За статистикою "Індексу Глобальної Конкурентоспроможності" українські дороги в 2015 році зайняли 132 місце з 140 за якістю в світі. Дороги в нашій країні рівні за якістю доріг з такими країнами як Мавританія та Мозамбік.

Фінансування доріг у нас не найгірше, але результату немає.

"Знай" спробував розібратися - чому?

Українська система фінансування дорожніх робіт передбачає надходження від акцизів, з місцевих бюджетів, з Фонду регіонального розвитку, а також від Міжнародних фінансових організацій. Тільки в цьому році міжнародні інституції планують витратити на українські дороги близько 4,3 млрд. грн. з яких: 1,968 млрд. грн. - на будівництво і реконструкцію 1,975 млрд. грн. - на капітальний ремонт і 440 млн. грн. - на експлуатаційне утримання.

Читайте також: Влада знищила судову систему в Україні

Популярні новини зараз

Гороскоп на тиждень 6-12 травня для всіх знаків Зодіаку: труднощі Близнюків, союзники Скорпіона та успіхи Риб

Українські пенсіонери отримають доплати за стаж: у кого зростуть виплати вже цього літа

Платити по 2,64 грн за кВт будуть не всі: якими будуть травневі платіжки за світло

Відмова може бути вигідною: українцям пояснили переваги

Показати ще

Насправді ж, в більшості українських регіонах доріг просто немає. Зима закінчилася, сніг розтанув і стали видні всі дірки вітчизняних доріг. За статистикою 97% українських доріг потребують ремонту. Щоб їх відремонтувати, потрібно вкласти мінімум 2 річних бюджети країни.

Яскравим повчанням і докором українським дорожникам стає дедалі більша кількість вінків на узбіччях трас - адже їзда по таким дорогам, це завжди ризик аварії з летальним результатом.

До 2009 року в Україні існував Дорожній фонд.

Щороку відповідним законом про держбюджет зупиняли його фінансування, і це фактично проходило за зовсім іншими механізмами, через "Укравтодор", наприклад.

Укравтодор, спільно з Міністерством інфраструктури розробив 2-а законопроекту №2724 і №2725 про створення Дорожнього фонду. Створення окремого фонду передбачає, що всі цільові надходження, акцизний збір від імпортних нафтопродуктів, палива та автомобілів, повинні йти в дорожній фонд і ділитися в пропорції 60 на 40. 60% буде виділятися на дороги державного значення, а 40% - на дороги місцевого значення .

Ці законопроекти були подані до Верховної Ради України в квітні 2015 року, але були відхилені. 29 березня 2016 законопроект про створення Дорожнього фонду знову опинився на порядку денному, проте на цей раз не набрав достатньої кількості голосів.

Замість цього уряд визначив дорожній бюджет на 2016 рік. На ремонт доріг всіх рівнів виділяється 19,4 млрд. грн. Основні джерела - бюджетні гроші, нові кредити і невикористані кредитні кошти минулих років. Якщо порівнювати з минулим роком, кредитні відрахування були вище - з виділених 25 млрд. На погашення кредитів було витрачено 17,7 - тобто близько 70% від суми всього бюджету дорожнього відомства. Основні джерела фінансування - державний бюджет і гроші міжнародних фінансових організацій.

Не дивлячись на величезні суми і пафос на папері, на ділі найчастіше справа обмежувалася звичайним латанням окремих ділянок.

Гроші які,в цьому році розраховані на ремонт доріг, будуть розподілені по областях. Не високі кошти підуть туди, де дороги більш менш в кращому стані. На ділянки доріг Київ - Харків і Київ - Одеса, а це ділянки загальною протяжністю близько 148 км, Карпатський регіон, об'єкти у Львівському регіоні, а також на роботи з відновлення дорожньої інфраструктури в східних областях країни.

Найвищі кошти, на ремонт доріг підуть в Львівській, Одеській, Волинській, Полтавській та Дніпропетровській областях.

На Львівську обл. буде витрачено 1,78 млрд. грн - ремонт 347 км. доріг. Одеська - 882 млн. Грн. на ремонт 88,74 км. доріг. Волинська обл. - ремонт 121,7 км. доріг за 689 млн. грн. У Полтавській відремонтують 80 км. доріг за 603 млн. Дніпропетровська обл. отримає - 585 млн. грн. на ремонт 106 км. доріг.

"Для того щоб відремонтувати те, що є - потрібно близько 1 трлн. грн. Тобто, щоб вирішити це питання, треба витратити майже 50% ВВП країни. Потім треба буде виділяти по 50 млрд. на рік. Інакше через 10 років закінчиться термін капітального ремонту і доведеться ремонтувати знову. Всього у нас 170 тис. км доріг. В жахливому стані 97%, ще 3% ремонтувалися в останні 10 років. Решта не ремонтувалися взагалі. А ремонтувати треба щороку 17 тис. км.", - говорить глава департаменту автотранспорту Міністерства інфраструктури Роман Хміль.

Заступник міністра інфраструктури в 2014-2015 роках, експерт з питань транспорту Олександр Кава говорить, що гроші на ремонт доріг у країні є. Просто їх витрачають не за призначенням.

У минулому році з зібраних 40 млрд. акцизів дали тільки 4 млрд. З бюджету і ще 4 - млрд. з інших джерел, таких як кредити. В цьому році буде 6,5 млрд. з бюджету і 18 млрд. з інших джерел. Чому не можна один раз якісно зробити, а не так як завжди, якось то воно буде. Біда наших доріг в тому, що кожен, хто має доступ до цих коштів, намагається урвати хоч щось. І потім маємо те, що маємо. Доріг немає, і не було", - говорить Кава.

Читайте також: Севастопольський пляж залишився без піску

Україна прагне до Європи. Але треба розуміти, для того щоб бути в Європі, потрібно відповідати. Наприклад, в Німеччині до ремонту доріг ставляться серйозно, перекладають асфальт на всій ділянці,яка потребує ремонту, кусками практично не стелять. Знімається старе покриття, наноситься клей, настилається новий шар асфальту товщиною 8 см. Він добре утрамбовується, сохне. Далі через клейовий прошарок накладається верхній шар зносу, в середньому завтовшки 4 см. Німецькі компанії, що займаються обслуговуванням доріг, чітко стежать за якістю - всі роботи з асфальтування мають гарантію. Якщо на дорозі з'являються ями або вибоїни, підрядник зобов'язаний все переробляти вже за свій рахунок. Будь-яка аварійна ситуація, викликана пробоїнами на дорозі, може обернутися судовим позовом.

Але українським дорогам до німецьких доріг дуже далеко, як і до відповідальності.