Маловідомий широкому загалу українців авіаперевізник «Дарт» за останній час кілька разів опинявся в епіцентрі скандалів. Один раз – через зрив чартерних рейсів в Іспанію в кінці серпня. Інший – через потрапляння під санкції США на початку вересня. Як виявилося, це взаємопов'язані події.
Нечасто українські компанії стають об'єктами американських санкцій. Тим більше, за підозрою у співпраці з терористичними організаціями. Що ж це за «темна конячка» «Дарт», несподівано отримала таку популярність?
Початок історії
Офіційна історія авіакомпанії «Дарт» скромна і обмежується кількома абзацами тексту. Заснована в 1997 році, має три літаки (два борти - необхідний мінімум, щоб отримати ліцензію авіаперевізника - Авт.), Займається переважно чартерними рейсами. Напевно хтось з туристів навіть згадає, що одного разу бачив назву «Дарт» на борту літака, який віз їх в одну з країн Середземномор'я.
Загалом, офіційна історія компанії нічим не примітна. На відміну від неофіційної.
Найцікавіше питання - хто власники компанії, яку, по суті, звинуватили в пособництві терористам? Про них на офіційному сайті ні слова. З огляду на те, наскільки корумпованою є сфера авіаперевезень в Україні (згадаємо хоча б нещодавню відмову міжнародного лоу-костера RyanAir виходити на український ринок через протидію наших чиновників), можна припустити: компанія заснована «на коліні» і офіційні «власники» мають мало відношення до кінцевих бенефіціарів.
Дійсно, згідно з базою реєстрів, директором ТОВ «Дарт» сьогодні є В'ячеслав Лісічонок. А засновником компанії - якась Антоніна Сварковська, 1969 року народження. Авіаперевізник займає звичайну квартиру як офіс на вулиці Шулявській 15/23, кв. 107. Хто ці невідомі нікому люди і як їм вдалося отримати свій шматок пирога в глибоко корумпованій галузі українських авіаперевезень – питання більш, ніж цікаве.
В глибині ангару
Довгий час власницею «Дарта» була вказана Іванна Гормоті, яка раніше працювала стюардесою в авіакомпанії «Хорс». Показово, що під американські санкції «Хорс» потрапив одночасно з «Дартом».
Це не випадковий збіг. За даними аналітичного порталу YouControl, хоч номінально засновниками «Хорса» є 5 фізичних осіб, а «Дарт» належить пані Сварковскій, але якщо подивитися історію обох компаній, то можна виявити, що вони об'єднані спільною фігурою - Сергієм Томчані.
Про Сергія Томчані в відкритих джерелах практично немає даних. Але і самі ці маловідомі широкому загалу авіакомпанії, і їх власник непогано почувалися при будь-якій владі. Непогано почувають вони себе і зараз. Ось тільки американські санкції і суди істотно псують їм настрій.
За що ж накладені санкції? Не багато, не мало - за співпрацю з організаціями Ірану і Іраку, що підтримують терористів.
Так, авіаперевізники «Дарт» і «Хорс» допомагали авіакомпаніям Caspian Air (Іран) и Al-Naser Airlines (Ірак), які вже знаходяться під санкціями, купувати американські літаки, набирати екіпаж для доставки нелегальних вантажів, зброї і бойовиків до Сирії.
Відтепер все майно і майнові права цих компаній на території США заблоковані, а американським юридичним і фізичним особам заборонено мати з ними справу. Автоматично під загрозою санкцій виявляються і неамериканських (в т.ч. - українські) фінансові організації, які обслуговують транзакції «Дарта» і «Хорса» та особи, які надають їм матеріальну чи іншу допомогу. Тобто тепер будь-яка співпраця з «Дарт» і «Хорс» є потенційно проблемною та небезпечною. Також слід додати, що обидві названі компанії - часті фігуранти судових позовів, пов'язаних з фінансовими махінаціями і невиконанням договірних зобов'язань.
Мобілізацію в Україні посилять: ТЦК змусять працювати ефективніше
Який стаж не зарахують до пенсії: роки роботи просто викинуть
Українцям дозволили не сплачувати за комунальні послуги: коли рахунки можна "заморозити"
Індексація пенсій у 2025 році буде не для всіх: хто опиниться за бортом підвищень
За словами заступника директора з юридичних питань аналітичного порталу YouControl Данила Глоби, «існує велика ймовірність, що діяльність такої компанії несе комплаенс-ризики, пов'язані з певними національним законодавством обмеженнями на співпрацю з нею. У такому випадку, має сенс уважніше придивитися до такого контрагента, адже прибуток для нього важливіше, ніж репутація. Крім того, існує ймовірність, що рано чи пізно до таких компаній застосують персональні санкції, і тоді їх господарська діяльність і фінансові можливості сильно постраждають. А головне, що під різного роду обмеження можете потрапити і ви, як фірма-партнер».
Таким чином, міжнародні санкції виявляються набагато ближче до українського бізнесу, ніж це може здатися на перший погляд. Адже практично будь-яку співпрацю з компаніями з списку санкцій на кшталт «Дарта» і «Хорса», може тлумачитися як пособництво терористам.
Ода корупції
Логічно було б поцікавитися у Міністерства транспорту України і Державної авіаційної служби про те, як взагалі на українському ринку можуть існувати авіаперевізники типу «Дарта» і «Хорса»? Авіаперевізники, чия діяльність ставить під удар репутацію країни, які співпрацювали з ними, туроператорів і, в загалом-то, безпеку і зручність пасажирів, що користуються рейсами цих компаній. Крім того, це не єдиний подібний епізод: 4 роки тому за аналогічними звинуваченнями санкції були накладені ще на двох українських авіаперевізників, «Буковина» та UM Air.
Але, ймовірно, відповіді на ці питання криються в надійних, перевірених роками корупційних схемах. В мільйонних відкатах, які «переважують» всі названі ризики.
Заручниками такої політики стають як туроператори, які замовляють чартерні польоти у цих компаній (пропозиція на українському ринку дуже обмежена), так і самі туристи.
Замість епілогу
31 серпня в аеропорту «Жуляни» сотні українців не дочекалися двох чартерних рейсів в Іспанію, які виконувала компанія «Дарт». Літаки просто не були подані. На сервісі Flight Radar, де відображається інформація про всі польоти всіх авіакомпаній, інформація саме про ці два рейси була прихована. За гіпотезою журналістів агентства «Стоп корупції», що спирається на інсайдерську інформацію, ці борти і не могли бути подані – в зазначений час вони здійснювали рейси в країни Близького Сходу на замовлення організацій, які співпрацюють з терористичними групами. На користь цієї версії свідчить і той факт, що вже через 2 тижні на авіакомпанії «Дарт» і «Хорс» були накладені американські санкції.