Мільйони українців користуються послугами рейсових автобусів та автобусів міжнародного сполучення. У літній період справжній пік поїздок. Українці їдуть до моря, в гори і просто на дачу. Наскільки безпечно сьогодні користуватися громадським транспортом і без пригод дістатися до пункту призначення, розібрався "Знай.ua".
"Ваші побажання - наші крила"
"Автобус Затока - Київ. Прямий рейс"- такі оголошення дає в Затоці Одеської області київський оператор "Яструб-тур". Багато відпочиваючих купуються на таку пропозицію: автобус прямий, без пересадок, комфортабельний, з кондиціонером.
Купилися на таку пропозицію і співробітники нашої редакції. На рішення добиратися через цей туроператор не вплинула і ціна, і хоча їхати нам потрібно було до Умані, представник туроператора відразу попередила: оплачувати потрібно квиток за повною вартістю - до Києва. А це 350 гривень.
Втім, квиток - це сильно сказано. З нас взяли по 50 гривень з людини завдатку, решту суми довелося віддати при посадці водієві. Ніякого документа, що підтверджує поїздку, журналісти так і не отримали.
Штрафи від ТЦК зростуть вдвічі: ухилянтів добряче потрусять
Пенсіонерам "навісять" новий фінансовий тягар: ніяких пільг не чекайте
Мобілізацію урівняли для всіх: українцям оголосили вердикт щодо економічного бронювання
Плюс 2361 грн на картку щомісяця: хтось із пенсіонерів у 2025 році отримає солідний бонус
"Пекло почалося під Любашівкою. Не доїжджаючи до Любашівки, на повному ходу, у "комфортабельного" автобуса лопнуло колесо. Слава Богу, що все обійшлося, і всі залишилися живі. Водії запропонували пасажирам вийти з автобуса і "почекати трохи" в чистому полі. Через годину у всіх закінчилася вода, а люди з маленькими дітьми просто стояли на трасі", - розповідає журналіст Олена Марченко, яка їхала тим нещасливим рейсом з дитиною.
Через пару годин цього "трохи", пасажири стали вимагати з водіїв гроші - але вперті чоловіки на це не пішли.
"Нам просто відмовилися віддати наші гроші. Хоча повз проїздило багато рейсових автобусів - можна було зупинити будь-який і їхати далі. Ми навіть пропонували водіям зв'язатися з туроператором і викликати інший автобус. Але нас просто ігнорували", - коментує подію на дорозі літредактор Тетяна Нестерчук.
Апогеєм для змучених пасажирів стала ще одна ДТП - через знак аварійної зупинки злощасного автобуса. Фура на очах у здивованих людей, мабуть, вчасно не помітивши знак, на великій швидкості "вписалася" в легковик на сусідній полосі. Добре, що і водій, і його дружина з крихітним немовлям вціліли...
"Після побаченого ми почали кричати, щоб нам віддали наші валізи. Я за себе і за дитину заплатила 700 гривень. Нехай би залишили їх собі - я просто фізично не могла там більше знаходитись. Адже це траса - всі носяться повз нашого автобуса на величезній швидкості. Багато людей від побаченої ДТП просто почали панікувати", - каже Олена Марченко.
Після погроз викликати поліцію, водії нарешті доставили пасажирів до найближчої заправки, де ще годину ремонтували колесо на шиномонтажу. У підсумку, заміна колеса склала 4 години.
Багато пасажирів дивувалися - чому відразу не сказали, скільки часу стоятиме автобус. Чому не віддали речі, не викликали інший транспорт - адже багато хто добиралися додому з пересадкою. Наприклад, Тетяна Нестерчук мала бути в Києві ввечері і відправиться далі в Житомир. Один із пасажирів, студент-медик, поскаржився, що вже не встигає на швидкісний потяг до Вінниці, квиток купив онлайн і заплатив 500 грн - і в 10 вечора вимушений був вийти в Умані, щоб хоч спробувати якось дістатися до місця призначення.
До Умані автобус "Яструб-тур", з явно чутним скрипом, прибув о 10-й вечора. При тому, що із Затоки виїхав о 12-й дня.
