Сотні ляпів, які щороку знаходять школярі та їхні батьки у підручниках, вже фактично стали "нормою" для українців. Втім, як би гучно про це не доповідали та не постили у соцмережах, ситуація й досі не змінилася. Одним з останніх "друкованих абсурдів" став мем із зображенням відомого актора Кіану Рівза. Цей факт кілька тижнів тому жорстко розкритикувала, власне, і сама Міністр освіти і науки Ганна Новосад, пообіцявши докорінно змінити підхід до створення підручників. Та, як виявилося, цей славнозвісний мем є лише верхівкою "айсбергу" – освітяни та науковці відверто називають сучасний напрямок трансформації української освіти "потворним". Подробиці дізнавалися Знай.ua.
Зміни в законах та "відсталість" системи: освітяни влаштували масштабний протест
Про майбутні інновації в цьому напрямку та головні "фейли" системи Міністр освіти і науки розповіла на тематичній пресконференції, що відбулася 24 лютого.
"Кожен з нас знає, особливо батьки, які стикаються з підручниками часто, що вони, на жаль, є не до кінця якісними. У них досі багато фактологічних помилок, ціннісних перекручень, несанкціонованого використання авторських матеріалів. Тому нам надзвичайно важливо змінювати підхід до того, як ми проводимо експертизу підручників і як ми загалом організовуємо процес по їхній підготовці та виданню. У нас є стратегічне розуміння, як це робити і впродовж останнього року було зроблено доволі багато важливих тактичних кроків, аби систему зрушити з місця", – зазначає Ганна Новосад.
Мобілізацію урівняли для всіх: українцям оголосили вердикт щодо економічного бронювання
Українцям приготували нові виплати: хто отримуватиме 4500 грн щомісяця
Заплатять усі, але один раз: чому українцям почали надсилати додаткові квитанції на газ
Долари з "заначки" можуть розчарувати: почали діяти нові правила обміну валюти
За словами спікерів, допомагатимуть Україні навести лад у освітній галузі фахівці з Фінляндії в рамках проекту "Навчаємося разом".
"Ми не в змозі одразу взяти і прилаштувати ту модель, яка працює у фінів і працює на академічних свободах, автономії та децентралізовано. Питання стоїть не тільки у відповідних змінах в законах "Про освіту" та "Про повну загальну середню освіту" зараз знаходяться на підписі у Президента. А і в питанні суто ментального сприйняття: сьогодні багато хто говорить віддати питання оцінки підручника педагогічному працівнику. Але специфіка організації нашої освітньої системи не передбачала навчання добірці, аналізу контенту і пропонувала типовий зведений алгоритм, зведений "зверху"", – говорить Вадим Карандій, керівник Українського інституту розвитку освіти.
Першими мають модернізуватися підручники для 3 класів, які у 2020 році друкуватимуться за кошти державного бюджету – перший етап відбору експертною групою вже закінчився і з 24 лютого стартував другий. Тепер за кращих до середини березня голосуватимуть, безпосередньо, вчителі.
Ось тут і спливає прихована частина "айсбергу". Попри вихваляння нового складу експертної групи, до складу якої, за словами спікерів, цього року увійшли фахові спеціалісти, що пройшли відповідне навчання, категорично не погоджуються представники Національної освітньої асоціації.
"Конкурс підручників, що проводить державна наукова установа "Інститут модернізації змісту освіти", не є відкритим, прозорим, гласним і справедливим. Цьогоріч некваліфіковані експерти суб'єктивно, із порушенням чинних вимог законодавства відхилили близько 10 проєктів підручників для 3 класу "Нової української школи". Оскарження в суді непрофесійних та необґрунтованих висновків експертизи призведе до зупинки конкурсу на невизначений термін та невчасної закупівлі шкільних підручників, через що понад 440 тисяч учнів не зможуть розпочати навчання", – повідомляють у Національній освітній асоціації.
Пояснення та прохання взяти даний факт під особистий контроль представники НОА вже надіслали президенту Володимиру Зеленському.
"Тиск" у школах, відсоток вчителів та старт "гарячих ліній"
Значним мінусом у процесі розробки та затвердження на сьогодні стають строки – на усі ці етапи фахівцям дається 1 рік. Цей термін має збільшитися удвічі лише з 2021 року.
