У далекому 2012 році, коли при владі чи то ще, чи то вже перебували "злочинці", у одного з тоді ще не співробітників порталу Знай.ua прокинулася підприємницька жилка. Ідея була свіжа і своєчасна, а оскільки наш співробітник завжди вважав себе законослухняним громадянином, він вирішив реалізувати її на законних підставах, оформившись, як приватний підприємець - ФОП.
Тоді
Як це часто трапляється за відсутності належного планування і знання того, як насправді все заведено, "бізнес не вигорів". При цьому ФОП на загальній системі оподаткування після ряду утомливих процедур вже був відкритий. З огляду на те, що на той момент за відсутності підприємницької діяльності та отримання відповідного доходу підприємець на загальній системі не був зобов'язаний робити будь-яких відрахувань (на той момент відрахування по ЄСВ були правом, а не обов'язком), і згадуючи про те, як о 8:00 ранку під відділенням Держреєстратора довелося стати 60-м номером у черзі на отримання свідоцтва, наш співробітник вирішив, що "раптом ФОП ще стане в нагоді". Та й "їсти" він не просив, при цьому даючи можливість легалізувати свій майбутній потенційний дохід.
Не сприяла ініціації процедури закриття "підприємства" і тодішня процедура, мається на увазі мінімум двотижневий вояж різними інстанціях і їх кабінетами, в очікуванні довідок і перевірок.
Протягом п'яти років, справно подаючи в відповідальні держоргани щорічну звітність, ФОП чекав свого часу. Щоправда, чекав він на момент, коли його використають за призначенням, а дочекався моменту, коли його наявність перетворилася на проблему, що зобов'язує щорічно вносити до державного бюджету понад 8.000 гривень.
Не наплутайте з показниками лічильників цього місяця: Нафтогаз звернувся до українців
Ощадбанк скасував обмеження для власників карток: що стане безкоштовним
Є умова, вводять ліміт на 30 днів: що буде з тарифом на світло з 1 грудня
Пенсіонери також отримають свою "тисячу" на карту: кому адресовано надбавку
У новий рік з новою проблемою
Проблема, як багато хто вже знає, виникла "під ялинку" 2017 року, коли у відчайдушній спробі звести держбюджет на наступний рік, Верховна Рада прийняла ряд законопроектів, з одного боку, здавалося б, прогресивних, з іншого - таких, які обкладають додатковими і не зовсім логічними (та що вже там - зовсім не логічними) витратами представників малого бізнесу.
Позиція Кабміну - ясна, як безхмарний день: коли в бюджеті Пенсійного фонду вимальовується діра розміром в оціночну вартість боргів ПриватБанку, її треба чимось затикати в терміновому порядку. А оскільки основною статтею "доходу" і поповнення цього самого фонду залишається і буде залишатися ЄСВ, було запропоновано витончене рішення – підвищити позначку мінімальної зарплати. За умови відносно незмінного розміру пенсії, очевидно, цього цілком повинно вистачити, щоб покрити недостачу, яка, до слова, в тому числі дуже заважає отримувати нові кредити від МВФ.
Але ми відволіклися. Практична більшість обивателів, які знали тільки про те, що зміни торкнулися в основному заробітної плати, про що їм переможно повідомили чиновники, якось не відразу усвідомили, що нововведення позначиться на їх роботодавцях. У незначній мірі стурбувало це і власників "сплячих ФОП", впевнених у тому, що буде неможливо логічно пояснити, як саме за відсутності прибутку, вони зобов'язані будуть сплачувати податки. А даремно.
З огляду на те, що Єдиний соціальний внесок на обов'язкове державне страхування - це зовсім не податок, нікому і не довелося пояснювати, яким чином пункт Податкового кодексу, "який давав право" сплачувати єдиний соціальний внесок, перетворився на статтю, що "зобов'язує" це робити.
Ті ж, хто вирішили уважно прочитати передбюджетні закони, з подивом виявили свій новий обов'язок, який їм належить виконати починаючи вже з першого місяця нового року. Тоді, за майже 10 днів до 2017-го, найбільш песимістично налаштовані громадяни в більш-менш масовому порядку почали "будити" свої ФОП і подавати документи на їх ліквідацію. Інші, хто ще сподівався, що Президент, який має право вето, помітить деяку несправедливість (або помилку) в новоспеченому законі і відправить його на доопрацювання, щоб не поставити громадян перед фактом істотних і блискавичних змін до Податкового законодавства.