Жодних вибачень ні від кого не було, не кажучи вже про те, щоб повернути хоч якісь гроші.
Природно, журналістика має на увазі думку двох сторін. Ми зателефонували у фірму "Яструб-тур", щоб взяти коментарі про подію.
Жінка, назвавшись керівником фірми Наталею, довго розповідала про вбиті в Україні дороги і про всі поневіряння водіїв, які возять пасажирів із найвіддаленіших курортів країни. Але ж перевізник - не благодійник, він на цьому заробляє.
Водії того нещасливого рейсу були проінструктовані, що робити в подібних ситуаціях. На жаль, водіїв ніхто не проінструктував, що в певних випадках слід вибачитися, але не можна грубіянити, й тим паче кричати на пасажирів, які спробували зв'язатися з представником фірми, що погодилася, власне кажучи, надати свої послуги.
За словами Наталії, водії написали пояснювальні записки, в яких вказали, що вирішили усунути проблему самі, не ставлячи керівництво до відома.
І хоча заміна колеса в середньому становить 40 хвилин, Наталя так і не змогла пояснити, чому зупинка склала 4 години. Хочеться підказати керівниці турфірми, що водії спочатку не могли знайти болти до колеса, викрутили частину болтів із заднього цілого колеса, а потім ганялися на трасі за фурами, щоб накачати колесо.
За це їх уже оштрафували, зі слів Наталії.
А ось на виході ми маємо стандартну українську ситуацію: гроші заплачені - послуга надана неякісно, вибачень ніхто не приніс.
"Ваші побажання - наші крила" - такий слоган злощасного "Ястреб-туру" стоїть на їх сторінці в соціальній мережі.
Нелегали на дорогах
Насправді ринок перевезень пасажирів - величезний і досить прибутковий. Настільки прибутковий, що тут встигла організуватися навіть своя транспортна мафія - а саме, нелегальні перевізники.
Якщо розібратися в сфері перевезень, то виявляється, що в Україні 81% дрібних перевізників, з автопарком в 1-5 автобусів. У більш ніж половини в наявності є самі звичайні "буси" - переважно застарілі по конструкції, неефективні, екологічно небезпечні.
Підрахувати, скільки всього перевізників в Україні є легальними і нелегальними, просто не представляється можливим. Деякі регулярні перевізники надають свої послуги під виглядом спеціальних або нерегулярних перевезень.
За інформацією експертів - нелегальні перевізники зараз складають близько 40% ринку транспортних перевезень та приносять щорічний прибуток у 40 млрд грн. За словами експерта Володимира Вакуленка, безпека пасажирських перевезень в Україні в 10 разів нижча, ніж в Європі. Позначаються нелегальні перевезення, недосвідчені водії, старий транспорт і дороги.
Як результат, країна щорічно недоотримує до бюджету близько 15 млрд грн, а пасажири розплачуються своїми життями - адже перевозки виконуються аварійним транспортом, його також ніхто не контролює, як і водіїв.
Майже п'ять тисяч нелегальних перевізників виявила Державна служба України з безпеки на транспорті з початку цього року. Про це розповів перший заступник голови Укртрансбезпеки В'ячеслав Дідковський. За минулий рік Державна служба України з безпеки на транспорті виявила близько 6,5 тис. нелегальних перевізників.
Серед лідерів нелегальних перевізників, які були виявлені територіальними органами Укртрансбезпеки, виявилися: Київське міжрегіональне управління - 666 транспортних засобів, управління в Запорізькій області - 395 транспортних засобів, в Донецькій області - 386, у Дніпропетровській області - 555, управління в Сумській області - 330.
Найменше "нелегалів" виявлено в Закарпатській області - 2 транспортні засоби.
Як зазначає Укрінформ, в нинішньому році на таких перевізників наклали штрафів на суму близько 3 мільйонів гривень, з яких понад мільйон вже перераховані до держбюджету.
Але перевірити перевізника - наскільки легально він працює, і чи всі вимоги відповідають вимогам Укртрансбезпеки - на місці посадки практично нереально.
Швидше, дешевше, смертельніше
Багато перевізників вважають за краще працювати за схемою: регулярні перевезення називають нерегулярними і спеціальними. Так простіше отримати всі дозвільні документи.