"Однією з найбільших проблем, яка ніколи не дасть жодному міністру зробити підручники кращими, – це занадто короткий термін, який надається в межах діючого Законодавства для підготовки та етапу експертизи. Ми фактично перебуваємо в колі у 365 днів, де кожен день є вкрай важливим. Це – довгий спіч до того, що у нас має бути щонайменше 2 роки для підготовки лінійки підручників", – підкреслює Міністр освіти і науки Ганна Новосад.
Та от продовжує перелік існуючих нині проблем, що стають на шляху виробництва грамотних і цікавих підручників, набагато резонансніший.
"Є або може бути зацікавленість у виборі того чи іншого підручника. Так, одна мама звернулася до нас і розповіла, що запропонувала вчителю якісний підручник, на що вчитель їй відповіла: "Я багато років користуюся підручниками іншого видавництва, за що у мене є певний відсоток". З цим, звичайно, треба розбиратися: і з керівником закладу освіти, і з вчителем, оскільки це абсолютно неправомірно, є ще у нас Антикорупційне законодавство, яке визначає конфлікт інтересів", – наголошує освітній омбудсмен Сергій Горбачов.
Виходить, що навіть у цій, здавалося б найменш прибутковій галузі, теж є налагоджені корупційні схеми. Тож не дивно, що за ласий "шматок" бюджету у сотні мільйонів, які витрачаються з держбюджету на друк підручників тільки одного із загальної лінійки класів, щороку ведеться реальна боротьба.
Друга проблема, за словами Сергія Горбачова, полягає у непрофесійності і небажанні розвиватися представників методичної галузі.
"Досить часто вчитель відчуває тиск від методичної служби, яка вже звикла до певних підручників і не хоче напружуватися, аби опанувати нові цікаві варіанти. Тому дуже важливо відстежити, яким чином дотримується право вчителя на академічну свободу і, відповідно, це право забезпечує якісні підручники для учня. Саме тому ми впровадили і відкрили "гарячу лінію", куди анонімно можуть звертатися як вчителі, так і батьки українських школярів – кожне звернення не залишиться невивченим", – повідомляє омбудсмен Сергій Горбачов.
"Переворот" потрібен: українці вимагають змін
Водночас, користувачі не припиняють обговорювати цю тему у соцмережах. Окрім десятків мемів, що породив останній ляп з відомим актором, серед українців виникають цілі дискусії щодо нових правил створення підручників.
Хтось виступає "за" впровадження сучасних фотожаб, що стали одним з трендів молоді. А інші дотримуються категоричного "ні", коли мова йде про друкований шкільний матеріал.
Серед коментарів можна знайти і думки, безпосередньо, учасників даного процесу у попередніх роках – вони розповідають про цілу низку проблем, з якими доводиться стикатися впродовж всього етапу перевірки контенту та його затвердження.
Як стверджує викладач Черкаського національного університету ім. Б.Хмельницького, авторський колектив на створення рукопису має не більше 1 місяця.
Із занадто коротким терміном погоджується і викладач КВНЗ "Вінницька академія неперервної освіти" – на експертизу 2 підручників йому дали лише 1 місяць.
Дехто з батьків, взагалі, пропонує кардинально новий підхід з впровадженням QR-кодів.
Купа фактологічних помилок: "Потворна трансформація української освіти"
Та от тільки і помилки бувають різними. Якщо мова заходить про викривлення історичних фактів, то це, взагалі, є неприпустимим і потребує невідкладних виправлень. Низку фатальних "фейлів" можна знайти на спеціально створеній сторінці у Фейсбуці "Підручник з історії як помилка".
Так, тільки в одному абзаці з підручника з історії України 10 класу (2018 рік, видавництво "Ранок") старший науковий співробітник Інституту історії України НАН України Генадій Єфіменко знайшов 5 суттєвих помилок.
"Із жахом спостерігаю, наскільки потворно трансформується українська освіта останнім часом. Програма ЗНО з історії передбачає знання дати проголошення ЗУНР. 13 листопада 1918 року. Але у підручнику на сторінках 86 і 88 вказано дві дати цієї події: 9 і 13 листопада. Причому, правильну дату вказано на хронологічній прямій, а у тексті параграфа подано дату 9 листопада, разом із утворенням Державного секретаріату. Яка з цих дат правильна, учень має здогадатися сам", – наголошує завуч із виховної роботи НПУ ім. Драгоманова Олександр Сорокін.
Ще один сумнівний "фактаж" знайшов інший учасник групи.
І це – лише незначна частина існуючих "фейлів" у підручниках українських школярів. Як ми бачимо, нинішній стан якості підручників є вкрай критичним.
Тож про подальший розвиток подій читайте на порталі Знай.ua.