За даними Мінсоцполітики, сьогодні 19 людей претендують на одне робоче місце, а найменш затребувані на ринку праці - спеціалісти середньої кваліфікації. Тому українці масово подаються у сферу hand-made: виробляють власні товари, продають їх через знайомих, віддають на продаж до онлайн-магазинів. Це може давати до 300% прибутку. Кореспонденти порталу "Знай" дізнались, як почати власну справу, скільки можна отримати за творчі доробки. Виявилось, що 17% українців мають хобі, яке можна перетворити на джерело заробітку. Серед них 42 % - молодь, найчастіше - студенти ВНЗ, що навчаються на творчих спеціальностях.
"Для того, щоб почати власну справу в цій сфері, не потрібно дуже багато зусиль чи серйозних капіталовкладень. Перш за все - мати ідеї, вміти створювати щось своїми руками, володіти майстерністю, знати як працювати з матеріалами. Важливо перевірити, чи є попит саме на ті речі, які ви плануєте виготовляти. Щоб почати заробляти на виробах, потрібно зробити декілька перших товарів, сформувати на них ціни, за якими буде вигідно їх продавати, врахувати купівельну спроможність клієнта. Чи не найважливіший момент - вибір точок збуту, найдешевша та найлегша для входу, але, при цьому, має найбільшу аудиторію – Інтернет", - вважає керівник онлайн-платформи для продажу товарів ручної роботи Crafta.ua Олександр Юр'єв.
Читайте також: Херсонський майстер творить чудеса із радіоламп (фото, відео)
Його думку розділяють ті майстрині, які не мають фізичної змоги реалізувати власні товари: виховують малих діток або живуть у невеличких містечках із незначним процентом попиту на hand-made.
"Мої картини виставляються в онлайн-галереях, громадських місцях, наприклад перукарнях, салонах краси, фітнес-клубах, де картини слугують прикрасою стін. Продаю, в основному, через інтернет або через знайомих за порадою і рекомендацією. Ціну формую від собівартості матеріалів і затраченого часу. Власні блокноти пропонувала у магазини квітів, там їх беруть на додачу до букетів. Ставиш свою ціну, а продавець вирішує, скільки зверху хоче додати до ціни", - розповіла художниця Олеся Сетріна. Вона спеціалізується на декупажному декоруванні, блокнотах ручної роботи та картинах маслом. Проводила майстер-класи у Києві та на Вінничині. Живе у Жашкові.
В Україні змінюють "заморожені" тарифи: які послуги подорожчали більше за інші, є і 60% росту
Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги
"Найстрашніше, що це початок": відома астрологиня попередила українців про небезпеку
Пенсіонери ВПО можуть отримати солідну надбавку: що для цього потрібно
Зараз український хендмейд - сувенірна продукція для туристів
"Гарно продається якісний текстиль, невеличкі цікавинки на кшталт лялечки "Тільди", ведмедиків, котиків, їжачків. Наразі у тренді - єноти. Після Майдану була хвиля купівлі одягу, іграшок та магнітів із українською символікою від туристів. Зараз беруть візитниці, обкладинки на паспорт. Майстри нас знаходять самі, приходять у магазин. Нам важливо, щоб робота була із натуральних матеріалів, тканин та оригінальною, не просто скопійованою з Інтернету. Іноді можемо порадити, що доробити, підказуємо, яку краще ціну на виріб поставити, щоб він був доступний" - розповіла продавець у вінницькому hand-made-магазині Світлана.
Якісні фото та опис товару – половина справи успішного продажу онлайн
"Для того, щоб успішно продавати, треба гарно їх сфотографувати та детально описати, надати про них всю необхідну інформацію, адже це те, на що опираються потенційні покупці при прийнятті рішення", - запевнив керівник онлайн-платформи.
За його словами, тут теж є варіанти: можна створити власний сайт, що потребує витрат на розробку та просування, або розміщувати свої роботи на спеціалізованих порталах. Найвідоміші приклади у США та Європі - Etsy.com та Bonanza.com.
Продажі на столичному Андріївському узвозі у плачевному стані через Майдан
Майстриня, яка довгий час продає власні вироби розповіла, що закриває ЧП та шукає роботу ілюстратором.
"Я виходила на Андріївський узвіз зі своїми роботами, але після Майдану, щось продати там дуже непросто. Іноземців - мало, а наші люди не можуть дозволити купити собі річ ручної роботи. Багато хто вже не виходить на Андріївський узвіз зовсім. Залишились в основному ті, хто виходить без документів і ті, хто продає товари з Китаю", - розповіла "Знай" жінка, яка попросила не називати її ім'я.
У магазині "Правда Б" також на Андріївському (друга їхня торгова точка – у Львові) не змогли відповісти, який наразі обсяг реалізації. Основний персонал роз'їхався на літо по фестивалях із різним крамом.
Ярмарки у торгових центрах – не окупаються
За словами київських майстрів, наразі невигідно брати участь і у спеціалізованих виставках "хенд-мейду", оскільки ціна оренди місця стала вищою, а покупець на них не приходить.
"Можливість торгувати коштує в Києві дорого - наприклад, за 2 дні ярмарку у торгових центрах треба віддати 600-700 грн. Реалізую в основному через інтернет", - розповіла мама двох маленьких дітей та столична майстриня Олена. Виробляє речі та іграшки із шерсті, еко-торби, "ловців снів", робить майстер-класи на фестивалях.
Війна із Росією вплинула і на онлайн-ринок українського hand-made
Деякі майстри закрили всі угоди та контракти із російськими магазинами, втративши таким чином основного покупця за кордоном.
"Робота майстра – це не штамповка. Якби у нас була можливість продавати свої роботи за кордон, на Захід чи в Америку, це б надихнуло багатьох. Творчість потребує часу, осмислення, підготовчих робіт, тому і коштує відповідно. І держава б від цього лише вигравала, бо в країну пішла би валюта, але поки що в нас це неможливо - не працюють системи. Деякі майстри працюють із Росією, бо це - єдина країна, куди продати можна. А для патріотично налаштованих майстрів триває "чорна п'ятниця" довжиною у роки", - додала майстриня із Андріївського.
Покупець виробів ручної роботи – яскрава особистість
"Перш за все, це люди - які прагнуть підкреслити власну індивідуальність, їм набридли однакові речі. Вони вміють цінувати ручну роботу і не байдужі до якості виробів. Серед шанувальників найбільше молоді, проте останнім часом і представники старшої вікової категорії долучаються до тренду", - підсумував керівник онлайн-платформи для hand-made Олександр Юр'єв.
Взаємодію собівартості та ціни, яку формують майстри, можна побачити у спеціальній інфографіці від порталу "Знай".