Поки наші військові тримають оборону від російських окупантів на Донбасі й поблизу Криму, а волонтери збирають кошти на армію, молочний бізнес годує ворогів морозивом. Очевидно, для вітчизняних власників молокопереробних підприємств війна йде лише на телеекранах і на перших шпальтах газет. А Росія для них, незважаючи захоплення українського півострова, масові обстріли населених пунктів на Донбасі та вбивства тисяч людей, лишається стратегічним клієнтом. Про це свідчать дані компанії Alliance Capital Management. Відповідно до них, найбільше українського морозива експортують у Росію.
"Для наших виробників гроші не пахнуть. Вони відправляли продукцію в Росію й робитимуть це надалі. Бо зацікавлені в прибутках", - каже порталу "Знай" Микола Верницький, експерт аграрних ринків.
Читайте також Гроші для реформ чиновники забирають на машини й розваги
На другому місці за збутом вітчизняного морозива — Молдова й Ізраїль. Туди йде 26% і 21% морозива. Також така продукція популярна у Грузії та Іраку.
"Це не дивно, що росіяни купують так багато нашого морозива. По-перше, їм бракує своїх виробничих потужностей. В них немає такої кількості якісного молока, потрібного для виготовлення цієї продукції. З іншого боку, наші підприємства виробляють такі обсяги продукції, що їх забагато на нашому ринку. Вони заточені на експорт у країни СНД", - пояснює порталу "Знай" Олександр Данилюк, з компанії "Інфагро".
Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування
Пенсіонерам приготували доплати: хто отримає надбавку до пенсії понад 2 тисячі гривень
Мобілізацію урівняли для всіх: українцям оголосили вердикт щодо економічного бронювання
За його словами, росіяни давно могли відмовитися він українських солодощів, але не роблять цього, щоб утримати середні ціни на морозиво.
"Вони вже опеклися на забороні наших сирів і молокопродуктах. Як тільки це заборонили в себе, одразу їхня продукція подорожчала, бо її пропозиція не задовольняє попиту. Брак нашої продукції практично нічим погасити. Білоруських товарів недостатньо для російського ринку. У Казахстані молочна промисловість на нижчому рівні, ніж наша", - пояснює експерт.
Однак він вважає, що з часом такий стан речей може змінитися. Російська влада може заборонити або обмежити ввезення морозива в свою країну.
"Протягом останніх 9-10 місяців росіяни практично не забороняли українських продуктів. Обсяги ввезення туди морозива зросли. Але це не означає, що так само буде і в наступному році. Дуже ймовірно, що їхні відомства зроблять заяву про те, що знайшли якісь бактерії в нашій продукції. Оскільки в молочному бізнесі України багато людей із влади, вибиватимуть у них якісь поступки. Після досягнутого відновлять поставки молокопродуктів", - каже Олександр.
На його думку, вітчизняним виробникам варто розширювати напрями для експорту продукції — виходити на Румунію, Угорщину, Словаччину, Польщу та країни Прибалтики.
"Звісно, у них вищі вимоги, ніж у росіян, а купують вони всі разом менше, ніж східний сусід. Однак їхня політика більш прогнозована", - говорить експерт
Найбільше морозива в Росію відправляють компанії "Рудь", "Ласка" та "Ласунка". Якщо трохи заглибитися у деякі дані про ці компанії, то стає зрозуміло, що не лише фінансова вигода рухає продажі цих виробників. Одним із власників житомирської компанії "Рудь" є місцевий підприємець Петро Рудь. Він місцевий представник пропрезидентського блоку Петра Порошенка. Не дивно, що його підприємство в рейтингу перших у поставках морозива в Росію. Це чи підприємство одне із перших визнало український півострів російським. У кінці вересня торік на упаковках із дитячим морозивом "Рудь", пофасованим у Криму почали зазначати "Країна виробник — Росія". Власник компанії "Ласка" Костянтин Чередник, колишній "регіонал", прихильник тісної співпраці із Росією. А його син член проросійської "Сильної України" Тігіпка. Обидва 2010 року балотувалися у Кіровоградську облраду. Ігор Коваленко, власник компанії "Ласунка", безпартійний.
Нагадаємо, із середини 1990 років кількість підприємств, що виробляють морозиво в Україні, скоротилася із 150 до 60. Однак асортимент продукції зріс у 18 разів, обсяги виробництва за квартал - у три рази.