Але цього не сталося і за 4 дні до Нового року 27 грудня 2016, пакет законопроектів був таки підписаний. От тоді і сталося масове "ФОПопадіння", яке справило не найкращі враження через свою масовість не лише на звичайних громадян, але й на співробітників Держреєстратора. У ті пекельні три дні (з 28-го по 30-е число, адже 31-е - вихідний) було безліч повідомлень в пресі і гнівних коментарів у соцмережах про те, що черги - нескінченні, а співробітники - неадекватні. Тим не менш, підприємницьку діяльність до настання дня "Ч" вдалося припинити близько сотні тисяч власників ФОП-ів.
Решту ж, одразу після Нового року, очікував як мінімум один внесок ЄСВ - 704 гривні, якщо вони встигнуть закритися до 31 січня 2017 року.
Схаменулися
Що дивно, з настанням 2017-го, частина депутатів, очевидно, усвідомивши свою помилку, вирішила подбати про відновлення раніше собою ж перекресленої справедливості. 4 січня в Раду був внесений законопроект №5633 (Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо гарантування прав і законних інтересів суб'єктів малого і середнього підприємництва), який може дати можливість тим ФОП-ам, що закриються в першому кварталі поточного року - не платити єдиний соціальний внесок. Звичайно, за умови, що відповідний закон набере чинності до 20 березня (крайній термін по сплаті ЄСВ за перший квартал, про що ми ще поговоримо).
Дуже дивно було б дякувати авторам відповідного проекту за його появу. Як мінімум тому, що можна було б його взагалі не ініціювати, якби вони раніше виступили проти нововведення, прочитавши від "А" до "Я", проголосований законопроект. Але це скоріше - з серії казкової літератури.
До речі, про міфологію. Багато громадян досі впевнені в тому, що зміни до Податкового кодексу повинні набирати чинності через три місяці або навіть півроку після їх публікації. Так званий "перехідний період", що надає можливість оминути аврал і помилки в документації, на їхню думку, є цілком логічним і регламентується законодавством. Але, як показує нам практика, не так сталося як гадалося. Виявляється, для того, щоб почати грати за новими правилами, нам потрібна всього один підпис.
Що ж стосується справедливого і своєчасного законопроекту №5633, його доля, на жаль, поки до кінця не зрозуміла. Станом на 19.01.2017, він уже був відкликаний, доопрацьований, поданий, розглянутий і так далі. Останній його статус - "Надано на заміну" та "Вручено Подання комітету про Розгляд". Такими темпами, віра в те, що ЄСВ платити не доведеться - просто тане на очах. Але, як не крути, почекати остаточного рішення ВР щодо доцільності законопроекту, цілком варто. Хоча б до 19 березня. Про цю дату, ми ще поговоримо пізніше.
До рубежу
А зараз, вже розуміючи причини, які спонукали нас залишити надії на підприємництво, повернемося безпосередньо до самої процедури ліквідації. Як і кожен нормальний громадянин, спочатку наш співробітник, будучи володарем філологічної освіти, і маючи досить обмежені пізнання в тому, як зараз правильно проводити процедуру ліквідації ФОП, насамперед вирішив пошукати відповідь на своє питання в глобальній мережі.
Прочитавши і переглянувши безліч сайтів, на яких "професіонали" ділилися своїми знаннями в цій галузі, він жахнувся того, що кожна нова сторінка говорила йому про цю процедуру зовсім різні речі, які подекуди суперечили одна одній, і не давали жодного уявлення про те, що ж насправді робити далі.
Допомога держави
У підсумку, залишивши марні спроби дізнатися правду від "бувалих", ми вирішили звернутися за роз'ясненнями до Мін'юсту - зателефонувавши до системи безоплатної правової допомоги. Виявилося, що вона і справді безоплатна, ось тільки допомагає вона виключно фізособам. Тобто, коли ви відкриваєте ФОП - вони вам допомагають, але ось, коли закриваєте - ви ж вже не фізособа, а значить, не їхній профіль.
Щоправда, вони порадили звернутися до самого Мін'юст, надавши номер телефону, який то був зайнятий, то мовчав. Наступним номером, який, як нам здавалося, міг би нам допомогти, був номер гарячої лінії ДФС. Він, ясна річ, в зв'язку з ажіотажем, також не часто був доступний.
Розібралися
Отримавши "вичерпні консультації" і пам'ятаючи слова колег по нещастю, які від самого початку розповідали про те, що "відкрити ФОП - недовго і не складно, довго і складно - це його закрити", ми вирішили звернутися за допомогою до юристів, призначивши зустріч керуючому партнеру проекту "Ваш Юрист" Юридичної фірми "Dispecto Legal" Сергію Вдовенко.
