Верховна Рада в липні призначила своїх представників до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора ДБР. Як скоро, на Вашу думку, комісія може бути повністю сформована і проведений конкурс?
Ми давно чекаємо призначення комісії і самого конкурсу. Сум'яття в цей процес вніс коронавірус, так як відклалася робота Верховної Ради з визначення представників в конкурсну комісію.
Згідно із законом конкурсна комісія повинна бути сформована з дев'яти осіб. Три представники від президента були затверджені ще рік тому, трьох своїх представників визначив парламент і три людини повинні бути представлені від Кабміну, точніше, це повинні зробити впливові міжнародні організації через український уряд.
З урахуванням триваючої епідемії цей процес і затягнувся. Проведення конкурсу організовує Офіс президента, думаю, що процес повинен вже початися. Є у організаторів думки почати хоча б збір документів ще до того, як буде вирішено питання з міжнародними партнерами. Прихильники цієї ідеї хочуть якнайшвидше розпочати технічний процес, а противники кажуть, що навіть за технічними процесами мають спостерігати всі члени конкурсної комісії. До якого рішення прийде організатор-побачимо найближчим часом.
Ви будете брати участь у цьому конкурсі?
Повністю замінить ТЦК: які зміни чекають мобілізацію
Пенсіонерів змусять повернути частину виплат державі
Всіх чоловіків змусять встановити "Резерв+": які зміни чекають мобілізацію
Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо
Я дуже позитивно налаштований брати участь. Волею долі вже півроку тут і розумію всі зміни, які необхідні Бюро. До того ж багато процесів вже розпочато.
Коли мені кажуть, що саме треба зробити, я розумію, що вони не усвідомлюють, що це за структура і як вона працює: не розуміють проблем організаційного плану, штату, немає бачення навіть короткострокової перспективи розвитку органу. А у мене це все є.
Ваші амбіції здаються обґрунтованими
Тут навіть не амбіції, скоріше якийсь спортивний інтерес закінчити те, що я почав. Може перемогти на конкурсі Людина з іншим баченням цих процесів, він почне все перебудовувати, а будь-які зміни курсу або заморожування проектів веде до стагнації.
У вас підтримка є?
Думаю, що моя підтримка-це мої знання і впевненість, а як оцінить конкурсна комісія - подивимося.
У всякому разі, У мене не пропало бажання брати участь в конкурсі, я не розчарувався, навіть стало легше, так як я розумію, як працює весь цей механізм.
Як впливає на ефективність роботи Бюро відсутність директора протягом тривалого часу? Які зараз пріоритети в роботі, чи повною мірою працюють оперативні підрозділи?
Об'єктивно кожному органу необхідний керівник, який відповідає за всі прийняті рішення, але я не можу сказати, що директора ДБР як такого не було весь цей час, - я фактично виконував обов'язки керівника і вважаю, що роботи зроблено багато. Вдалося стабілізувати негативні процеси, які супроводжували Бюро, незважаючи на певні інформаційні атаки.
В даний час працюють всі заступники директора Бюро, взаєморозуміння між ними є, ніхто не ділить повноваження, не намагається бути головним. Я, виконуючи обов'язки директора, довіряю замам і не втручаюся в їх роботу. Так, є тактичні та стратегічні моменти, які обговорюємо.
Посада виконуючого обов'язки директора забирає у мене масу часу на організаційні та представницькі функції. Коли буде повноправний директор, він візьме на себе ці функції, заступники сконцентруються на безпосередній роботі, і робота буде більш злагодженою.
Так що в цілому я вважаю, що відсутність директора ДБР не вплинула критично на роботу Бюро.
Що стосується реформування, то вже затверджена нова структура, оптимізована під існуючі реалії.
Основна мета оптимізації роботи ДБР - це не просто забути старих співробітників і набрати нових. Закон передбачає, що оперативники і слідчі повинні бути людьми в погонах, за аналогією з Нацполіцією.
Коли я потрапив до ДБР у січні, то побачив, що фактично правоохоронного органу немає, є якийсь Слідчий комітет без власного оперативного супроводу. Ми працювали, грубо кажучи, на" давальницькій сировині " і були заручниками тих, з ким працювали, а це складно, особливо, з урахуванням того, що ДБР розслідує справи проти тих же правоохоронців.
Принципово важливо було створити структуру, яка представляє якийсь замкнутий цикл з оперативними і оперативно-технічними підрозділами, і це завдання було виконано.
Структура оперативних підрозділів повторює структуру слідчих під час онлайн прес-конференції., щоб з'явився інтерес до взаємної роботи. Наприклад, для підтримки управління з протидії злочинам, вчиненим правоохоронцями, ми створили аналогічне оперативне управління.
