Про скасування діючої спрощеної системи оподаткування в Україні говорять давно. На цьому наполягають і фіскали, і кредитори, і міжнародна команда реформаторів. В уряді таку "необхідність" підтримують, але рубати з плеча поки що не наважуються - непопулярність такого кроку занадто велика. Як влада буде позбуватися "спрощенки" і до чого це може призвести?

Ще в 2013 році Міжнародний валютний фонд на прохання уряду України підготував рекомендації, в яких розкритикував спрощену систему оподаткування. У Фонді вважають, що вона стимулює "тіньову" економіку, вона занадто щедра і має дуже широкий діапазон застосування. Тоді експерти МВФ порадили збільшити навантаження на першу і другу групу "єдинників". А вже в нових рекомендаціях Фонд пропонує заборонити "спрощенку" для юросіб.

Спрощену систему оподаткування потрібно міняти, вважає глава ДФС Роман Насиров. "Нечесно, що "єдинники" сплачують 200 грн на місяць, а з найманих працівників навіть з мінімальною зарплатою утримується по 600 грн", - зазначав, зокрема, головний фіскал. На думку економіста-реформатора Івана Міклоша, спрощена система - це "рай" для податкових ухильників. А його колега польський "шоковий терапевт" Лєшек Бальцерович вважає, що спрощена система оподаткування дозволяє великому бізнесу не платити податки.

Не треба бути експертом, щоб зрозуміти - якщо єдиний податок скасують, то це знищить малий бізнес. Багато підприємців навіть не потягнуть витрати на адміністрування та звітність. Сьогодні в Україні на "спрощенці" працює понад 1 млн підприємців. Вони створюють робочі місця, платять податки. Вони працюють в непростий для економіки час при відсутності будь-якої держпідтримки та доступних кредитів. Незважаючи на це, за даними ДФС, у 2015 році надходження від єдиного податку склали майже 11 млрд грн, що на 3,5 млрд грн більше, ніж у попередньому році. Якщо почнеться демонтаж системи, держава отримає хвилю безробіття і дірку в держбюджеті.

Те, що систему змінюватимуть, вже ні в кого не викликає сумніву. Залишилося зрозуміти, яким чином це будуть робити, щоб догодити і кредиторам, і підприємцям.

Популярні новини зараз

У комунальних платіжках з'явилася нова графа: за що доведеться доплачувати

Залишать останню сорочку: які речі не будуть вилучати в ухилянтів-боржників

Мобілізація з 18 травня: кого чекає посилена увага

Отримали зарплату, зробили заначку та залишилися без грошей: українців попередили про неприємності вдома

Показати ще

Днями Мінфін закінчив розробку і передав на розгляд профільного комітету Верховної Ради пакет змін до Податкового кодексу. У проекті ніяк не згадується спрощена система оподаткування, вона залишається без змін, запевняє міністр фінансів Олександр Данилюк. За його словами, ключове завдання реформи - вирішити проблеми бізнесу шляхом поліпшення адміністрування податків.

При цьому Мінфін пропонує ввести нову систему оподаткування доходів підприємців на основі загальної системи оподаткування податком на доходи фізосіб. Пропонується доповнити діючу систему двома категоріями: дрібна одноосібна діяльність і так звана "пом'якшена" загальна система.

Перша передбачає сплату ПДФО за фіксованою ставкою для осіб, не зареєстрованих як підприємці без права найму інших осіб. До неї відносяться роздрібна торгівля, надання побутових послуг населенню, традиційні народні промисли з річним доходом до 250 розмірів мінімальної зарплати, встановленої на 1 січня звітного року. Розмір податку для цієї категорії становить 10% мінімальної зарплати. Друга передбачає сплату ПДФО з прибутку - фізособи-підприємці та фізособи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Обсяг річного доходу пропонують обмежити 4 тис. мінімальних зарплат. Об'єкт оподаткування - прибуток за ставкою 18%.

Серед основних змін в податок на прибуток - податкові канікули на 5 років для підприємств, які обрали загальну систему. Показово, що Мінфін підкорегував попередню редакцію проекту, розширивши список підприємств, які можуть потрапити під пільги. Тепер запровадити нульову ставку податку на прибуток пропонується для підприємств з річним доходом, що не перевищує 3 млн грн. Автори проекту вважають, що таким чином можна буде переманити підприємства зі спрощеної системи на загальну. Таку ініціативу можна вважати частиною процесу злиття "спрощенки" із загальною системою оподаткування. Мінфін рішуче націлений на те, щоб максимально наблизити їх одне до одного. У підсумку це може призвести до того, що підприємець буде вибирати форму власності, а не рівень оподаткування.

Юрист ЮК "Алексєєв, Боярчуков і партнери" Юлія Лец в цілому позитивно оцінює деякі норми законопроекту. За її словами, серед якісних змін - введення нової системи оподаткування доходів від здійснення дрібної індивідуальної діяльності, податкових канікул на п'ять років для новоствореного малого бізнесу, права на амортизацію основних засобів, що використовуються в господарській діяльності, запровадження прозорого відшкодування ПДВ за допомогою єдиного реєстру. При цьому вона впевнена, що проект будуть переписувати. "Я можу припустити, що цей законопроект навряд чи залишиться незмінним, так як на даному етапі всі зацікавлені особи можуть подати до нього свої коментарі та пропозиції. Це необхідно, щоб уникнути неузгодженості і врахування інтересів усіх сторін правовідносин", - зазначає юрист.

Реформатор Міклош не вірить, що діюча українська влада здатна "одним махом" позбутися "спрощенки". "Я не бачу достатньої політичної волі для таких змін. Сподіваюся, що в майбутньому спрощена система зміниться ... Часткова реформа - це теж добре, крок в потрібному напрямку. Спрощену систему треба залишити тільки для дійсно малого бізнесу. Але не для високооплачуваних фахівців IT-сфери, і не для юросіб ", - вважає він.

Більшість ініціатив податкової реформи дійсно може полегшити життя бізнесу, але без змін до підходів оподаткування, люстрації в ДФС та кардинальної кадрової реформи в цьому відомстві зробити це буде дуже важко.