Акції протестів залізничників Укрзалізниці, які тривають вже четвертий день поспіль, прийняли загрозливий для країни характер. До них приєдналися співробітники залізничного цеху найбільшого в Україні гірничо-металургійного комбінату АрселорМіттал Кривий Ріг.

Основними вимогами робочих є підвищення заробітної плати до європейського рівня в € 1 тис. і забезпечення відповідності всього рухомого складу стандартам охорони праці.

Заводу довелося повністю зупинити підрозділи гірського департаменту, агломераційні цехи, все крім однієї доменні печі, весь сталеплавильний і прокатний переділи.

"Є реальна загроза вибухів газопроводів внаслідок перепадів тиску, що може призвести до техногенної катастрофи в масштабах не тільки комбінату, а й міста", - офіційно заявили в АрселорМіттал.

Популярні новини зараз

Масштабне березневе підвищення пенсій: 2300 отримають не всі

Штрафи за дрова: українцям підказали, як уникнути покарання за деревину на своєму подвір'ї

Мобілізацію урівняли для всіх: українцям оголосили вердикт щодо економічного бронювання

Хто не виконає вимоги ПФУ – залишиться без пенсії: кому призупинять виплати

Показати ще

З чого все почалося

14 травня залізничники Укрзалізниці почали "італійський страйк". Працівники депо оглядають локомотиви на відповідність вимогам безпеки і не випускають їх на лінію. Протестуючі пояснювали це тим, що стан локомотивів не відповідає інструкціям, за якими вони працюють.

При цьому, як заявив директор з економіки та фінансів Укрзалізниці Андрій Рязанцев, цей страйк не підтримує наша найбільша профспілкова організація залізничників і транспортних будівельників України, яка включає в себе більше 200 тис. залізничників, тобто 95% працівників компанії. Там вважають такі методи деструктивними.

"У мене складається таке враження, що навколо цього значно більше інформаційного фону, ніж реальних питань, тому що ми працюємо в штатному режимі - здійснюємо перевезення. У нас є поодинокі випадки на певних локомотивних депо відмови від виконання службових обов'язків, але тим не менше ця практично не впливає на процес перевезень ", - додав він.

Крім того, Рязанцев не розуміє справжніх мотивів страйкуючих. За його даними, Укрзалізниця за останні 4 роки майже вдвічі збільшила фонд заробітної плати залізничників і розширила соціальні гарантії для працівників. Зокрема, середньомісячна заробітна плата машиніста локомотива в 2015 році становила 7629 грн, в 2016 році - 9426 грн, в 2017 - 13 266 грн, а після введення нової системи оплати праці в 1 кварталі 2018-го - 18 006 грн.

"І тому цей страйк саме серед них викликає подив, і оскільки його не підтримують інші наші профспілкові організації, то вбачається якась дуже дивна поведінка цих людей, і ми можемо говорити, що це хтось спеціально розкручує", - говорить він.

Рязанцев стверджує, що вже два роки компанія постійно інвестує в модернізацію локомотивів.

Що вимагають працівники АрселорМіттал

До "італійського страйку" в Укрзалізниці приєдналися залізничники комбінату АрселорМіттал. З 7 години ранку 17 травня вони відмовилися працювати на несправній техніці. В результаті на лінію вийшло всього кілька тепловозів, заявив НВ голова первинної організації Незалежної профспілки гірників України на АрселорМіттал Кривий Ріг Юрій Самойлов.

"А оскільки вся логістика всередині підприємства здійснюється в основному тепловозами, то це призвело до зупинки фактично всього підприємства", - пояснив він.

За словами Самойлова, є кілька основних вимог. Перше - робота на справному обладнанні, яке не оновлювалося і практично не ремонтувалося з часів Радянського Союзу. Друге - підвищення зарплат до €1 тис. І останнє - робота на підприємстві повинна відповідати правилам безпеки.

За його словами, два тижні тому на заводі вибухала 9 домна: вилетів метал, горіли крани і металургійні цехи, падали даху в конвертерному цеху, вбивало людей.

"Ситуація серйозна, люди бояться ходити на роботу, і це вони не просто вигадали, а дійсно електровози і тепловози їздять без гальм, у них відсутня будь-аварійні системи, нічого немає - навіть туалетів", - говорить Самойлов.

Офіційна позиція меткомбінату

У АрселорМіттал вважають страйк залізничників незаконним.

"Машиністи і помічники машиністів тепловозів, складачі поїздів відмовилися виходити на лінію, чим поставили під загрозу роботу всього комбінату. Дана акція не була анонсована і узгоджена заздалегідь з керівництвом... Тому підприємство не мало можливості заздалегідь внести корективи в виробничий процес", - заявили в компанії.

На заводі заявили про загрозу техногенної катастрофи. При роботі тільки однієї доменної печі знижуються витрати доменного газу і падає тиск. Згідно з технікою безпеки, в результаті потрібно зупиняти газопроводи, заявив директор енергетичного департаменту АрселорМіттал Олександр Іванов. Коли операцію виконають, то станеться тотальна загазованість прилеглих територій.

Що далі

Вже зараз можна стверджувати, що страйки залізничників приведуть до вкрай негативних наслідків. Навіть якщо не брати до уваги серйозну загрозу техногенної катастрофи на найбільшому меткомбінаті країни, дії працівників залізниці скоротять валютну виручку України, що позначиться на курсі гривні і всій економіці.

"Минуло 4 дні, ми не довантажили десь 126 тисяч тонн продукції. За місяць, це десь $85-90 мільйонів. Ми втратили вже зараз десь третину експорту всієї залізорудної сировини з України за ці дні", - підрахував президент об'єднання Укрметалургпром Олександр Каленков.

Це ще 20-25% до негативного зовнішньоторговельного сальдо України, яке зараз вже в мінусі на $400 млн. Але і це ще не все. Якщо ситуація триватиме - металурги просто втратять свої зовнішні ринки, які із задоволенням займуть, перш за все, російські компанії.

Як раніше передавав портал "Знай.ua", вчора, 17 травня повідомлялося, що робочі першої зміни залізничного цеху ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" призупинили роботу.