Забігаючи наперед, варто зазначити, що спілкування з хорошим юристом дуже схоже на спілкування з кваліфікованим фахівцем-медиком, оскільки, за його результатами, ви відчуваєте себе впевненим. Навіть, якщо у вашій документації й виявилася якась проблема, ви знаєте, як її вирішити і що для цього доведеться зробити. Крім того, нам нарешті змогли пояснити, якою насправді сьогодні є процедура припинення підприємницької діяльності.
Не такий страшний чорт
Виявилося, що сам процес ліквідації ФОП сьогодні не такий страшний і довгий, як це було раніше. Щоб не плутати читача, ми не будемо далі описувати те, що було, а зупинимося і детально розглянемо лише те, як все відбувається в даний конкретний відрізок часу.
За словами Сергія Вдовенко, за умови, що ФОП взагалі не здійснював діяльності і вчасно здавав необхідні звіти, процес його закриття буде досить простий. Проте, як зазначає юрист, не варто сподіватися, що це означає, що ви зможете без зайвих зусиль зробити це швидко, оскільки, враховуючи, скільки людей зараз "самоліквідуються" і ту кількість аудиторів, якими володіє ДФС, остаточний результат (довідку про те, що податкова вас більше не вважає ФОП) ви отримаєте в кращому випадки через пару місяців. Але не варто цього лякатися. Якщо ви зробите все відповідно до процедури, описаної нижче, вам все ж вдасться уникнути переплат по ЄСВ. Отже, перейдемо до процедури.
Ліквідація ФОП - теорія
1. Перш за все, вам потрібно звернутися до відділення Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України та подати заяву про припинення підприємницької діяльності за власним бажанням (де і як знайти бланк заяви, ми розповімо далі). Власне, це і все. На відміну від того, "як було", зараз після подачі заяви та внесення відповідного запису до єдиного реєстру, ви перестаєте бути підприємцем, а значить, звільняєтесь від подальших податкових (та ЄСВ) зобов'язань. Це, звичайно, далеко не кінець шляху, але головне ви вже зробили.
2. Крок другий, хоча краще, щоб він все ж був кроком номер один або навіть нуль - звірка доходів, витрат, поданої звітності, оплати обов'язкових платежів (у тому числі авансових). Загалом, цей етап і є найбільш відповідальним. В основному саме з цим питанням ми і звернулися до юристів. Виходить так, що подаючи заяву про припинення підприємницької діяльності, ми автоматично просимо ДФС звернути на нас свій пильний погляд. А враховуючи, що він на нас звернеться через значний проміжок часу, при перевірці можуть спливти якісь наші недоліки, на які за цей час цілком законно можна призначити штраф, та ще й пеню на нього нарахувати.
3. Перший похід до податкової. Багато хто вважає, що цим питанням можна і знехтувати, вважаючи, що це ж "їхня робота" і що відомості про припинення діяльності автоматично потрапляють з реєстру на стіл до аудиторів. Так, потрапляють. Але це - в ідеалі і то далеко не одразу. І тут можна згадати попередній пункт про штрафи та пені. На користь особистого походу до податкової можна також сказати, що таким чином ви можете здати звітність (в тому числі і декларацію за минулий рік разом зі звітом по сплаті ЄСВ, які подаються в сорокаденний термін), звіритися щодо заборгованостей і заодно подати заяву про ініціацію вашої перевірки, яка, якщо пощастить, може прискорити процес остаточної ліквідації ФОП (якщо ви зацікавлені зробити це швидше).
Крім того, за порадою юристів, якщо ви були платником єдиного податку, вам краще також подати заяву про припинення та цього статусу. Умова - не обов'язкова, оскільки, після внесення запису про ліквідацію до єдиного реєстру, ви втрачаєте право на підприємницьку діяльність, а разом з ним - обов'язок зі сплати податків і зборів. Але про всяк випадок - подати його не завадить. Оскільки, як показує практика, випадки бувають різні. На цьому етапі, до речі, можна почати зупиняти дію виданих вам ліцензій і дозволів, якщо вони були. Більш докладно про цей пункт ми поговоримо далі.
