З 1 вересня у всіх школах ввели нову програму навчання, амбітна мета якої виховати "інше" покоління українців.
Про те, які результати показала реформа за перші два місяці і які питання найбільше хвилюють вчителів та батьків у новій школі розповіла радниця міністра освіти Оксана Макаренко в інтерв'ю 24 каналу.
Чиновниця виділила наступні пункти:
Особливості НУШ
Для учнів. Діти будуть навчатися 12 років, останні три – за профілем. Школярі мають багато групових завдань, а також практикують ранкові обговорення у колах. У таких умовах діти зближуються і не бояться один одного, знання засвоюються легко, учні вчаться спілкуватися та мислити критично.
Розмір виплат зміниться: що чекає на пенсіонерів у 2025 році
Пенсіонери ВПО можуть отримати солідну надбавку: що для цього потрібно
Гороскоп на п'ятницю 22 листопада для всіх знаків Зодіаку: день для змін та простих радостей
Долари з "заначки" можуть розчарувати: почали діяти нові правила обміну валюти
Для вчителів. Учителі отримали більше свободи у виборі методики викладання та кількості годин, приділених тій чи іншій темі. Так, якщо діти не до кінця засвоїли матеріал, можна виділити більше годин для занять. Є і можливість щось пройти швидше, якщо учні все засвоїли.
Ефективність навчання через гру
У початковій школі особливо важко добитися дисципліни: дітям неприродньо сидіти 35 хвилин, не рухаючись та не розмовляючи. Для шестирічних дітей природно навчатися через гру. Матеріал такими дітьми сприймається, коли дитина активно бере участь у навчальному процесі, коли їй цікаво. Тому зараз школярі переходять від однієї активності до іншої під час уроку: послухали вчителя, а потім розбилися на групи і почали працювати з проектами.
У сучасному світі основне – вміти застосувати знання на практиці. А цього не можна навчитися, сидячи склавши руки і дивлячись в очі вчителю. Для цього потрібно більше: десь помилитися, десь посперечатися, десь зробити спільний проект і презентувати його.
Що робити, якщо досі немає необхідного обладнання а з батьків вимагають гроші?
Цього року виділили мільярд гривень на закупівлю обладнання для перших класів. Територіальні громади також мали додати частку своїх грошей до бюджетних, від 5 до 20% . Батькам не потрібно нічого купувати взагалі.
Тому, якщо у школі вимагають здати гроші на умовні "штори" – потрібно писати скаргу у районне управління освіти і можна додатково у правоохоронні органи. Будь-яка допомога з боку батьків має бути добровільною.
Якщо ви не отримали нових парт чи дидактичних матеріалів, а у вчителя перших класів немає комп’ютера, принтера чи проектора, потрібно подати запит до районного управління освіти і запитати, коли буде обладнання.
За інформацією МОН, наразі понад 20% виділених державою грошей не використані.
Домашні завдання
Оксана Макаренко зазначає, що у першому класі точно не можна задавати домашніх завдань, з другого – уже визначені нормативи, скільки часу має займати виконання роботи вдома.
Якщо вчитель, незважаючи на це, продовжує задавати завдання додому, варто спочатку поговорити з ним особисто та директором. Якщо це ситуацію не вирішило – надсилайте звернення у районне управління освіти. Система реагує саме на письмові скарги батьків.
Школярів не можна "карати" оцінками
Раніше вчитель мав владу покарати – оцінкою чи червоною ручкою. Однак дітей не можна лякати помилками. Помилки - це досвід, який вчить їх ставати кращими, працювати над собою.
Зараз запроваджено свідоцтво досягнень учня, що містить не лише цифри (оцінки), а й близько 50 параметрів, наприклад, як дитина вміє задавати питання чи вирішувати конфлікти. Це – вичерпна характеристика того, як людина зростає, а не просто дані для порівняння її з іншими.
Облаштуванням "осередків" займається вчитель
Облаштування простору – частина нової української школи. Справді, організувати простір у класі - завдання вчителя та директора: постелити килимок, розставити мобільні парти тощо.
У класах має бути вісім осередків (орієнтовний перелік того, як їх облаштовувати, є у рекомендаціях ІМЗО). Однак не варто робити з цього проблему. Наприклад, якщо це зона пізнання – не обов’язково влаштовувати там цілу бібліотеку, можна просто покласти невеликі книжки для читання, щоб дитина могла погортати їх на перерві. А в куточку усамітнення може стояти лише крісло чи стільчик.
У кожному інклюзивному класі має бути помічник учителя
У кожному інклюзивному класі має бути помічник вчителя. Це – право, гарантоване законом. Для того, щоб відкрили такий клас, потрібно подати відомості до директора про дитину з особливими освітніми потребами. Її батьки можуть звернутися в інклюзивно-ресурсний центр щодо розробки індивідуальної програми навчання. Тоді дитина навчається разом з іншими, а вчителеві виділяють помічника.
Наразі відомо, що в НУШ відкрито 5033 інклюзивних класи, з них – у 3732 працюють асистенти вчителів.
Як повідомляв портал "Знай.ua", реформу нової української школи протягом минулого року протестували у сотні закладів країни, врахували деякі недоліки і скоригували програму.
Також "Знай.ua" писав про те, що змінилося для батьків та дітей вже 1 вересня цього року.