Верховна Рада підтримала фінансування медичної реформи, ініціатором якої виступило Міністерство охорони здоров'я. У другому читанні та в цілому депутати проголосували за проект закону "Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів".
Про це повідомляє "Українська правда". За нього свої голоси віддали 240 депутатів. Перше читання цей документ пройшов 8 червня, а до другого його суттєво змінили – майже 900 правок від 76 народних депутатів.
"Фактично, замість реформи всієї медичної галузі, після внесених майже 400 правок до законопроектів, ми можемо говорити про реформу не всієї галузі, а лише первинної ланки медицини", – розповіла в.о. міністра Ульяна Супрун 12 липня.
893 правки Рада розглядали три дні, але більшість з поправок, які врахував комітет, провалили. Після завершення обговорення спікер парламенту Андрій Парубій поставив їх пакетом на голосування. На табло висвітилось 229 голосів депутатів "за".
"Бусифікацію" обіцяють викорінити: ТЦК застосують новий підхід до мобілізації
Не наплутайте з показниками лічильників цього місяця: Нафтогаз звернувся до українців
Плюс 2361 грн на картку щомісяця: хтось із пенсіонерів у 2025 році отримає солідний бонус
Пенсіонери також отримають свою "тисячу" на карту: кому адресовано надбавку
Три великі внесені зміни, які значно впливають на суть реформи:
- Вилучені положення про запровадження міжнародних настанов шляхом визнання їх джерел.
Натомість пропонувалися різні варіанти адаптації їх національними структурами (Академія наук, профільні асоціації).
Пояснення Уляни Супрун: Медичні настанови по суті є знанням, вони формуються за результатами наукових досліджень. Вони є знаннями та фактами, використовуються для лікування людей у всьому світі, і не можуть проходити ніяких корупційних "перевірок на якість".
Відмова від визнання міжнародних медичних настанов (протоколів) означає, що українців і далі лікуватимуть не за міжнародними стандартами, а так, як хочуть, продовжать нав’язувати застаріле лікування та ліки, замість нових підходів та практик, які використовують в розвинутих країнах.
Замість того, щоб прагнути до підвищення рівня медицини, ми на рівні закону залишимо лікування радянськими методиками, що неприпустимо.Коли українець в пошуках кращої медицини їде до Німеччини або Ізраїлю, його там лікують не "як українця", а як людину. Лікування онкології, чи діабету в українця, американця чи француза нічим не відрізняються.
- Виключено можливість фінансування первинної ланки через механізм субвенції.
Пояснення Уляни Супрун: Передача бюджетів на первинну допомогу через механізм субвенції місцевим органам самоврядування повністю розриває систему охорони здоров’я на дві частини. Держава отримує обов’язки лікувати складні захворювання, але повністю втрачає механізми впливу на найважливішу медичну ланку – первинну, де їх можна попереджати. Це унеможливлює створення нової потужної служби сімейних лікарів. Також механізм субвенції залишає фінансування первинної ланки в руках у існуючої адміністративної вертикалі. Замість того, щоб гроші ходили за пацієнтом, вони почнуть ходити за чиновником.
- Вилучено поняття про співоплату за медичні послуги.
Передбачаються тільки послуги, які держава покриває на 100% (зелений список), і послуги, які пацієнт оплачує повністю (червоний список).
Пояснення Уляни Супрун: Законопроект передбачав модель співоплат, з виконанням всіх обмежень, встановлених Конституцією України. Легальні співоплати є важливим соціальним інструментом заміни хабарів в лікарнях і перебудови відносин між пацієнтом та системою. Також співоплати є інструментом впливу громадянина на своє здоров’я, стимулюючим інструментом для швидкої перебудови мережі та росту якості. Ми орієнтувались на разову (!) співоплату при захворюванні в розмірі 20% мінімальної зарплатні (640 грн.) в госпіталі та 1,5% мінімальної зарплатні (48 грн) на рівні амбулаторного лікування.
Однак в законопроекті залишились важливі положення:
- Оплата за послугу та договірні стосунки з медичними закладами.
- Поняття гарантованого пакету – чіткого обсягу зобов’язань держави щодо медичних послуг та ліків. Змінено лише його назву на "програму державних медичних гарантій". Це робить назву більш звичною для бюджетного законодавства, але не міняє суті.
- Незалежний від постачальників (лікарень, місцевої влади, МОЗ) замовник медичних послуг – Національна служба здоров’я України (цю незалежність зруйнує механізм субвенції).
- Залишились усі позиції, які стосуються системи e-Health.
Нагадаємо, раніше портал "Знай.ua" повідомляв, стало відомо, які ризики несе медична реформа пацієнтам.