Недосконала система освіти впливає на все життя українців. Програма, за якою навчають з дитинства, не дає розуміння причин і наслідків дій. Люди не бачать суті елементарних проблем, не аналізують власні невдачі та, нерідко, шукають розради у алкоголі. Кореспонденти порталу "Знай" розпитали у столичного психолога Ярослава Драба, на що реально впливає школа та нинішня організація освітнього процесу.
Освітня система не формує правильного мислення у дорослих
Мислення – один із психічних процесів, який характеризується певними компонентами, це - синтез, аналіз, співставлення, вміння побачити, узагальнити. Сучасна освітня система формує невірне сприйняття або невміння побачити головне і другорядне у процесах, невміння формувати причинно-наслідкові зв'язки.
Читайте також: Як правильно обрати професію за темпераментом
Поясню на простому прикладі: на сьогодні, далеко не кожна доросла людина може пройти елементарний тест "Виключи зайве" без помилок. А він призначений для перевірки дітей 5-12 років. У ньому дається ряд предметів, серед яких треба знайти зайвий. Наприклад, у ряді "солодкий, гіркий, кислий, гарячий", зайве слово – гарячий, бо характеризує не смак, як решта слів, а температуру. (кілька подібних тестів можна буде пройти в кінці цієї статті – ред.)
Розмір виплат зміниться: що чекає на пенсіонерів у 2025 році
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування
Пенсіонерам приготували доплати: хто отримає надбавку до пенсії понад 2 тисячі гривень
Не наплутайте з показниками лічильників цього місяця: Нафтогаз звернувся до українців
Подача матеріалу – фрагментарна і руйнує цілісну картину світу
Основна проблема подачі, що вона фрагментарна, позбавлена цілісності. Одні предмети відірвані від інших, тобто середня освіта не сприяє формуванню правильної картини життя. Наразі більш прогресивні заклади б'ються над змінами, які можуть бути введені у системі середньої освіти. Наприклад, практикують об'єднання предметів. Це дуже дієвий спосіб, складний по-своєму, незвичний і цікавий для дітей. Один із успішних варіантів - предмет Science, який викладається англійською (Наука у широкому розумінні - математика+фізика+хімія).
Радянські дискусійні клуби – приклад успішного узагальнення
За радянських часів були дискусійні клуби чи диспути. Теми, звісно, були не актуальні наразі: на кшталт "капіталістів, які пригнічують народ", проте власне ідея – цікава, щоб її впровадити у сучасних реаліях. Наразі можна спробувати у позаурочний час: зібрати дітей неформально для спілкування із попередньою підготовкою. Наприклад береться історична епоха, під неї підв'язуються митці, науковці, аналізується, що впливало на творчість та винаходи. Як вплинули ті чи інші історичні події на картину, художній твір. Так вбивається два зайця: об'єднання знань у певну систему та заохочення дітей на самостійну роботу. Самовиховання – це в тому числі розуміння того, що тобі для вступу у ВУЗ потрібно буде не лише мати звичайні знання по освітній програмі.
Оцінка без пояснення: зазубрив, здав, забув
В Україні присутня формалізованість освіти. Тобто основна мета учня – гарна оцінка, зазубрити, дати таку відповідь, яку хоче вчитель почути і зразу забути. Мова іде про те, що треба відходити від таких оцінок. Введення 12-тибальну системи – позитивна зміна. Проте необхідно, щоб вчителі уважно читали пояснення до оцінок. Наприклад, 12 балів – це оцінювання самостійної роботи, не лише у об'ємі того, що викладається на уроці вчителем на цьому предметі. Багато хто цього не притримується, і ставить ніби "п'ятірку з плюсом". Можна перейти і на 100-бальну систему, але треба пояснювати, із яких компонентів вони складаються: робота на уроці, самостійна робота, відвідуваність, активність ітд. Це буде спонукати дітей більше широко та творчо підходити до вивчення предметів, можливо висловлювати свою думку, створюватиме здорову конкуренцію.
Відсутність права вибору предметів
Сучасна освіта не сприяє розвитку індивідуальних вмінь дитини, а постійно є прив'язка до необхідності дотримання освітньої програми з конкретними предметами, без права вибору. Дитина, звісно, може вибирати не все. Є і певна база, проте має бути і певна кількість предметів на вибір. Наразі, профільні класи у ліцеях, гімназіях і спецшколах – вже певний вибір напрямку: математичний, економічний, гуманітарний. Проте практика ця поки для обраних і лише із 7-8 класів. Зі старими кадрами імовірно не вийде впровадити все це, склад учителів має оновитись – це 100%.
Хто винен і що робити?
Освіта має формувати таке мислення, щоб людина могла у дорослому житті із легкістю відповідати на два питання – "Хто винен?" і "Що робити?" Не лише школа до цього причетна, але у тому числі. Хто винен у тому, що ти чогось не досягнув? Власну провину побачити чисто і логічно наші люди часто не вміють, шукають причини у інших, тут присутній і психологічний самозахист і невміння систематизувати, бачити причинно-наслідкові зв'язки.
Зміни у освіті зменшили б кількість алкоголіків в Україні
Зміни у освіті вплинули б на те, що люди навчились би правильно аналізувати, і було б менше алкоголізації. Алкоголь розриває нейронні зв'язки в корі головного мозку та дозволяє "зашорити" відчуття того, що щось не так, зняти так звану домінанту у свідомості (те, що є найважливішим).
"Завдяки спиртному можна перестати бачити у проблемах "проблему", він притупляє незадоволення власним життям, впливає на гостроту бачення проблеми. Це - типовий приклад втечі: ти не щось робиш, а ніби просто погоджуєшся із ситуацією", - підсумував для "Знай" психолог.
Тест №1
Методика "Виключення зайвого"
Завдання - знайти, що із цих чотирьох слів зайве у ряді, не належить до певної категорії.
1) Лампа, ліхтар, сонце, свічка.
2) Чоботи, черевики, шнурівки, валянки.
3) Собака, кінь, корова, лось.
4) Стіл, стілець, підлога, ліжко.
5) Солодкий, гіркий, кислий, гарячий.
6) Окуляри, очі, ніс, вуха.
7) Трактор, комбайн, машина, сани.
8) Париж, Київ, Дніпро, Мінськ.
9) Шум, свист, грім, град.
10) Суп, кисіль, каструля, картопля.
11) Береза, сосна, дуб, троянда.
12) Абрикос, персик, помідор, апельсин.
Визначити кількість правильних відповідей (виділення зайвого слова).
Відповіді: 1) Сонце, 2) Шнурівки, 3) Собака, 4) Підлога, 5) Гарячий, 6) Окуляри, 7) Сани, 8) Дніпро, 9) Град, 10) Каструля, 11) Троянда, 12) Помідор.
Ключ до оцінки результатів. Високий рівень - 7-12 рядів правильних відповідей; хороший - 5-6, низький - 1-5 вірних відповідей.
Тест№2 (онлайн за посиланням)