прийдуть сюди, поки не буде зрозумілих і привабливих правил гри. Інвесторів відлякує не стільки війна на Донбасі, як непрозора податкова і судова системи, незахищеність інвестицій. До того ж важливий аргумент не на користь України – регулярне виведення національного капіталу за кордон. Звісно, будь-якого інвестора це насторожить.
Як вирішують подібну проблему в Грузії?
Чинний грузинський уряд запустив у 2015 році програму "Зроби в Грузії". Мої друзі взяли кредит у комерційному банку під 9% річних, придбали за кордоном обладнання для бізнесу і прийшли зі своїм проектом підприємства в міністерство економіки Грузії. Протягом тижня мінекономіки затвердило проект, безкоштовно виділило земельну ділянку в Тбілісі, яка після реалізації програми перейде у їхню власність. Крім того, за умовами програми 8 з 9% (протягом перших двох років) оплачує держава, і ці гроші виробник не повертає. Тому таких підприємств у Грузії стало з'являтися багато. І ще один момент. З 1 січня 2017 року набув чинності закон, згідно з яким при реінвестуванні капіталу в національне виробництво бізнес звільняється від сплати податку на прибуток.
Тепер зрозуміло, чому "Грузинська мрія - Демократична Грузія" повторно перемагає на виборах...
Саме так. Звичайно, є маса інших ключових моментів цієї перемоги. Але тільки за названі мною можна було голосувати за нинішній уряд. Чому в Україні не можна прийняти такі зміни?
Вважається, що у нас війна...
Так, в Україні сьогодні нестандартна ситуація. Отже, треба робити нестандартні кроки. Бо дрібними щорічними змінами країну не врятувати! Хіба не можна прийняти рішення: якщо бізнес реінвестує отриманий прибуток у розвиток місцевого виробництва, він матиме преференції? Можна.
Повертаючись до Грузії, що Україна могла б перейняти з досвіду проведення податкової реформи?
Відверто кажучи, не потрібно ні в кого нічого запозичати. І щодо цього Грузія - хороший приклад. Ті ж Будинки юстиції - цілком грузинська ідея. Їх у країні понад 20. Там людина може отримати понад 600 сервісів. Якщо говорити суто про позитивні моменти податкової реформи в Грузії - це дерегуляція, лібералізація, зокрема скорочення кількості податків і їх ставок. Також Конституцією було закріплено, що збільшення податків можливо лише шляхом референдуму.
Серед наших чиновників поширена думка, що в Україні низький рівень оподаткування і податки треба збільшувати, а за приклад ставлять ЄС...
Перефразую слова прем'єр-міністра Володимира Гройсмана: тих, хто говорить про збільшення податків і їх кількості, треба гнати в шию. Україна запрошує до себе польських і словацьких радників з економіки. А вони, коли вводили зміни у своїх країнах, проходили через дерегуляцію, зменшення числа податків і розмірів податкових ставок. Словаччина, яка раніше не була великим автопромисловцем, сьогодні - країна №1 (на душу населення) з виробництва автомобілів. Це сталося, тому що уряд створив у країні особливі економічні умови і привабливі податки. І світові автобренди захотіли саме там збирати свої машини.
В Україні хіба не можна створити такі умови?
Я думав, що в Україні подумають над цим під час передвиборної президентської кампанії в США, коли вже чинний президент Дональд Трамп казав, що має намір акцентувати увагу на поверненні виробництва в країну. Україна повинна думати про власного виробника. Адже що більше виробництва і конкурентоспроможної української продукції, то вищий експорт, валютна виручка тощо.
Що чекає Україну в разі збільшення податків і оподаткування?
Економіка одразу впаде. Але якщо зміни, про які я розповів, не зробити вчасно, потім буде пізно. Якщо ж встигнемо, то до 2020 року житимемо в абсолютно новій країні.
Скорочення рівня оподаткування призведе до падіння доходів бюджету, як кажуть фіскали, "бюджет недоотримає". Передбачені компенсатори?
Правильно, але за нашими розрахунками провал буде лише протягом півроку. А потім за рахунок обороту і розвитку бізнесу бюджет почне швидко поповнюватися. Однак за цей 2017 рік держава має "позбутися" великих підприємств (якими не вміє управляти) - тобто віддати їх на приватизацію. Тим самим вона створить "подушку" економічної безпеки на час проблемного періоду. Так роблять у розвинених державах.
Уряд і керівництво ДФС декларувало, що підвищення обов'язкового рівня мінімальної зарплати допоможе перемогти тіньову економіку. Думаєте, вийде?
Усі часткові зміни, в тому числі підвищення мінімальної зарплати, не виведуть українську економіку з тіні. Я не шалений критик, швидше, навпаки, але впевнений: без прийняття нових правил гри у вигляді нового Податкового кодексу невеликі поправки ситуацію не змінять. Наприклад, коли зменшували ЄСВ, асоціація сказала, що це не вирішення проблеми. Так і вийшло: зарплати "в конвертах" залишилися. А тепер знову з'являється можливість надмірної фіскалізації. Нині можна на будь-яке підприємство накласти штраф, але це не вирішить проблему.
А чи є майбутнє у спрощенки?
