Нафтогазова асоціація України (НАУ) констатує наростаючий тиск нафтопереробних і видобувних компаній на органи влади України з метою збільшити свою частку ринку за рахунок неринкових механізмів, у результаті чого будуть поставлені під удар споживачі та енергетична безпека України.
«Ініціативи українських НПЗ по введенню 8,5% мита на російські поставки дизпалива і скрапленого газу призведуть не тільки до додаткового зростання закупівельних цін, але і зруйнують стійку систему нафтопродуктозабезпечення, приведуть до появи вже нових мега-постачальників з підвищеною часткою ринку і всіма витікаючими звідси ризиками», — йдеться в прес-релізі галузевої асоціації.
План НПЗ не призведе до суттєвого збільшення переробки нафти і випуску нафтопродуктів, впевнені в НАУ. Причина — підвищений випуск бензину і мазуту, які не мають ліквідного збуту.
Ініціативи щодо обмеження напрямків поставок дизпалива і скрапленого газу призведуть до зростання цін на ці ходові позиції і будуть субсидувати збиткові позиції.
«Фактично питання стоїть таким чином: хто буде платити за утримання і розвиток НПЗ, їх власники або споживачі? НПЗ належать найбільшим фінансово-промисловим групам з державним і приватним капіталом, ми вважаємо несправедливим повністю перекладати цю навантаження на населення і промисловість», заявила президент НАУ Неля Привалова.
За розрахунками асоціації, пропоновані обмеження обійдуться економіці України 11 млрд грн в рік. Вимагаючи допомоги від держави та споживачів, самі НПЗ не беруть на себе ніяких зобов'язань по частині обсягів виробництва і розміру інвестицій, підкреслюють в НАУ.
1000 гривень від держави: як отримати допомогу пенсіонерам
Всіх чоловіків змусять встановити "Резерв+": які зміни чекають мобілізацію
Потрібна повна заміна: Vodafone нагадав важливе правило для 4G
Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо
«Наше об'єднання найбільших мереж автозаправних станцій та оптових постачальників нафтопродуктів протестує проти інформаційних маніпуляцій, які вводять в оману чиновників і громадськість», — йдеться в прес-релізі галузевої асоціації.
В НАУ зазначають, що ключовою проблемою українських НПЗ, притому як державних, так і приватних, є відсутність інвестицій.
Скуповуючи інвестиційна політика призвела до закриття заводів, зменшення обсягів нафтопереробки, застарілої конфігурації випуску моторних палив і як наслідок до збільшення імпортозалежності України, зазначає НАУ. Аналогічні причини падіння видобутку вуглеводнів.
З-за цього Україна змушена платити максимальні в Європі ціни при закупівлі нафтопродуктів. Продукція українських заводів реалізується за принципом імпортного паритету, створюючи додатковий заробіток заводів на рівні $50–60/т.
При цьому незважаючи на високу імпортозалежність, у країни немає безальтернативних постачальників, ринок диверсифікований, завдяки чому країна не знає проблем з постачаннями палива з 2005 року.
НАУ очікує, що у зв'язку зі зміною ринкової кон'юнктури в цьому році жоден з джерел постачань дизельного палива не буде мати більше 30% ринку. В останні роки цей показник перевищували поставки з Росії та Білорусі.
Нагадаємо, раніше підконтрольні Ігорю Коломойському "Укртатнафта" і "Укрнафта" (а також "Укргазвидобування") подали спільну заяву в Міністерство економіки з вимогою ввести мито на імпорт скрапленого року і дизельного палива. Компанії Коломойського хочуть, щоб ввела імпортні мита в розмірі 8,46% в цьому році, з наступним збільшенням щороку - до 25,4% з 2024 року.
Під тиском депутатів, орієнтованих на групи «Приват», рішення про відмову у введенні обмежень на імпорт російського палива відкладено на червень.