Це також зроблено і для того, щоб в майбутньому була можливість з мінімальними витратами створити підрозділи фактично детективів в ДБР. Поки це робоча модель, ми опрацьовуємо її. Як працюють підрозділи детективів в НАБУ? Там немає універсальної людини, яка вміє все, тому по ключових справах створюється група детективів по їх спеціалізації: один прекрасно допитує, другий прекрасно проводить обшуки, третій прекрасно пише міжнародні звернення, а четвертий прекрасно проводить негласні слідчі дії.
Таким чином, ці дзеркальні підрозділи створюються, щоб у разі законодавчої ініціативи колишні слідчі та оперативники стали детективами. Наявність детективів дозволить нам вдвічі збільшити кількість співробітників з процесуальними правами слідчих.
Наскільки укомплектований штат ДБР?
1600 співробітників передбачено законом, зараз працює 1086, тобто, фактично на дві третини штат укомплектований.
Штат слідчих заповнений десь на 85%, оперативні підрозділи-на 62%. Думаю, до кінця року штат ДБР буде укомплектований на 85-90%.
Найважливіше, що слід зробити - в кожному обласному центрі, незалежно від наявності там теруправління, створити слідчий і оперативний відділи. Це необхідно для швидкого реагування на скоєні злочини.
Коли ми створимо структурні підрозділи в обласних центрах, зможемо звертатися за отриманням санкцій до судів за місцем знаходження підрозділу.
Чи змінюватиметься структура Бюро в контексті адміністративно-територіальної реформи?
Кількість областей не змінюється, змінюються тільки райони, таким чином, на ДБР це ніяк не впливає, ми прив'язуємося до обласних центрів.
Конкурси на зайняття яких посад зараз проходять?
З ключових проходять конкурси на зайняття посад керівників та заступників керівників територіальних управлінь, в центральному апараті проходять конкурси на оперативників, слідчих. Керівники теруправлінь вже підключаться до формування оперативних підрозділів та перебудови теруправлінь під структуру центрального апарату.
В цілому конкурсів проходить досить багато, але реальність така, що часто не можемо вибрати відповідних кандидатів через неналежні професійні або моральні якості. Ми не хочемо просто набрати людей, ми хочемо взяти кращих.
Зараз виходимо із законодавчою ініціативою щодо розміщення теруправлінь. Тому що не розуміємо, наприклад, чому теруправління знаходиться в Мелітополі, а не в обласному центрі - Запоріжжі, де повинні отримувати санкції на проведення всіх негласних заходів. Чому так діяв законодавець - не знаю.
Також ми зіткнулися з тим, що в ряді великих міст немає співробітників ДБР, так як це законодавчо не передбачено. Крім того, слід виходити з кількості скоєних злочинів на тій чи іншій території: зараз же приблизно однакова кількість співробітників ДБР працює як в Мелітополі, так і в Києві, що нелогічно.
Тобто, гостро стоїть необхідність переформатувати структуру під те навантаження, яке реально існує, цим займатимуться керівники теруправлінь.
Конкретизуйте за пунктами, які саме законопроекти слід ухвалити парламенту для реалізації актуальних потреб ДБР?
З того, що дійсно "горить": перенести теруправління з Мелітополя в Запоріжжя. Також необхідно дозволити право носіння зброї оперативникам ДБР, так як вони повинні затримувати поліцейських і військових, у яких ця зброя є.
Крім того, ми розробляли законодавчу ініціативу про створення теруправлінь в кожній області, в такому випадку на всю Україну виходить не 1600, А приблизно 5 тисяч співробітників. Але тоді і фінансування повинно буде вирости в 3-4 рази, а це в нинішній економічній ситуації практично нереально і може відбитися на рівні зарплати, яка є серйозною мотивацією для співробітників ДБР.
Згідно з недавнім опитуванням, рівень недовіри до керівництва ДБР не настільки високий, як до інших керівників правоохоронних органів. Чи може це свідчити в цілому про продуктивність роботи самого Бюро? Або це тому, що люди не так добре знають керівника ДБР, як наприклад, главу МВС?
Хотілося б вірити в те, що це свідчить про ефективність роботи Бюро, але є кілька "але".
Те, що мене як керівника Бюро знає мало українців - погано, але в той же час і добре, так як означає, що мене немає в якихось скандалах. Самі соціологи сказали, що це може бути пов'язано з тим, що ми нещодавно працюємо, зокрема, я, - тому не встиг потрапити в різні історії.
По нас висновки робити ще рано, намагаємося, щоб менше було негативу. Хотілося б, щоб через пару років ми оцінювали, у кого більше позитиву, а не менше негативу. Так склалося історично і ментально, що не люблять українці правоохоронні органи.
