Міст втомився. Саме так пояснив городянам подію мер Києва Віталій Кличко. Звісно, в пам'яті відразу спливли слова Володимира Путіна про підводний човен "Курськ", що, як з'ясувалося, просто потонув. Звичайно, у нас це не трагедія, тут порівнювати поки що не дуже коректно.
Насправді, просто пощастило. Шматки моста впали на відшибі, а не на проспект або ринок з боку станції метрополітену. Буквально кілька років тому огорожа цього моста вже падала прямо на ринок. Тоді теж ніхто не постраждав, але це вже був серйозний "дзвінок". Однак ніяких дій міська влада не вжила. Адже міст стоїть? Стоїть, їсти не просить. А отже, і на ремонт витрачатися поки сенсу немає.
Десять років без ремонту
Що ж відбувається з Шулявським мостом, і чому його не відремонтували як слід до того, як він став загрозою життю та безпеці киян? Ми поговорили з дослідником міста Левом Шевченком.
В Україні посилять мобілізацію та укріплять міста: до чого слід готуватися
Грошову допомогу дадуть не всім: що треба підтвердити
Гороскоп на 26 листопада: у вівторок Всесвіт на вашому боці
Який стаж не зарахують до пенсії: роки роботи просто викинуть
"Ринок під мостом масштабно згорів якраз 10 років тому. Постраждали конструкції моста, якому тоді було близько 40 років (його побудували в 1968 році), після чого під ним поставили металеві підпори. Всі ці роки міська влада і активісти плодили проекти реконструкції розв'язки і відсували ремонт моста. Уже після вчорашнього обвалу Кличко заявив, що міст якраз у цьому році і збиралися реконструювати. Тобто причиною обвалу стало постійне відкладання ремонту протягом 10 років", - пояснив дослідник.
Хоча інженери ще після пожежі десятирічної давності попереджали: міст втратив близько 30% своєї міцності, що для шляхопроводу - катастрофа. Були розроблені відразу кілька проектів реконструкції, але жоден з них не був остаточно затверджений.
Згідно з останнім планом, на який орієнтувались комунальники, ремонт моста мав початися у 2015 році. Залишилося два основні проекти: трирівнева розв'язка з тунелем і естакада з круговим рухом. І поки влада прикидала, який обійдеться дешевше для бюджету, аварійний міст продовжував руйнуватися.
Експерт з урбаністики Ігор Тищенко вважає, що основна провина за ситуацію з мостом лежить на "Київавтодорі", який з легкої руки мера Кличко займається виключно парковками, а не комфортними і безпечними вулицями для всіх жителів міста.
"Він у них 10 років на балансі. Ці старомодні автомобілецентричні монстри перетворюють Київ на дорогу і величезну розв'язку-парковку. За 10 років не спромоглися відремонтувати міст. Хоча у них колосальний бюджет, і це точно можна було зробити", - вважає експерт.
І, звісно, як тільки шляхопровід почав валитися, відразу оголосили, що вже ось-ось повинен початися ремонт. Виходить, що винен сам міст, який не захотів ще трохи почекати і почав підло сипатися на голови городян. А оскільки ніхто не постраждав, то і переживати нема про що.
Рідкий асфальт
Хоча приводів для переживань у киян якраз чимало. Адже міст, який чекав на реконструкцію довгі роки - це тільки вершина айсберга.
Весна в цьому році виявилася напрочуд ранньою. Ще недавно за всіма прогнозами передбачався холодний березень із дощем і мокрим снігом. Але раптово прийшло потепління, сніг розтанув всього за пару днів. І виявилося, що разом зі снігом "розтанули" і дороги, на яких утворилися різноманітні діри та дефекти, яких восени, начебто, не було. Навряд чи хтось здивується, якщо в самий розпал спекотного літа асфальт і зовсім потече, як у нас уже бувало.
Лише кілька років тому ремонтували Житомирську трасу, і ось вона вже в не цілком задовільному стані, про що неодноразово повідомляли прості водії і далекобійники.
Мер столиці Віталій Кличко при цьому проблемами міста не сильно стурбований. За 2016 рік він, наприклад, був відсутній у місті майже 120 днів - третину всього свого робочого часу. Кличко зазвичай бере 2-3 невеликих відпустки на місяць, іноді за свій рахунок. Чи може мер хоч якось контролювати ситуацію, якщо його немає на місці, якщо він фізично відсутній на роботі? Навряд чи. Аварійні ж об'єкти, поки він відпочиває за кордоном, починають потихеньку руйнуватися. І, само собою, Шулявський міст у результаті "втомився", адже у нього, на відміну від Кличка, відпусток немає.
Аварійний Київ
В цілому по Києву чимало аварійних об'єктів, які давно просять ремонту. І велика їх частина не ремонтується зовсім не через лінь влади або економію бюджетних коштів, а з більш комплексних причин.
"У центрі міста повно занедбаних старовинних будинків, що знаходяться в аварійному стані, але це з іншої опери - власники або держава цілеспрямовано доводять їх до такого стану, щоб потім знести і побудувати щось на їх місці", - розповідає Лев Шевченко.
На думку дослідника, в цілому по місту ремонтні роботи періодично ведуться, адже інакше вже б звалилося і просіло практично все.
"Великі інфраструктурні об'єкти - мости через Дніпро, наприклад, щорічно або раз на кілька років ремонтуються, таким чином їх підтримують у більш-менш задовільному стані. У метро бувають просадки ґрунту в тунелях, що позначається на швидкості руху поїздів - їм доводиться їхати з невеликою швидкістю, але їх теж так-сяк ремонтують. Естакада на Шулявці - це безпрецедентний випадок халатності, за 10 років у місті було побудовано безліч розв'язок і естакад (Поштова площа, естакади на Набережному та Столичному шосе), а Шулявку ігнорували", - вважає він.
В кінцевому підсумку, так справи і йдуть. Будинки й інші аварійні об'єкти ремонтують тільки в тому випадку, якщо без ремонту вони створять неймовірні за своїм масштабом проблеми. І то, ремонтують не капітально, а щоб "до виборів постояло". А багато старовинних будівель просто відправлені "на пенсію", і влада під руку із забудовниками чекає, поки вони розваляться самі собою. Зате мер у столиці завжди свіжий і підтягнутий.