Днями в Київській облдержадміністрації пройшли обшуки. Прокуратура спільно із СБУ перевіряли інформацію про хабарі, які перевізники платили обласним чиновникам за дозволи на роботу.
Як з'ясувалося, чиновники управління інфраструктури обладміністрації в 2015-2016 роках використовували корупційну схему видачі документів на право обслуговування ряду приміських автобусних маршрутів. У тендері перемагали підконтрольні чиновникам перевізники та афілійовані з ними структури, які фактично не відповідали кваліфікаційним вимогам конкурсу.
Іноді з горе-перевізниками доходить до смішного - не так давно податківці ліквідували схему нелегального перевезення пасажирів у Донецькій області.
По маршруту Бахмут - Майорське і назад нелегально курсували від 80 до 100 мікроавтобусів. Вартість проїзду на одну людину становила 150 гривень, в той час як у перевізника, що має всі необхідні дозвільні документи, вона становила 25 гривень. Таким чином, за день роботи нелегальний перевізник отримував близько 12 тисяч гривень, а за місяць - близько 360 тисяч. З цієї суми 150 тисяч гривень витрачалися для вирішення питання прискореного проїзду через КПВВ. Тоді місячний оборот на незаконному ринку пасажирських перевезень становив близько 30 мільйонів гривень.
Тут можна дати пораду - користуватися легальними перевізниками і офіційно купувати квиток у касі автовокзалу. Але в нашій країні і це нічого не означає.
Ми звикли, що, наприклад, квиток у касі коштує 160 грн, а у водія 120-130. Багато пасажирів, щоб заощадити ці нещасні десяток-другий гривень, готові їхати без квитка. Часто і в касі кажуть: "Підходьте до водія". Але за правилами, для здійснення пасажирського перевезення для пасажира є квиток на проїзд у затвердженій формі. При цьому в квиток друкованим способом має бути внесена інформація про перевізника, страховика, страхова сума і вартість проїзду.
Найчастіше квиток нічого не вирішує. Наприклад, взимку на автовокзалі в Маріуполі стався скандальний інцидент. Кілька морських піхотинців, які несли службу в Широкіно, їхали у відпустку додому. Вони купили квитки на автовокзалі. По дорозі автобус зламався близько Мангуша, і військовослужбовці були змушені повертатися назад до Маріуполя. Однак по приїзді на автовокзал їм відмовилися повертати гроші за квитки.
Приблизно така ж ситуація по всій Україні. Знайомо, чи не так?
Найгірший транспорт по найгірших дорогах
Голова Профспілки працівників автомобільного транспорту Володимир Вакуленко каже, що вже 10 років його організація намагається схвалити у парламентаріїв програму розвитку пасажирського транспорту. Адже Україна - єдина країна, де такої програми немає. І якщо цю програму прийняти на державному рівні, запрацює автопром, перевізники, дорожники.
А поки щодня в новинах і соціальних мережах з'являється інформація про страшні дорожньо-транспортні пригоди, що забирають життя українців. Тільки в першому півріччі 2017 року на дорогах України загинуло 1377 чоловік.
Адже тільки 44% автобусів, що використовуються для перевезень в Україні, відповідають вимогам безпеки перевезень пасажирів. Про це повідомили в Мінінфрастуктури.
Проблеми українського транспорту поглиблюються з кожним роком, технічний стан залишає бажати кращого, на додаток, виробництво вітчизняних автобусів скорочено більш ніж вдвічі.
Про якість нинішніх доріг навіть говорити не доводиться.
Згідно зі звітом Світового економічного форуму з глобальної конкурентоспроможності – 2014, якість доріг в Україні - одна з найгірших у світі: Україна займає 139 місце серед 144 країн. Для порівняння: Польща посідає 89 місце (105-те - роком раніше), Грузія - 65-те. Тільки дороги в Молдові, Мозамбіку, Лівії, Гвінеї і Тиморі гірші доріг в Україні.
Схоже, в Україні самий звичайний громадянин, який вирішив скористатися транспортом, вже стає потенційною безправною жертвою.