Якщо ми матимемо ліберальні Податковий кодекс і податки, то говорити про спрощенку і окремі преференції - некоректно. Це не створює рівних конкурентних умов для всіх. На початку 1990-х років, коли держава не могла виплачувати зарплати, на законодавчому рівні ухвалили рішення про створення спрощеної податкової системи, що дало можливість багатьом українцям створювати невеликі підприємства і утримувати свої сім'ї. Це було правильне рішення. Але незабаром деякі "підприємливі" громадяни стали цим зловживати. Протягом довгих років і до цього дня держава закриває очі на мільярдні обороти великих і середніх компаній, які роздроблені на ПП з метою мінімізації податків. А це тупик!
Тобто в ідеалі ви проти спрощенки?
Так. Але цю систему можна трансформувати в особливий режим оподаткування з наданням суб'єктам підприємництва статусу малого і мікробізнесу.
Що він передбачає?
Це фізособи-підприємці, які здійснюють лише роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках, займаються традиційними промислами, здійснюють госпдіяльність з надання побутових послуг населенню. Штат мікробізнесу максимум п'ять осіб, а річний обсяг - не більше 1 млн грн. Ставка податку пропонується в розмірі 8% від мінімальної зарплати. Що стосується малого бізнесу, цей статус можуть мати фізособи-підприємці, які здійснюють госпдіяльність з надання послуг населенню та платникам (на яких поширюється особливий режим оподаткування); і ті, хто здійснює виробництво або продаж товарів. Кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не може перевищувати 25 осіб, а річний обсяг доходу - 5 млн грн. У цьому випадку пропонується ставка податку 3% від доходу. Причому суб'єктам малого бізнесу надається право добровільної реєстрації платником ПДВ, але вони мають застосовувати реєстратори про розрахункові операції.
До речі, ви запитували про податкову реформу в Грузії. Думаєте, легко було ввести ті ж касові апарати? У країні проходили бунти! Але Служба доходів оголосила лотерею на чек. Перша премія становила $30 000, були й інші цінні призи. І це спрацювало! Люди, бажаючи брати участь в лотереї, отоварювалися у торговців з касовими апаратами.
У нас теж намагалися їх вводити.
В Україні пішли іншим шляхом: із застосуванням "масок-шоу" й автоматів. І де касові апарати? Їх немає... А вони мають бути повсюди. Ще приклад. В Україні створили патрульну службу. Але в патрульного повинен бути термінал і касовий апарат, як у Грузії. Коли мене зупинив грузинський поліцейський за непристебнутий ремінь, то оформив мій штраф за три хвилини. За допомогою касового апарата видав чек, у якому вказано терміни оплати та штрафні санкції в разі несплати або прострочення. Коли мене оштрафувала київська патрульна служба за неправильне паркування, довелося чекати 45 хвилин оформлення всіх процедур ...
У вас є уявлення про ідеальну податкову систему?
Нічого ідеального не існує, оскільки життя йде вперед. Якщо хтось думає, що можна провести реформу протягом року, а потім спочивати на лаврах, - це не так. Реформа - це постійний рух. І поки йшло впровадження реформи, життя не стояло на місці. Відповідно, вона почала застарівати. Наближеною до ідеалу я б назвав податкову систему Сінгапуру. Але не треба мої слова інтерпретувати однозначно і переносити сінгапурську специфіку в українські реалії. Точно так само, як не можна стверджувати, що податкова система Польщі (де зараз високі податки) підійде Україні. Бо сьогоднішня Україна - це Польща 25 років тому, в період глибокої кризи.
Грігол Катамадзе, глава Асоціації платників податків України, екс-посол Грузії в Україні.
Народився 12.08.1961 в м. Кутаїсі (Грузія).
Освіта: 1985 р. - закінчив факультет міжнародного права і міжнародних відносин Київського державного університету ім. Т. Шевченка, кандидат юридичних наук.
Має ранг Надзвичайного і Повноважного Посла.
Кар'єра: 1985-1993 рр. - обіймав низку посад у МВС Грузії; 1993-1994 рр. - заступник директора департаменту зовнішньоекономічних зв'язків МЗС Грузії; 1995-1998 рр. - Надзвичайний і Повноважний Посланник у Посольстві Грузії в Україні; 1998-2000 рр. - заступник міністра оборони Грузії з питань військової політики і міжнародного військового співробітництва; 2000-2007 рр. - Посол Грузії в Україні (2001-2005 рр. - за сумісництвом Посол Грузії в Молдові і Румунії); 2007-2008 рр. - заступник міністра закордонних справ Грузії; лютий 2008 року - директор з розвитку міжнародного бізнесу Банку Грузії, член наглядової ради БГ Банку, радник голови правління БГ Банку з питань приватного банківського обслуговування; січень 2009-го - січень 2013 р. - Посол Грузії в Україні; вересень 2013-го - січень 2014 р. - радник з міжнародних питань Східно-Європейської паливно-енергетичної компанії; серпень 2014-го - квітень 2015 р. - засновник і президент компанії TNK GlobalGroup (Грузія); з 29.05.2015 - голова АППУ.
Сімейний стан: одружений, двоє дітей і четверо онуків.
Захоплення: автомобілі, театр і кіно, любить будувати.