Після стрибка курсу долара до 40 гривень подорожчав бензин. Вартість піднялася вище 30 гривень за літр. Після подешевшання американської валюти, знизилася вартість і бензину. Зараз вартість А-95 сягає в середньому до 20 гривень.
Чого українцям очікувати на ринку палива розповів експерт НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.
- Що відбувається на світовому нафтовому ринку?
- Йде геополітична гра. Її наслідки можемо поспостерігати самі – на початку 2014 року барель нафти коштував у межах 110 доларів, а зараз удвічі дешевше – 55 доларів. І коливається у діапазоні – 55 -65 доларів за барель. Нафта упала в ціні через спів падіння інтересів США та Саудівської Аравії. США зацікавлені в зниженні цін, Саудівська Аравія зацікавлена у тому, аби витіснити конкурентів – насамперед Росію з ринку. Це велика політика.
- Що може вплинути та змінити світову ціну на нафту?
Сніг та морози до -15°: українців попередили про найхолоднішу зиму за останні роки
1000 гривень від держави: як отримати допомогу пенсіонерам
Пенсіонерів змусять повернути частину виплат державі
Подачу газу тимчасово припинять: газовики попереджають українців про ремонтні роботи до кінця листопада
- В економіці є такий термін - "чорний лебідь". Це якась неочікувана подія, яка вплине на багато що, в тому числі й на вартість нафти. Це може бути переворот, війна, смерть когось із лідерів держави, якісь домовленості, якась таємна інформація. Будь-що, що зможе підштовхнути ринок в якусь із сторін – чи до збільшення чи до зменшення цін.
Що відбувається на українському ринку паливно-мастильних матеріалів?
- Трейдери закуповують паливно-мастильні матеріали за кордоном – звісно, за валюту. Тому український ринок напряму залежить від курсу долара. Долар зріс – ціни на бензин зросли, долар впав – і ми спостерігаємо на АЗС такий же результат з паливом. Якщо НБУ вдасться укріпити гривню на рівні 21 гривень за долар, літр бензину в середньому коштуватиме 17 гривень. Поки що курс коливається, а ціни на бензин реагують.
- Чому нафтотрейдери не підстрахуються та не зроблять запаси на період таких стрибків?
- Могли б, але зараз українські трейдери взагалі не можуть робити запаси паливно-мастильних матеріалів – не вистачає валюти, аби закупити великі партії. Зараз у ЗМІ ширяться новини про те, що трейдери зменшують у кілька разів об'єми закупівлі. Це трохи не вірно – трейдери їх не зменшують, а просто розбивають – одну велику партію на декілька менших. Багато з імпортерів розказує, що привозять бензовозами паливо на день-два, а потім, знову відправляють бензовози за паливом – так вигідніше і такі покупки не потребують значних валютних вкладень.
- Не секрет, що зараз почалися весняно-польові роботи. Натомість імпортери не мають змоги купувати великі партії палива. Як це може позначитися на ринку?
- Поки що всі потреби трейдери задовольняють. Але паливо – це інфраструктурний матеріал. Тому якщо держава не робитиме нічого з курсом долара і відпустить його – паливо в ціні піде слідом. Як наслідок може виникнути колапс – не зможемо посіяти чи зібрати врожай.
- А як себе в таких умовах почуває середньостатистичний українець з автомобілем?
- Ціна росте, а доходи падають. Тільки у січні-лютому продаж палива уроздріб скоротився на третину. Зараз водій вже більше думає – чи сісти за кермо автівки, чи може пройтися пішки, надати перевагу автобусові.
- З нового року держава збільшили акциз на паливо, як це позначилося на трейдерах?
- Якщо розглядати вартість бензину – то 50% з кожного літра мають виробники, 10% з кожного літра - це витрати на транспортування та продаж. В 2014 році трейдери сплачували 30% податків з кожного літра державі. Собі ж мали по 10% у середньому. Зараз державі треба сплатити вже 37%. Прибуток залишається – 3%, замість 10%. Звісно, що багато хто скаржиться. Зараз їм доводиться більше віддавати і менше заробляти.