4. Перевірка. Одного разу це станеться. Зі стосу ліквідаційних документів аудитор дістане вашу "справу" і призначить вам день і годину перевірки. До цього моменту ви вже повинні по ідеї бути впевненим в "своїй правоті" і чистоті документації. Що перевірятимуть? За великим рахунком, якщо у вас не було касового апарату і ви були власником класичного "сплячого ФОП" (який передбачає загальну систему оподаткування), все, що від вас можуть зажадати на цьому етапі, це ваша завірена в податковій книга доходів-витрат, довідка з банку про ліквідацію підприємницького рахунку та виписки по ньому за останні три роки (декларації і звіти по сплаті ЄСВ у нього і так є). У книзі повинні бути вказані всі доходи, які ви відображали в своїх деклараціях - ні більше і не менше.
Що ще можуть попросити? На етапі звірки книги і рахунку, по ідеї, аудитор може й зупинитися. Однак він має право перевірити на відповідність, заявленим вами видам діяльності, ваші договори про надання послуг (або реалізації продукції). І якщо ви в якийсь із періодів здійснювали діяльність не заявлену в ваших КВЕД, може нарахувати вам додаткові податкові стягнення (в основному це стосується "єдинників").
5. За умови, що ви виконали всі зазначені вище дії і в аудитора не виникло до вас додаткових питань, ДФС приймає рішення про зняття вас з податкового обліку, як ФОП, підтверджуючи своє рішення виданою вам на руки довідкою з величезною назвою "Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки дотримання вимог податкового,валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладенно на органи державної податкової служби та з питань дотримання законодавства щодо укладення трудових договорів, оформлення трудових відносин з працівниками, правільність нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування".
Вітаємо, тепер ви просто фізособа. Чого, власне, ви і домагалися. Проте, це не звільняє вашого роботодавця від сплати витрат за вас, так само, як і не звільняє вас від відрахування 19,5% (ПДФО + військовий збір) від вашого задекларованого річного доходу, отриманого від інших фізосіб або від інвестиційної діяльності, наприклад.
Реальна історія ліквідації ФОП у 2017 році
Від теорії і правової допомоги пропонуємо перейти безпосередньо до практики. Озброївшись знаннями про процедуру, перевіривши, за сприяння нашого юриста Сергія Вдовенко, на коректність нашу звітність і бухгалтерію, ми вирішили перевірити на практиці і пройти самостійно весь процес ліквідації приватного підприємства (ФОП). Забігаючи наперед, скажемо, що в ході нашого експерименту, ми зіткнулися з цілою низкою розбіжностей теорії і практики, дивовижними і ніде не прописаними нормами (і звичаями), а також відсутністю визначеності відповідей на ряд важливих питань. Але, про все по порядку.
Заява для Держреєстратора
Оскільки наші документи (за результатами перевірки фахівців) були в порядку, ми сміливо перейшли до пункту №1 нашого плану ліквідації - до заповнення форми 12 "Заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням".
Останню редакцію форми можна завантажити на сайті Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України, пройшовши через все дерево вкладок від "Форми реєстраційніх заяв" до вкладки "Для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" або просто перейти за посиланням з нашого матеріалу.
Форма - вкрай проста: ПІБ, реєстраційний номер облікової картки платника податків, відмітка про те, хто заповнював, число і підпис. У заяві також є пункт, щодо прохання "видати виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань в паперовій формі (за бажанням заявника)". Але, його заповнювати не варто, оскільки за випискою доведеться окремо повторно їхати до відділення Держреєстратора, витрачаючи зайвий час на процедуру, яку можна зробити зайшовши на сайт "Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та Громадських Формувань". Та й за великим рахунком, вона вам не знадобиться, оскільки реєстр - відкритий і ви в будь-який момент зможете побачити свій запис про ліквідацію ФОП.
Похід до Держреєстратора
З заповненою Формою 12 (паспорт і так завжди з нами), ми вирушили до відділення держреєстратора. Чесно кажучи, нам пощастило. У той день працювала і система електронної черги, і єдиний реєстр. Так що залишалося тільки скористатися терміналом, взяти "номерок" і дочекатися своєї черги. До слова, з огляду на те, що від початку року до моменту нашого походу до реєстратора пройшло більше двох тижнів, черги "на ліквідацію" й зовсім не було. Весь процес внесення нашої заяви до бази зайняв до 10 хвилин.
Після цього, співробітник установи видав нам документ під назвою "Опис", що містить код надання послуги і попередив, що з цим папірцем впродовж 10 календарних днів з моменту внесення відповідного запису до єдиного реєстру, на мене чекатиме мій податковий інспектор. А якщо я не з'явлюся, на мене чекає "якийсь там штраф, але подробиць я не знаю". Забігаючи наперед, зазначимо, що в податковій цей папірець нікому не знадобився. Більш того, він викликав подив у інспектора, який, як він нам сам і пояснив, на даний момент жодним чином не повинен з нами контактувати з цього питання (ліквідації ФОП).
