Як вичистити Міністерство внутрішніх справ від "кадрів Януковича"? Як повинна змінитися українська міліція, щоб стати європейською? Чому реформа патрульної поліції - лише косметичний ремонт старої системи? Про це "Знай" розповів автор концепції реформування МВС, директор Центру досліджень правоохоронної діяльності юрист Олег Мартиненко.
Реформування міліції потрібно почати з того, що з'ясувати, хто працює в структурі міністерства і що робить. Скажімо, на сьогоднішній день ніхто не знає, скільки паперу належить використати одній людині на місяць і скільки кілометрів має пройти-проїхати один дільничний за день. Коли ви наймаєте плиточника, ви знаєте - скільки кахлю він покладе за один день. А от скільки кілометрів має пройти в день патрульний і зі скількома громадянами він повинен поговорити - ми не знаємо. Ми не знаємо, скільки справ повинен розслідувати на місяць слідчий.
Кабінетний персонал МВС потрібно скоротити радикально. Саме ці люди саботують будь-які реформи та зміни. Перемогти внутрішній саботаж в системі можна тільки командою однодумців, які підтримають міністра реформування. Наразі в Авакова такого кадрового резерву немає. Нинішні кадри - це досвідчені "вовки", які на термінологічному рівні відіб'ють всі спроби серйозних реформ. Кожен з них готовий реформувати систему "під нуль", аби не зачепити себе.
Читайте також: Кожен поліцейський матиме персональну відеокамеру
Процес кадрового оновлення так і не набув системного характеру. Відмінна ініціатива з відкритим вибором начальників обласних міліцій закінчився на рівні Львівської та Івано-Франківській областей. Чіткої системи підготовки нових кадрів, які могли б вчитися і через 4-6 місяців були здатні замінити будь-якого керівника середньої ланки, нема. І це неможливо зробити по-тихому! Для такого оновлення має бути широка кампанія з залучення нових людей, їх відбору та навчання, як це відбувається з новою поліцією.
Пенсіонерів змусять повернути частину виплат державі
Мобілізацію в Україні посилять: ТЦК змусять працювати ефективніше
Всіх чоловіків змусять встановити "Резерв+": які зміни чекають мобілізацію
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування
Внутрішній кадровий склад МВС практично не змінився з часів Януковича. Всі донецькі генерали, які прийшли тоді в центральний апарат та обласні управління, залишилися на місцях. Належність до "донецьких" - був єдиний критерій відбору і призначення. Їх призначали скрізь: від Закарпатської до Сумської областей - аж до начальників районних відділень міліції! І практично всі вони працюють досі, це бомба уповільненої дії.
Щоб почати вирішувати це питання прямо зараз - потрібно ввести британську систему відбору інспекторів. Оголошують конкурс з декількома прозорими критеріями, кандидати проходять співбесіду в конкурсній комісії, до якої належать громадські діячі, і люди заходять в систему, щоб зрозуміти, як вона функціонує. Через кілька місяців їх вже можна призначати на керівні посади середньої ланки.
Міністерські чиновники не хочуть реформуватися. Їх не влаштовує тільки зарплата, все інше у них - добре! Будь-який бюрократ або чиновник не може жити в ситуації змін, йому некомфортно в такому середовищі.
Читайте по темі: На реформу української міліції американці виділили 26 мільйонів доларів
Ми запропонували радикальний варіант скорочення МВС: скоротити УБОЗ (боротьба з організованою злочинністю), УБНОН (боротьба з незаконним обігом наркотиків), УБЕЗ (боротьба з економічними злочинами) та спецпідрозділи. В результаті всі ці генерали побігли до своїх політичних покровителів і лобіювали збереження своїх структур. Ну як же, УБОЗ - це ж ветерани розшуку, як же можна?! Вважаю, що це великий подвиг Авакова, що він відважився скоротити хоча б цю структуру.
У великих міліцейських начальників є компромат на багатьох політиків. Якщо Аваков їх посуне, порушивши якісь писані або неписані правила, - незрозуміло, як цей компромат вдарить по владній вертикалі взагалі. По-друге, перед кожним таким рішення прибіжать депутати з інших фракцій, які почнуть пропонувати якісь поступки або комітети для партії міністра у Верховній Раді. Так, це політична корупція, яка існує, але це реальність, в якій живе країна.
Обласні та районні підрозділи міліції повинні отримати більше свободи. Розпоряджатися бюджетом, формувати кадри і розробляти регіональну специфіку мають на місцях. Ідеальний варіант - створення місцевої поліції. Однак,,це можна реалізувати тільки при сильній державної влади та високому рівні життя. Місцева поліція - це дороге задоволення, і Україна до цього поки не готова.
Місцеві керівники захочуть, щоб патрульна служба підпорядковувалася безпосередньо їм. Простіше кажучи, мати маленькі збройні загони, які будуть виконувати їхні бажання. Перша стадія становлення місцевої поліції - корупція і тісний зв'язок з місцевою владою. Через це пройшли всі країни. Цей як вітрянка - краще перехворіти відразу, ніж потім, а не перехворіти - неможливо.
