Кілька років поспіль українські аеропорти мовчать, як завмерлі декорації із минулого життя. Але за кулісами вже кипить підготовка до великого повернення.
Ведучі європейські лоукости розраховують, що після підписання мирної угоди над Україною знову загудять реактивні двигуни — і це може стати однією з найгучніших історій відновлення в Європі.
Про настрої авіаринку певним тоном натякає Financial Times: оператори готують флот, маршрути та екіпажі, ніби старт може початися завтра. І тут на горизонті з’являється знайоме ім’я — Wizz Air. Компанія планує уже в перші два роки розмістити в Україні 15 літаків, а за сім років — 50. Генеральний директор Йожеф Варад говорить прямо: щойно небо стане безпечним, Wizz повернеться «дуже швидко» і розраховує на хвилю «катастрофічного туризму» — як у Берліні після падіння стіни, коли людям зненацька захотілося побачити місто, що знову стало вільним.
Це цікаво не лише як цифра. До вторгнення саме Wizz була найбільшим іноземним перевізником в Україні: понад п’ять тисяч рейсів у 2021 році, третє місце серед усіх авіакомпаній, та рекордні 15 мільйонів пасажирів у 2019-му по країні. Попит був шалений — і, як очікують у компанії, він повернеться.
ПриватБанк може оштрафувати майже на 100 тисяч гривень
Пенсії, соцвиплати та субсидія: яку допомогу можна отримати у 2026 році
Як захистити вікна від вибухової хвилі: бюджетний лайфгак від українки
ТЦК змінює тактику: кого мобілізують прямо з вулиці
У цій гонці висить іще одне знайоме ім’я — Ryanair. Вони взагалі обіцяють повернення зі швидкістю блискавки: два тижні — і білети у продажі. Ірландський перевізник зараз має в Європі 95 баз, що дає змогу відкривати рейси майже миттєво, не зупиняючи роботу інших напрямків. До війни Ryanair перевозив півтора мільйона людей на маршрутах до Києва, Львова та Одеси, і тепер планує збільшити цю цифру майже втричі. У керівництві вже навіть відвідали українські аеропорти, прикидаючи цифри та нову логістику.
Третій гравець — британський EasyJet — виглядає менш емоційним, але не менш уважним. До війни вони взагалі не літали в Україну, зате зараз вивчають можливість заходу. Генеральний директор Кентон Джарвіс говорить про країну, яка може стати найбільшим будівельним майданчиком Європи, де мільйони захочуть повернутися додому, коли буде безпечно. Однак на відміну від конкурентів EasyJet не збирається базувати літаки тут одразу — питання ще відкрите.
Попри оптимістичні плани, реальність нагадує про себе: Європейське агентство з авіаційної безпеки поки не дозволяє польоти над Україною. Рекомендація проста й жорстка — ризики для цивільної авіації занадто високі через військову активність. Відкрити небо можна буде лише тоді, коли воно стане безпечним.
Та за цими обмеженнями все одно видно майбутнє: великі оператори не просто чекають моменту — вони вірять у те, що він настане. Усе, що потрібно — підпис під угодою і гарантія безпеки. Після цього українські аеропорти можуть ожити майже миттєво. І якщо дійсно почнеться той самий «туристичний бум», до країни потягнуться не лише літаки, а й людські історії. Люди захочуть повернутися додому. Люди захочуть приїхати й побачити.
І небо, мовчазне зараз, знову загуде двигунами.
Нагадаємо, що для деяких українців зміняться тарифи на газ: скільки платитимуть.
Раніше ми повідомляли, що Європі загрожує повна блокада літаків: політолог розповів, чим може скінчитися небажання визнавати атаки з боку росії.