Чи вплине якимось чином на роботу ДБР відсутність керівника САП і неконституційність указу про призначення Ситника директором НАБУ?
Насправді, на нас це ніяк не впливає. Процесуальне керівництво ДБР здійснює департамент офісу генпрокурора, відсутність-присутність антикорупційного прокурора не має до нас ніякого відношення.
Визнання неконституційним указу про призначення директора НАБУ також на нас не відбивається, у нас різна підслідність.
Чи є спроби впливу на Бюро в цілому і на Вас зокрема з боку президента, інших органів влади, опозиційних сил?
На нарадах з президентом звучить єдина вимога-робити свою роботу, і я вдячний за кредит довіри на виконання обов'язку керівника Бюро.
Що стосується різних політичних сил, бізнес-структур, то не виключаю, що вони хотіли б чинити певний вплив, багато обирають тактику захисту – звернення до нас. Мова про численні звернення народних депутатів, адвокатів, зобов'язанні нас за допомогою судів виконувати певні процесуальні дії. Я це розцінюю навіть не як тиск , а як даність, - це існує, це наші реалії.
Як ви думаєте, чи намагається хтось впливати на нас з правоохоронної системи, якщо знає, що по ньому проводиться розслідування? Думаю, що намагається. Але для протидії цьому у нас є відповідні підрозділи.
В якості прикладу. Ми затримали слідчого ДБР, який у змові зі співробітниками внутрішньої безпеки Нацполіції вимагав 80 тисяч доларів за певні дії.
На подібного роду дії наших співробітників будемо реагувати жорстко.
Портнов продовжує активно інформувати громадськість про розслідування ДБР. Звідки у нього інформація про оперативну, в тому числі, роботу Бюро?
По-перше, у цієї людини є досить велика Адвокатська група з найширшими контактами в судах, в офісі генпрокурора на рівні середньої ланки, в ДБР, в Нацполі, в СБУ.
З позитивного: з весни від згаданого вами юриста з'являється все менше внутрішньої інформації ДБР. Багато речей з'являються на підставі рішень судів, про які він дізнається раніше. Деяку інформацію ми не можемо коментувати, у нас заборона на розкриття таємниці досудового слідства. І навіть якщо оприлюднена цією людиною інформація недостовірна або ж відповідає дійсності тільки якась її частина, ми не коментуємо подібні речі. Ну, не можу я розповідати, що ми збираємося заарештовувати, а оприлюднення інформації за фактом також може перешкодити ходу розслідування.
У справах, які розслідує ДБР, публічність приносить більше шкоди, ніж користі.
Ви сказали, що немає політичного впливу на ДБР. Тобто, ви виключаєте будь-який політичний підтекст розслідування цілого ряду справ, зокрема, в яких фігурує Порошенко?
По-перше, я не вважаю справи, в яких фігурує Порошенко, політичними. І це навіть опитування підтверджують. Політичне забарвлення дає цілеспрямоване формування громадської думки. Все це використовується в політичній компанії і створенні популярності. Немає ніякого тиску в тому, що розслідувати, а що – ні.
Приходить до нас заява - ми зобов'язані реагувати. Не бачимо складу злочину-суд зобов'язує відкрити розслідування. Ми не можемо закрити справу, не провівши слідчих дій і не отримавши відповіді, тому що прокурор скасує таке рішення.
Ряд справ, в яких слідство і прокурори не бачили судової перспективи, були припинені, але я не готовий сказати точно кількість.
Крім так званої "справи по Томосу", що ще було закрито?
Про призначення членів ВРП, про інших не можу сказати. Деякі справи були закриті, потім закриття оскаржувалося через суд адвокатами, і вони поновлювалися. І це не говорить про те, що справа стане перспективною в суді.
Але знову ж таки, Порошенко там не підозрюваний, а свідок. Підозрюваний він тільки у справі, в якій слідство завершено – про призначення семочка. Ми вважаємо, що виконали у цій справі всі необхідні процесуальні дії, зараз йде процес ознайомлення з матеріалами справи і як тільки завершиться ознайомлення, справа буде передана до суду.
Ви не звернули увагу, як можна визначити, чи буде Петро Олексійович на допиті, незважаючи на те, що говорили його адвокати? Якщо у нас під будівлею ДБР є мітинг – Петро Олексійович буде. Якщо мітингу немає - не буде.
І, знову ж таки, це не єдиний політичний діяч, за яким ведуться в Держбюро розслідувань справи. Є справи, за якими проходять ще два президенти. Плюс є інші політичні діячі, в тому числі народні депутати, які законослухняно ходять на допити, дають свідчення. Деякі афішують це у своєму Фейсбуці або на сайті партії, деякі – ні.
Що таке політичне переслідування? Це коли питання виникають через політичну програму, погляди. Справи, в яких йдеться про економічні, посадові злочини, не є політичними.
