Коли будуть літати літаки в Україні
Минулого тижня, під час інтерв'ю видавництва BBC, міністр інфраструктури Владислав Криклій попередив, що на першу половину літа українцям краще не планувати відпустку. За словами міністра, поїздку за кордон краще розраховувати на серпень і кінець липня. І це за умови, якщо мандрівники не будуть ігнорувати правила безпеки, піддаючи небезпеці своє здоров'я і здоров'я оточуючих.
Але найголовніший показник, від якого залежить, чи зможуть українці залишати країну у другій половині літа, — це статистика. Якщо крива захворювань буде падати, то авіаперельоти найближчим часом будуть дозволені.
Крім того, важливу роль відіграє дозвіл на в'їзд влади країни, куди планується поїздка. А саме темпи відкриття повітряних шляхів. Якщо Україна подолає пандемію швидше, ніж більшість інших країн, то зможе відновити ринок внутрішніх авіаперельотів раніше міжнародних.
У випадку з наземним транспортом Криклій зазначив, що без масок українці ще довго не зможуть їздити в метро, автобусами, трамваями, тролейбусами, міжміськими маршрутками та поїздах. Крім того, уряд збирається обмежувати число пасажирів в одному вагоні. На додачу буде виконуватися температурний контроль пасажирів. Залізничні шляхи точно не відкриються до травневих свят. Але конкретних дат їх відкриття поки немає. Криклій дав зрозуміти, що після закінчення карантину першими відкриються приміські електрички.
Індексація пенсій у 2025 році буде не для всіх: хто опиниться за бортом підвищень
Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо
Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги
Українцям виплатять по 4 500 гривень: кому пощастить отримати допомогу
Коли будуть літати літаки у Європі
Після карантину авіаперельоти стануть для пасажирів більш дискомфортні, ніж раніше. Дискомфорт стосується як умов, так і часу перельоту. Планується ввести соціальне дистанціювання в аеропортах і контроль за носінням захисних масок в літаках. Крім того, всі авіакомпанії в обов'язковому порядку будуть приймати суворі санітарні заходи.
Детальніше про основні пункти правил авіаперевезення пасажирів, пропонованих німецькими авіаційними компаніями та аеропортами:
- Протягом усього перельоту на пасажирах повинні бути одягнуті захисні маски, які вони зможуть знімати тільки в крайніх випадках. Для багатьох тривале перебування в масці, швидше за все, зробить переліт некомфортним.
- В черзі знадобиться дотримуватися дистанції між людьми: під час реєстрації, паспортного контролю, огляду/видачі багажу, в залі очікування. Щоб організувати дисципліноване дистанціювання, потрібно виконати перепланування простору аеропортів.
- Буде організовано групування пасажирів, щоб уникнути великого скупчення людей в певній зоні. Планується збільшити кількість автобусів для перевезення пасажирів одного рейсу до літака. Для цього знадобиться найняти додатковий персонал, що вдарить по бюджету авіакомпаній.
- Не виключено, що буде проводитися температурний контроль пасажирів (вибірково), що також займе додатковий час.
- Через уповільнення вищезгаданих процесів, приземлення рейсів в аеропортах буде відбуватися з великим запасом часу. А це означає, що повітряний переліт займе більше часу, ніж раніше.
- І нарешті ціна – вартість квитків може зрости.
Відзначаємо, що перераховані вище правила перебувають поки що в розробці та ще не затверджені. Передбачається, що будуть прийняті єдині правила для всього ЄС. Остаточно розроблена стратегія за правилами авіаперельоту, схвалена Єврокомісією, буде представлена в травні.
Також була озвучена ідея залишати середнє місце в літаку вільним, що викликало обурення з боку авіаперевізників. Наприклад, ірландська авіакомпанія Ryanair категорично проти такої ідеї, оскільки «не може заробляти на 66% факторах навантаження». Плюс до всього у компанії вважають марним залишати середнє місце порожнім. Єдина умова, при якій Ryanair погодитися перевозити пасажирів, це якщо уряд фінансово компенсує порожні місця в літаку.
Невідомо також, коли відновляться авіаперельоти по всій Європі. Адже, приміром, Іспанія оголосила, що цього літа взагалі не планує приймати туристів. У той час як Австрія за те, щоб відкрити міжнародні рейси на довгостроковий період, але тільки між країнами з позитивною статистикою боротьби з COVID-19. А саме між країнами, де вірус або остаточно викорінений, або кількість заражених людей дуже мала.
Між тим, угорський лоукостер WizzAir повідомив, що знаходиться в повній готовності відновити з 1 травня перельоти з Відня за європейськими напрямками. Однак жодна з держав Європи поки не відреагувала на заяву лоукостера.
Своєю чергою українська авіакомпанія SkyUp з 28 квітня по 10 травня збирається продавати квитки на евакуаційні рейси. Ці рейси призначені для іноземців, які все ще знаходяться на території України та бажають повернутися додому.
Що стосується латвійської авіакомпанії airBaltic, то перевізник збирається відновити рейси з 13 травня. Маршрути заплановані з Риги до 14 точок Європи. Квиток можна купити й в Україну. У Київ рейс очікується на початку червня, до Одеси – у серпні. Ціни на квиток економкласу туди й назад становитиме близько 123 євро. Час перельоту — 2 години.
Як повернути гроші за квитки та заходи
Через введений в Україні карантин були зупинені міжнародні, міжміські й місцеві повідомлення, закриті торгові центри та культурно-розважальні заклади. Як наслідок, люди не зможуть скористатися квитками, купленими на скасований рейс або відкладений концерт. Чи можливе повернення грошей в такій ситуації?
Повернути можна. Тут більше грає роль інше – питання часу. Гроші за собівартість квитків, куплених через офіційний сайт (тобто онлайн), повернути простіше і швидше за все. І ті, хто намагався, скоріш за все вже отримали компенсацію. А от гроші за квитки, куплені в касах, повернути дещо складніше, адже вони відкриються тільки після закінчення карантину.
Уявімо ситуацію, коли карантин не введений в країні. Покупець, незалежно від сфери діяльності продавця – чи то кінотеатр або аеропорт – має право вибору: отримати гроші назад або погодитися на альтернативу (інший кіносеанс або інший рейс). Якщо покупець не погоджується на альтернативу – продавець зобов'язаний повернути гроші. У разі відмови продавця, покупець вправі звернутися до відповідної служби. У випадку з авіаперельотами – в Державіаслужбу України. У такій ситуації Державіаслужба може оштрафувати авіаперевізника за недотримання правил, після чого наступним кроком буде звернення до суду.
З культурно-розважальними заходами дещо інша ситуація. Якщо є альтернативна дата заходу – гроші за квиток не повертаються. Якщо ж альтернативи немає (концерт або спектакль був скасований, а не перенесений), то глядачеві за його вимогою повинна бути відшкодована вартість квитка.