Бензин в Україні для багатьох розкіш. Тому більшість автовласників уже перейшли на газ, встановивши на залізний кінь ГБО.
Але останнім часом ті, хто звик заправлятися газом, відчувають стрес. Всього за тиждень в середині серпня вартість газу на заправках зросла майже на третину.
Ще на початку минулого тижня вартість літра цього виду палива коливалася в межах 11,35-11,50 грн, але вже на цих вихідних деякі мережі заправок продавали газ для автомобілів за ціною близько 15 грн за літр, а деякі - 17 грн за літр.
Що відбувається на заправках з газом, з'ясував "Знай.ua".
Сезонний сплеск
Тільки з 18 липня по 21 серпня роздрібні ціни на пропан-бутан виросли на 1,5 грн і перевищили позначку в 15 грн за літр. За першу половину серпня оптові ціни на пропан-бутан виросли на 63% і перетнули позначку в 24 тис. грн за тонну.
Пенсіонерам "навісять" новий фінансовий тягар: ніяких пільг не чекайте
Українцям приготували нові виплати: хто отримуватиме 4500 грн щомісяця
Хто не виконає вимоги ПФУ – залишиться без пенсії: кому призупинять виплати
Долари з "заначки" можуть розчарувати: почали діяти нові правила обміну валюти
Це абсолютний рекорд за всю історію спостережень. За неповний місяць ціна на рідке або скраплене пальне зросла більш ніж удвічі.
В кінці липня середня роздрібна ціна на паливо становила 10,81 грн/літр. Приблизно на такому рівні вона трималася з травня. Останнє різке підвищення ціни на газ спостерігалося в квітні 2015 року, але тоді ціни так і не досягли 15 грн за літр.
Подібний стрибок ціни був майже в цей же час рік тому. З 23 серпня 2016 року почався ріст, який досяг піку 23 вересня - 13,16 грн/літр. Потім ціна почала опускатися.
Зростаюча популярність використання цього виду палива для заправки своїх автомобілів - це головна причина. Експерти коментують: в кінці літа йде стабільний попит на паливо, і багато автовласників і аграрії віддають перевагу більш дешевому газу.
Вже давно українські автовласники користуються газовими установками. Багато водіїв так непогано економили, а тепер майже немає різниці в ціні між газом та бензином.
Якщо взяти, наприклад, сферу таксі, то майже в кожній машині давно стоїть газ.
"У мене була старенька "Ауді". На далекі відстані не виїжджав. Коли продав її, відразу купив іншу машину, "Ланос" 2012 року. Машина, можна сказати, нова. При оформленні документів, порадили вписати газ. Газову установку ще не ставив, мав намір згодом. Вписав, для того щоб не переоформлювати потім документи. Тепер думаю, а чи варто взагалі її ставити? Ціна від бензину вже майже не відрізняється. Але ще такий варіант, якщо газ подорожчає, то і бензин буде дорожчати", - говорить Павло з Черкас.
За останні роки ринок автомобілів на газових установках значно виріс - більше 50%, і економічна складова є основним фактором, яка розганяє цей ринок.
"Подорожчання газу диктується підвищенням попиту з боку населення. В Україні дорогий бензин. Навіть при зниженні світових цін на нафту в квітні - липні цього року, бензин в нашій країні так і не подешевшав. Тому все більше людей переходять на автогаз. Це і провокує компанії підвищувати ціни. Так само газ використовують не тільки автомобілісти, а й зернові трейдери", - розповів головний редактор профільного видання "Нафторинок" Олександр Сіренко.
Дефіцит дефіциту різниця
Але ринок так влаштований, що раз є попит - має бути і пропозиція. А її-то якраз і немає.
Експерти запевняють, що підвищення ціни на газ пов'язано перш за все з дефіцитом. А дефіцит у свою чергу викликаний ремонтними роботами на зарубіжних підприємствах, що поставляють нам паливо.
"До середини вересня, в будь-якому випадку, повинні заробити, по-перше, заводи. По-друге, повинні активізуватися поставки з моря. Знову ж таки, на тлі невеликого падіння споживання. Ринок стабілізується, і ціна, швидше за все, повернеться до тих рівнів, на яких вона була в липні - на початку серпня", - запевняє заступник директора консалтингової групи "А-95" Артем Куюн.
Але це - всього лише перспектива. За словами експерта, Україні важко впоратися з дефіцитом автогазу.
"Підприємства до середини вересня запрацюють, а ось державі катастрофічно не вистачає логістики, щоб його доставити. Зокрема, не вистачає вагонів, а на "Укрзалізниці" не можуть ефективно використовувати ті вагони, які є в наявності. Чекаємо поставок з моря, але і там ситуація може виявитися плачевною", - поділився своїми спостереженнями Артем Куюн.
В Україні газ почали постачати через морські шляхи. Фахівці в цій сфері кажуть, що зараз в Україну вже заїхало 7-8 танкерів. Там є газ із різних країн: Росія, Казахстан, Єгипет. Запастися газом і зберігати його в Україні ніде. Зріджений газ вимагає особливих умов зберігання, для цього потрібні газосховища. А в Україні поки таких тільки 30% від потреб ринку. Плюс, газові цистерни часто затримують на митниці, пояснюючи це труднощами в оцінці палива. Так само на ринку заправних станцій істотно зменшилася конкуренція.
"Кілька місяців тому в Києві пройшла так звана зачистка заправних станцій, профінансована Нафтогазовою асоціацією України. В результаті зі столичного ринку пішло близько 300 гравців, а право торгувати автогазом залишилося тільки у великих компаній. Ще один фактор, в Україні досі не розроблено правила розміщення заправних станцій з пропаном-бутаном. Тобто, де-факто вони поза законом. Але правила демонтажу таких станцій чітко встановлені", - говорить автоюрист Богдан Глядик.
Знову Янукович
Основними постачальниками в Україну скрапленого газу є Росія, Білорусь і Казахстан. Близько 60-80% імпорту доводиться саме на Росію. А там недавно ввели обмеження для експорту зрідженого газу в Україну.
"По суті, дозвіл завозити газ в Україну отримали тільки два російські гравці - "Роснефть" і компанія Курченка, соратника Януковича. Оскільки Курченко в Україну поставляти відмовляється, залишається лише одна компанія", - пояснює Олександр Сіренко.
Спрогнозувати остаточну ціну на газ експерти не беруться, причина тому - зміна ціни щогодини, і це, як пояснюють експерти, залежить від великої кількості факторів.
Багато хто прогнозує: якщо ситуація триватиме - то скоро на табло автозаправок автомобілісти побачать ціну в 20 грн за 1 літр зрідженого газу. Такі, на жаль, реалії.
За оцінками Асоціації газових трейдерів в Україні, місячне споживання скрапленого газу в країні становить від 55-65 тис. тонн. Багато українців впевнені, що розмови про дефіцит газу перебільшені. Газ купують добре, ось тому і дорожчає, є попит.
"Для ринку газу властиві різки коливання, коли ціна, особливо оптова, підстрибує вгору за короткий час, але згодом за настільки ж короткий час падає, і заправні станції теж оперативно реагують. Споживання газу зростає з кожним роком. Зараз кожен п'ятий автомобіль їздить на газу. Популярність газу обумовлена його відносною дешевизною, але ринок вносить свої корективи. Не знаю, штучно створений дефіцит газу чи ситуативно, але він є. І не пасе задніх "Укргазвидобування", а враховуючи ажіотаж, підвищує свої ціни", - пояснює глава Асоціації операторів нафтопродуктів України Леонід Косянчук.