Така підслідність у ДБР - у нас багато фігурантів справ з різних політичних сил, в тому числі, і "Слуги народу". Детальніше сказати не можу.
Підозр немає?
Є ряд напрямків, за якими люди проходять свідками.
Чи є зараз в офісі генпрокурора проекти підозр за матеріалами ДБР, на депутатів, зокрема?
Цей тренд по анонсуванню проектів підозр ввів попередній генпрокурор. Проекти підозр готуються в офісі генпрокурора. Не можу коментувати і конкретно сказати. Є справи, які ведуться, в разі професійності і успіху певних слідчих дій, в тому числі, негласних, будуть негайно підозрюватися і підозри.
Наскільки ефективним ви вважаєте розслідування "майданівських справ"? Чи достатньо буде суспільству притягнення до відповідальності рядових виконавців злочинних наказів, про що як я розумію, ДБР прийняло рішення повідомляти регулярно? Яка перспектива заочного притягнення до відповідальності Януковича?
Розслідування ускладнене багатоепізодністю цих справ. Їх умовно можна розділити на посадові злочини і насильницькі.
Чому ми прийняли рішення повідомляти про наші рухи і результати в цьому напрямку? Тому що спочатку, в тому числі через штучно створений образ "адвоката Януковича в ДБР" всі вважали, що ми збираємося закрити справи, припинити розслідування.
Перспективи у цих справ є. І заочне засудження Януковича не звільняє його від відповідальності у наших справах. Ми не знаємо, що в країні буде через п'ять років, можливо, Янукович повернеться, можливо, поїде відпочивати в країну, з якою в України є екстрадиція, можливо, зміниться політична обстановка в іншій державі, де він вже буде не цікавий. Все можливо, тому говорити про марність заочного розслідування неправильно.
У рамках справи по Януковичу ми оголосили підозру в держзраді Лебедєву, Саламатіну, Замані у зв'язку з фактичною здачею Криму, знищенням нашої армії з 2012 року. Ми покроково встановили послідовність подій і пазли склалися в одну картину злочину, який призвів до окупації Криму.
Я вважаю, що робота управління, яке займається "справами Майдану" в цілому успішна. Ми рухаємося активно, проводимо слідчі дії, немає ніяких команд, що розслідувати, що ні, нам надана свобода вибору методів розслідування.
Для тих, хто втратив своє здоров'я або своїх родичів на Майдані, нашого розслідування ніколи не буде достатньо.
Кримінальне переслідування Тетяни Чорновол як активістки Майдану певною мірою підірвало довіру суспільства до розслідувань ДБР…
По-перше, цим займалося не Управління з розслідування "справ Майдану", а інший підрозділ. По-друге, не треба робити виборчим підхід до роботи правоохоронної системи. Закон-це не добре чи погано, це закон.
Є рекомендації Управління Верховного комісара ООН з прав людини, в тому числі, з розслідування "майданівських справ", в яких вказується на необхідність розслідувати вбивства правоохоронців, смерть людини в офісі" Партії регіонів", смерті активістів. Так вийшло, що ми просунулися в бік Чорновол, і це викликало резонанс.
Слідство у справі поліцейських продовжено. У чому складність розслідування? Які експертизи проводяться?
Злочин надзвичайне, з сексуальним насильством і тортурами. Коли почали розслідувати ситуацію в Кагарлику, встановили ще кілька епізодів, пов'язаних з тими ж і іншими фігурантами, які причетні до тортур людей.
Справу було продовжено не тому, що як кажуть деякі народні депутати, ми намагаємося щось заховати, затягнути. У цій справі призначено понад 57 експертиз, близько 90% з них вже виконані. Ми чекаємо закінчення проведення експертиз. Думаю, що найближчим часом направимо справу до суду.
У справах, які стосуються фізичного, сексуального насильства ми не знаємо, як відреагує жертва злочину. Тому я прихильник особливо не афішувати подібного роду справи.
Чи Завершено розслідування правомірності ліквідації правоохоронцями "Полтавського терориста"?
Ми провели розслідування, як зобов'язує нас закон. В ході розслідування встановлено, що співробітники поліції діяли правомірно, адекватно тим загрозам, які були. Не було перевищень повноважень.
НАБУ направило до ДБР звернення Приватбанку щодо протиправного призначення судді Печерського райсуду Вовка у справі офшорних компаній братів Суркісів. Чи є правова реакція ДБР на це звернення?
Станом на сьогоднішній день цієї заяви немає, в ДБР вона офіційно не приходила. Як тільки з'явиться-розглянемо і приймемо відповідне рішення. Поки що є тільки заява в ЗМІ, але ми не бачимо аргументацію, викладену в документах.