Проте, "Опис" нам все ж став у нагоді. Вірніше навіть не він сам, а код, який в ньому міститься. Завдяки йому ми змогли дізнатися, що відповідний запис про припинення ФОП в єдиному реєстрі таки був зроблений. Щоправда, зайняло це не 24 години, як нам пообіцяли у держреєстратора. Дізнатися про факт внесення запису сьогодні можна за допомогою інтернету, зайшовши на сайт "Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" і обравши вкладку "безкоштовний запит". Далі, вибираємо пункт "Результат надання адміністративних послуг" і в полі нижче вписуємо код, позначений в верхньому кутку "Опису". Щойно ви побачите, що ваша підприємницька діяльність припинена, можете зітхнути з полегшенням - з цього моменту ви звільняєтесь від зобов'язань по сплаті наступних податків (крім тих, які потрібно сплатити за місяць, в який ще здійснювалася діяльність (навіть, якщо пройшов тільки один день цього місяця).
Похід до податкової
Отримавши підтвердження факту припинення підприємницької діяльності, за бажанням, але краще в обов'язковому порядку, варто відвідати свою податкову інспекцію. Якщо ви ще не здали які-небудь звіти - здайте їх. Потім проведіть звірку про наявність / відсутність заборгованості, напишіть заяву з проханням на перевірку, вказавши свій контактний номер телефону та заяву про припинення статусу платника єдиного податку, якщо такий у вас є.
Щодо обов'язку зі сплати ЄСВ
Радимо також отримати консультацію від офіційних уповноважених представників служби щодо того, коли, як і чи потрібно взагалі буде вам сплачувати єдиний соціальний внесок за той період 2017 року, в який ви ще були підприємцем. На момент написання статті, відповідних варіантів консультацій було кілька. Одні співробітники податкової стверджували, що ймовірність того, що ЄСВ не доведеться платити - не велика і до початку аудиторської перевірки вам все ж краще внести відповідний платіж. Інші, радили не поспішати і почекати остаточного рішення, щодо згаданого вище законопроекту №5633.
Як би там не було, як нам сказали при особистому візиті до податкової, сплата ЄСВ повинна бути здійснена до 20 березня. При цьому порадили зробити це навіть до 19, а то і 15 березня, щоб гроші встигли надійти на рахунок. Хоча, відповідно до закону, днем сплати ЄСВ все ж вважається день фактичного внесення коштів у касу, а не день надходження їх на будь-який рахунок.
Ще один невеликий нюанс, відповідно до законодавства, "платники єдиного внеску, зазначені у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 10 лютого наступного року, крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, які сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок". Припустимо, що хтось просто щось переплутав, сказавши, що кошти необхідно сплатити не до 20 квітня, а до 20 березня.
Також варто відзначити, що податкову декларацію ви в принципі можете подати не раніше закінчення кварталу (мінімальний термін, передбачений самою формою). При цьому, форма звіту по внесенню ЄСВ для ФОП на загальній системі і зовсім не передбачає варіант подачі в термін менший від одного року.
Якщо підсумувати, на даний момент, відповіддю на найбільш цікаве запитання про обов'язок заплатити 704 гривні єдиного соціального внеску за кожен місяць першого кварталу цього року (до моменту закриття) поки не володіють навіть співробітники податкової.
В очікуванні дива
За великим рахунком, до цього моменту, ви зробили всі необхідні і можливі дії для закриття свого ФОП. Далі - справа за аудиторами. Судячи з того, що кількість тих, хто виявив бажання перестати бути підприємцем з кінця минулого року невблаганно наближається до позначки в 200.000 чоловік, чекати, найімовірніше, доведеться довго. Якщо "пощастить" і цей процес в результаті затягнеться на 3 і більше років, можете й взагалі не турбується про будь-які штрафи, адже позовна давність, за нашим законодавством, закінчується як раз за цей період. Щоправда, поки ви остаточно не закриєте свій ФОП, ви не зможете відкрити новий.
Але, напевно, і з цього приводу особливо не варто засмучуватися, адже існує ще безліч інших форм організації бізнесу, засновниками яких ви зможете бути. В крайньому випадку, завжди можна залишатися фізособою і, за певних умов, отримувати навіть більш істотний дохід, сплачуючи 19,5% податків за результатами року.