Пам'ятаєте, як в американських фільмах місце злочину спочатку оточує місцева поліція, потім приїжджають "федерали", і поліцейські невдоволено бурчать: "Ось, понапріезжалі сюди, це наша юрисдикція, ви не маєте права втручатися". Потім з цими конфліктами вони йдуть до суду, де головний суддя - кум шерифа. Далі між ними може статися приблизно така розмова:
- Миколо, так це ж із Києва!
- Ну і що, ми ж куми!
- Так вони ж підуть до Верховного суду, якщо там усе підтвердиться - сядемо обидва. Так що ти мене вибач, але ти - винний.
У такій моделі мають працювати національна і місцева поліція. Саме так працює поліція в США, Великобританії, Німеччині та багатьох інших країнах. Так, вони 200 років налагоджують цю систему, 200 років скандалів і судових розборок, маленьких революцій, усунення мерів. Це все трапляється і зараз, але процес увійшов в спокійне русло. Це еволюція, не можна зробити еволюційний стрибок з білки до людини. Думаю, це відбудеться не раніше, ніж за 5-8 років. Литва і Польща досі продовжують цей процес реформування.
Ми не Грузія і не можемо реформуватися простим звільненням всіх діючих співробітників. Вони відразу ж підуть до суду і не лише відновляться в посадах, а й отримають солідні компенсації за "шкоду".
Поліція - не армія, не потрібно проводити багатогодинні муштру. Досить потупати по плацу перші кілька місяців і досить. Це точно не потрібно поліцейському, тим більше займатися цим в обов'язковому порядку по 2 години на тиждень. З української міліції має зникнути військова дисципліна. А ще ця військова система звань. У нашій системі є генерал-полковники, генерал-майори і генерали третього рангу міліції! Чому у космонавтів немає яких-небудь "астронавтів третього рівня"?
Українських міліціонерів необхідно по-іншому вчити. Стандартне навчання наших міліціонерів - це стрілянина в серце з 25 метрів, а потрібно навчати стрільбі з 7-8 метрів по кінцівках. Причому, застосування зброї - це не просто дістав і вистрілив. Це постановка голосу, попереджувальні команди, жестикуляція, і лише коли вже все це не працює - потрібно стріляти.
Поліцейський мусить уміти надавати медичну допомогу, наші ж міліціонери можуть тільки викликати швидку допомогу.
Читайте по темі: Видавати документи на автомобілі будуть в прозорих офісах
В української міліції не штрафують і не карають. В нас є тільки догана та сувора догана. Просте запровадження штрафів за неналежне виконання обов'язків може кардинально змінити їх ставлення до служби. Можна додати поширене в інших країнах несення служби без зброї, відсторонення від служби. На Заході чітко розписано, за що може бути покараний поліцейський, і він може звернутися до суду з оскарженням: за нецільове використання офісних засобів, за використання службового автомобіля не за призначенням, за неохайний зовнішній вигляд, за прихід на роботу з запахом спиртного і так далі. З усіми цими формулюваннями можна сперечатися в суді. У нас же навіть не вказують, за що був покараний міліціонер. Новий начальник дивиться в особову справу міліціонера і бачить тільки догану: чи то він гроші з траси не приніс, чи то нахамив начальнику - таємниця, покрита мороком.
Щоб реформу МВС підтримало суспільство - необхідно сформулювати ясну картинку майбутнього. Ось бабусі біля під'їзду хочеться, щоб було два дільничних, один з яких буде працювати в будні дні, інший - по вихідних. Власник кафе в неблагополучному районі хоче, щоб його вулицею мінімум двічі в день проїжджав або проходив патруль. Якщо ви сформулюєте такі прості тези для населення - знайдете контакт з простими громадянами і вони підтримають вас у будь-яких починаннях.
Створення патрульної поліції - це косметичний ремонт старої системи. За спиною Згуладзе ми готуємо глибинні зміни. Скажімо, запровадження тризмінної роботи персоналу райвідділів поліції. Це автоматично поліпшить роботу міліції, бо навіть вночі і у вихідні в районі буде 20-30 людей, які можуть виїхати за викликом. По-друге, необхідний єдиний центр відстеження викликів і доступних патрулів. Зараз же, якщо на Оболоні щось сталося, черговий відділу на Петрівці про це "ні сном, ні духом"! Кожен працює всередині свого району і вкрай рідко перетинає його межі. І третій важливий компонент - реформування служби дільничних. Їх має стати більше в сільських районах і вони повинні поєднувати свої функції з патрульною службою. Навіщо в маленькому селі патрульна служба, а в місті - дільничний в районі, де вже є патрульна служба? Вони можуть поєднувати функції один одного.
Читайте також: Міністерство Авакова визначило дизайн нових патрульних авто
Ми готуємо карту злочинності, яка буде доступна всім громадянам. Громадянин зможе клікнути на районі або вулиці і подивитися, що на ній відбулося за останні 2-3 дні. Зараз міністр чи начальник показує якісь папірці, де сипле загальними фразами. А я зайду в інтернет і подивлюся, ага, на цій вулиці вчора затримали двох людей за носіння холодної зброї, та виберу для вечері інше місце. На цю ж карту я сам зможу нанести інформацію, яку хочу, щоб перевірила міліція. Дзвонити для цього вже буде не потрібно. Це вирішить питання анонімності.
Читате по темі: До нової поліції просяться маркетологи, кулінари і вчительки молодших класів