Українці, які отримують гроші від авіакомпаній, перевізників, готелів чи сервісів бронювання через проблеми з поїздкою, можуть зіткнутися з необхідністю сплати податків. Все залежить від того, що саме виплатила компанія: повернення вже витрачених коштів чи додаткову компенсацію. Податкова служба Полтавської області пояснила, у чому різниця.

Якщо авіакомпанія повернула людині вартість квитка через скасування рейсу, йдеться про повернення її власних коштів. Така операція відрізняється від ситуації, коли разом із поверненням грошей пасажир отримує ще певну суму як компенсацію.

Наприклад, авіакомпанія може повернути вартість квитка та додатково виплатити кошти за скасування рейсу. Перевізник може компенсувати пасажиру значну затримку поїздки. Готель або сервіс бронювання може виплатити гроші, якщо клієнту не надали заздалегідь оплачений номер.

Пенсіонер рахує гроші

Окрема ситуація виникає, коли компанія компенсує людині матеріальну чи немайнову шкоду. Такі виплати потрібно оцінювати з урахуванням правил Податкового кодексу України.

До оподатковуваного доходу фізичної особи належать, серед іншого, суми неустойки — штрафів і пені, а також відшкодування матеріальної або моральної шкоди. Водночас Кодекс передбачає низку винятків, коли отримані кошти до оподатковуваного доходу не включаються.

Для доходів, які підлягають оподаткуванню, загальна ставка податку на доходи фізичних осіб становить 18%, а військового збору — 5%.

Є компенсації, для яких передбачені окремі правила. Серед винятків — визначені Податковим кодексом суми відшкодування матеріальної шкоди, шкоди життю та здоров’ю, якщо вони виплачуються за рішенням суду. Також за встановлених Кодексом умов може не оподатковуватися компенсація моральної шкоди за рішенням суду.

Податки з оренди квартири: хто платить

Окремі правила діють для виплат із державного бюджету, коштів за рішеннями закордонних юрисдикційних органів, у тому числі Європейського суду з прав людини, а також страхових виплат і страхових відшкодувань.

Окрему увагу варто звернути на компенсації від іноземних компаній. Якщо іноземна авіакомпанія, готель, перевізник або сервіс бронювання повертає людині її власні кошти, така операція має іншу природу, ніж додаткова виплата.

Якщо ж іноземна компанія перерахувала окрему компенсацію, яка є доходом фізичної особи та для неї немає спеціального звільнення від оподаткування, отримані кошти потрібно задекларувати та сплатити належні податки.

Нагадаємо, є земля або пай? Податкова вже могла нарахувати вам податок — що робити

Популярні новини зараз

Будинок за 0 грн: переселенцям почали давати житло в селах — але є умови

34 роки стажу і пенсія від 5300 до 9300 грн: як рахують виплати

Перехід на зимові шини: чому ранішні поїздки вимагають особливої підготовки

Скільки коштує куб дров перед зимою: актуальні ціни

Показати ще

Раніше ми розповідали, хто може платити менше податків із зарплати: пільга для батьків у 2026 році

Також, продав авто — готуйся до податків: скільки доведеться віддати державі