Покупець підтвердив "Знай", що купив два ТУ-95. Переконує, що зробив це законно, бо від Служби безпеки України мав всі дозвільні документи. Що цікаво, відразу після подій на Майдані, в березні 2014-го, один з цих літаків вже продавали на американському аукціоні по вартості металобрухту - за $3 млн. Хоча справжня ринкова вартість саме цих ракетоносців - близько $250 млн.

Військова прокуратура шукає літаки

Слідчі Головної військової прокуратури розслідують зникнення двох ядерних бомбардувальників ТУ-95МС, які належать Міноборони. В справі йдеться, що МО відправило бомбардувальники-ракетоносці (із заводськими номерами 100211732386 та 1000212733144, 1987 року виготовлення) на держпідприємство "Миколаївський авіаремонтний завод "НАРП". Там їх мали переобладнати в розвідувальні літаки "екологічний патруль", аби контролювати радіаційний та хімічний стан повітря в країні.

Проте, керівні особи Міноборони, зловживаючи службовим становищем, безпідставно включили потужні літаки до Переліку військового майна ЗСУ, що підлягає відчуженню. 12 червня 2013 року ТОВ "Авто-Трейд Україна" придбало ці два бомбардувальники.

"Ми викрили факт продажу військових літаків за ціною металобрухту. Було сфальсифіковано звіт про оцінку літаків комерційною структурою. Попередні збитки державі обраховуються в розмірі близько семи мільйонів гривень за цінами 2013 року. В деталях та електрообладнанні кожного знаходилось по 28 кг дорогоцінних металів, зокрема і золота", - уточнюють у військовій прокуратурі.

Популярні новини зараз

Нові правила бронювання від мобілізації: що зміниться з 1 грудня

Штрафи від ТЦК зростуть вдвічі: ухилянтів добряче потрусять

Пенсіонерам "навісять" новий фінансовий тягар: ніяких пільг не чекайте

Є умова, вводять ліміт на 30 днів: що буде з тарифом на світло з 1 грудня

Показати ще

Читайте також: Продані бойовикам гвинтокрили літали на Коморах (розслідування)

За зловживання владою або службовим становищем чиновникам, причетним до продажу літаків, загрожує до шести років тюрми та конфіскація майна.

Слідчі попросили у Печерського суду Києва дозвіл на обшук організацій, причетних до мільярдної угоди. До речі, справу в суді розглядає скандальна Оксана Царевич, яку Генпрокуратура підозрює у винесенні свідомо неправосудних рішень.

Слідчий Микола Черната обґрунтовує прохання про арешт тим, що службові особи Міноборони, ДП "Спецтехноекспорт", ТОВ "Оптима", ТБ "Земельно-універсальна біржа" та ТОВ "Авто-Трейд Україна" будуть робити все можливе аби приховати вчинення злочину. Можуть знищити чи передати іншим особам літаки ТУ-95МС. А тому, бомбардувальники необхідно арештувати та заборонити ТОВ "Авто-Трейд Україна" їх використовувати або розпоряджатися будь-яким чином.

24 липня цього року суддя задовольнив прохання слідчого. Також, військова прокуратура отримала на місяць доступ до всіх документів та договорів Міноборони, доступ до переписки між продавцями, посередниками та покупцями та доступ до рахунків "Укрексімбанку". Саме туди були перераховані гроші за літаки.

Нагадаємо, що Міністром оборони в 2013-му був призначений Януковичем росіянин Павло Лебедєв. Після Майдану він втік до Севастополя.

"Були в нас два бомбардувальники!"

ТОВ "Авто-Трейд Україна", яке придбало два ракетоносці, зареєстроване у Дніпропетровську на вул. Березинській, 18. Офіційно фірма торгує шинами, дисками, маслами, акумуляторами для вантажівок та сільськогосподарської техніки. Працівник фірми, який представився Олександром, підтвердив, що вони купували ТУ-95.

Матеріал по темі: Розбився другий за місяць російський літак Ту-95

"Так, було два бомбардувальники. Але всю дозвільну документацію ми отримували від СБУ. Тільки після їхнього письмового дозволу ми все відвантажували та отримували. Думаю, що зараз ця історія виплила, бо хтось із кимось чогось не поділив", - уточнив Олександр.

Про те, для чого купувалися літаки, за які гроші та куди вони поділися, говорити відмовився. Пояснив, що "цим займалася інша людина". Повідомити хто саме – співрозмовник не захотів.

Виставили на аукціон по ціні металобрухту

На початку березня 2014 року, тобто відразу після подій на Майдані та зміни влади в Україні, один з літаків з'явився на американському інтернет-аукціоні "Ebay".

Автор під ніком "simon xii" написав, що продає б/у бомбардувальник Ту-95МС. Початкова вартість - $3 млн. На сторінці лота повідомлялося, що ракетоносець було побудовано в 1987 році, він знаходиться в хорошому стані, сумарний час нальоту - 454 години з ресурсних п'яти тисяч.

"Бомбардувальник знаходиться в Україні і може бути доставлений в будь-яку країну світу за винятком 47 держав, окремо перерахованих у списку. Зокрема, Ту-95МС не буде доставлений покупцям з Африки, Білорусії, Хорватії, Угорщини, Латвії, Македонії, Чорногорії та Росії", - йдеться в оголошенні. З яких причин доставка неможлива в ці країни, не уточнюється.

У разі купівлі, продавець зобов'язується оплатити витрати з доставки Ту-95МС з Дніпропетровська в порт Миколаєва чи Одеси. При цьому, пишуть, що літак не готовий до виконання польотів.

Через розголос у ЗМІ, оголошення протрималося на сайті не більше тижня. За цей час знайшлося троє покупців, ціна піднялася до $3,28 млн. Чи було продано літак і хто став його власником – невідомо.

Продавати військове майно дозволяє Кабмін

Екс-міністр Оборони Анатолій Гриценко не чув про зникнення та продаж ТУ-95. Але пояснив "Знай", що дозволи на продаж майна, яке належить МО, надає Кабмін.

"Міністерство оборони бере дозвіл на продаж військової техніки у Кабінета міністрів. А право реалізовувати мають тільки підприємства, які входять до державного концерну "Укроборонпром". Всі документи про продаж літаків повинні бути там", - уточнив екс-міністр.

Долає відстані з величезним запасом ядерних бомб

Турбогвинтовий Ту-95 з'явився в 50-і роки. Він був симетричний американському В-52. Обидва цих літака могли долати величезні відстані з великим запасом ядерних бомб.

В даний час на озброєнні України літаків типу Ту-95МС немає. До 1993 року на озброєнні країни стояли 23 таких літака. Вони були приписані до 1006-го важкого бомбардувального авіаполку на авіабазі Узин. У 1998 році уряд розформував авіаполк, а в 1999-2000 роках передав Росії вісім Ту-95МС на сплату боргу за поставки газу. Решта 15 бомбардувальників, а також ще чотири, які перебували на зберіганні, були знищені до 2002 року. Останній Ту-95МС розрізали на аеродромі Узин.

Якщо в Україні так легко "зникають" бомбардувальники, то можливо решта 15 ТУ-95МС також "знищувалися" тільки на папері. І чи не "випливуть" вони знову в інших корупційних скандалах?