Десятки поліцейських службових машин, понівечених з вини патрульних, не раз ставали об’єктом насмішок та жартівливого сарказму у соцмережах. Але сміх – сміхом, а компенсувати кожну із розбитих автівок потрібно. Знай.ua дізналися, скільки машин було пошкоджено у ДТП з необачливості копів, та на чиї плечі, а точніше гаманець, лягає відшкодування нанесених транспорту збитків.
Лідер та першопроходець – Київ
Поки користувачі соцмереж обговорюють черговий розбитий поліцейським Prius, Департамент патрульної поліції Нацполіції України веде "прицільну" боротьбу за стягнення грошової компенсації з винуватців ДТП. За 2, 5 роки кількість позовів на ім'я патрульних, причетних до аварії, зросла до позначки у майже 70 судових заяв.
"Перший позов на патрульних подано 14 лютого 2016 року управлінням патрульної поліції в м. Києві ДПП. Станом на 8 серпня 2018 року подано 67 позовних заяв до осіб, які на день заподіяння шкоди були працівниками Департаменту патрульної поліції", – повідомляє начальник Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Євген Жуков.
Гороскоп на 21 листопада для всіх знаків Зодіаку: час покінчити з мотлохом у голові та справах настав
Мобілізацію урівняли для всіх: українцям оголосили вердикт щодо економічного бронювання
Українцям виплатять по 4 500 гривень: кому пощастить отримати допомогу
Пропрацював 40 років, а пенсія мізерна: у ПФУ звернулися до українців, сподобається не всім
Найбільша кількість в розмірі 12 позовів була подана Управлінням патрульної поліції м. Києва, по 10 – подали Управління Дніпропетровської та Одеської областей.
На другому місці по кількості оформлених позовів знаходиться місто Кривий Ріг із позначкою у 6 заяв, Житомирська області – із показником у 5 позовів, та по 4 нараховується у Запорізькій і Харківській областях.
За 2,5 роки пошкоджено 508 машин
Незважаючи на різні ступені пошкодження автомобілів – від злегка пом'ятих до майже вщент розбитого переду – жодного службового транспортного засобу Департаменту патрульної поліції списано не було. На рахунку патрульних – сотні пошкоджених машин, які згодом поступово ремонтують.
"З 7.11.2015 по 26.07.2018 року з вини поліцейських було пошкоджено 508 службових авто. З січня по липень цього року відремонтовано 176 автомобілів. Службові авто у наслідок дорожньо-транспортних пригод отримують різні види ушкоджень. Зокрема, це пошкодження бамперу, крил, фар тощо", – підкреслює начальник Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Євген Жуков.
Як повідомили у ДПП Нацполіції України, розмір компенсації визначається експертами страхової компанії та Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України.
Розмір компенсації – від 8 до 763 тисяч гривень
Із 67 позовів зі всієї Україні, станом на середину серпня, поки що лише 6 було задоволено у судовому порядку.
"У Вінницькій області задоволено позов на суму у 8121 грн, у Краматорську в Донецькій області – на 8443 грн, у Полтавській – на 96 380 грн, в Харківській області – на 280 479 грн, та два в Дніпропетровській на суму у 248 686 грн", – зазначають в Департаменті патрульної поліції Національної поліції України.
Втім, суми компенсацій, зазначених у позовах, в деяких регіонах сягають космічних позначок. Так, наприклад, Управління патрульної поліції Тернопільської області подало позов на суму у 348 тис. 808 грн., в Сумській області – на 489 тис. 888 грн., а рекордсменом стала патрульна поліція Хмельницької області – Управління звернулося до суду з метою компенсувати 763 тис. 857 грн.
Виплати не мають перевищувати 1 зарплати копа
Така практика, коли керівництво міліції / поліції вирішило подавати в суд позови на своїх підлеглих з метою стягнення повної вартості ремонту автомобілів, що потрапили в ДТП, відбулася вперше в історії України.
"Справа в тому, що, згідно зі статтею 132 КЗпП "Матерiальна вiдповiдальнiсть у межах середнього мiсячного заробiтку", сума компенсації зі сторони патрульного, не має перевищувати його одноразової заробітної плати. Решту – має компенсувати держава, в даному випадку безпосередньо, Департамент патрульної поліції", – зауважує адвокат Руслан Білицький.
Останнім часом, результат судових розглядів доводить, що судді все частіше стають на бік обвинуваченого. За словами Руслана Белицького, впродовж 2017 року приблизна кількість оскаржених позовів по Україні становить близько 75 %.
"Знімають цілі запчастини на деталі", збільшуючи суму?
Захмарні суми компенсацій за пошкоджені автівки – від 280 до 760 тис. грн – м’яко кажучи, дивують. Оскільки, наприклад, за 350 – 440 тис. грн можна придбати практично нову Toyota Prius 2013 – 2015 року з пробігом менш ніж у 65 тисяч кілометрів.
Скажімо, якщо у машини суттєво пошкоджена задня частина автівки – тобто потрібне рихтування та фарбування. Це можна було б зробити у рази дешевше, ніж зазначена у позові сума. Прайс на зварювальні роботи, рихтування та фарбування задньої частини автомобіля становить, в середньому, 55 – 60 тис. грн.
"Наразі я веду дві справи такого роду по Києву. В обох випадках пораховані збитки дорівнюють 400 тисячам гривень. При цьому, очевидні розбіжності з зафіксованими у день ДТП пошкодженнями із тими, які пред’явлені у кінцевому вигляді. В результаті ми бачимо, окрім справжніх пошкоджень облицювальних фрагментів, ще й, скажімо, розбиті двері чи то задню частину машини. Складається таке враження, ніби цілі деталі автівок знімають для заміни пошкоджених на інших автівках", – зауважує адвокат Руслан Білицький.
Як зазначив адвокат Руслан Білицький, до того ж, пошкоджені Toyota Prius зберігаються у досить незручних умовах – всі вони стоять буквально пліч-о-пліч одна до одної. З метою дізнатися, де саме перебувають пошкоджені у ДТП транспортні засоби, він направив адвокатський запит до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України.
Страховка - відсутня
Тож, йдучи до складу патрульних, потенційні копи ризикують "попасти" на кругленьку суму.
"На самому початку роботи поліція оформила "КАСКО". Але буквально через кілька місяців страхова компанія, з якою підписувався договір, відмовила у оформленні страховки, сплативши чималий штраф-компенсацію. Втім, і "КАСКО" не є основним виходом з ситуації – Департамент має застрахувати особисту відповідальність патрульних", – каже адвокат Руслан Білицький.
Здавалося б, Департамент повинен витрачати сили не на те судові процеси зі стягування коштів з патрульних, а на те, щоб нарешті оформити офіційне страхування службового транспорту та особового штату.
Відповідний запит з питаннями, чому впродовж такого тривалого часу це питання й досі не було вирішено та коли нарешті планується оформлення страхування, ми направили до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України, але відповіді поки що не отримали. Тож у подальшому читайте деталі на сайті Знай.ua.
Автор: Майя Радуга