Заява групи «Приват» і НАК «Нафтогаз України» про введення мит на імпорт дизпалива і скрапленого газу з Росії на рівні 8,46% з щорічним підвищенням до 25,4% суперечить чинному українському законодавству і правилам Світової організації торгівлі (СОТ).
Як повідомляє enkorr, таку оцінку дала партнер юридичної компанії Sayenko Kharenko Анжела Махінова у колонці для видання «Бізнес-Цензор».
«Згідно з публічно доступною інформацією, національна галузь просить застосувати спочатку мито в розмірі 8,46% і в подальшому збільшити його до 25,4% протягом 5 років. Такий підхід повністю суперечить чинному законодавству і правилам СОТ. Справа в тому, що розмір компенсаційного мита визначається на підставі ретроспективних даних», — пише партнер юридичної компанії.
За її словами, якщо збиток від нібито «нелегітимної субсидії» дійсно буде встановлено, то на всі п'ять років може бути встановлена тільки одна ставка без будь-якого автоматичного підвищення.
«Якщо ж у подальшому, національна галузь захоче збільшити розмір мита, необхідно буде ініціювати окремий перегляд мінімально через рік після первинного застосування заходів і мито може бути збільшене лише, якщо будуть знову доведені всі перераховані вище обставини, і найголовніше, збільшення розміру субсидії», — пояснює юрист.
Українцям дозволили не сплачувати за комунальні послуги: коли рахунки можна "заморозити"
Десятки тисяч українців залишилися без "броні" від мобілізації: за які порушення призиватимуть
Приємна несподіванка: в Україні почали знижуватись ціни на деякі овочі
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування
У цілому, за оцінками Анжели Махинової, скарга українських НПЗ, виходячи з публічних заяв компаній-ініціаторів, складена поверхнево і у цілій низці випадків йде в розріз з нормами українського законодавства, а також правилами СОТ.
Зокрема, заявниками не можуть виступати виробники, які одночасно є імпортерами товару, проти якого ініціюється розслідування.
«Це і логічно, адже як можна говорити про заподіяння збитку імпортом, якщо підприємство саме імпортує? З публічно доступної інформації випливає, що «Укртатнафта» сама імпортувала паливо з РФ. Питання — а чи є у нас взагалі національний виробник?»
У той же час, за даними державної митної служби, ПАТ «Укртатнафта» 1 листопада 2019 р. (менш ніж за 3 місяці до подачі скарги) оформила імпорт 195 тонн скрапленого газу виробництва компанії «Роснефть» (Новокуйбишівський НПЗ, Росія).
Нагадаємо, в січні 2020 р. «Укртатнафта» спільно з «Нафтогаз» подали скаргу в Міжвідомчу комісію з питань міжнародної торгівлі (МКМТ), вимагаючи ввести мита на імпорт ДТ і ЗВГ з Росії на рівні 8,46% з щорічним підвищенням до 25,4% до 2024 р. Під тиском депутатів, орієнтованих на групи «Приват», рішення про відмову у введенні обмежень на імпорт російського палива відкладено на червень.
За оцінками Нафтогазової асоціації України, у разі запровадження мита економіка України щорічно втрачатиме близько 11 млрд грн. У разі запровадження мита зростання цін на ДТ очікується на рівні 1 грн/л, на автогаз — приблизно 60 коп./л.
В «Консалтинговій групі А-95» зазначають, що закупівельні ціни на дизельне паливо та скраплений газ в Україні можуть стати максимальними в Європі в разі запровадження обмежень на імпорт нафтопродуктів, чого домагаються українські нафтопереробні компанії.
Очікувані додаткові доходи групи «Приват» — одного з ініціаторів рішення про запровадження мит складуть $10 млн в місяць, за оцінками enkorr.