Міжвідомча комісія з питань міжнародної торгівлі (МКМТ) відклала ухвалення рішення за спільною скаргою групи «Приват» і НАК «Нафтогаз України», що вимагають ввести мита щодо поставок дизельного палива та скрапленого газу з Росії.
В офіційному прес-релізі МКМТ за підсумками засідання 22 травня, одним з питань якого повинно було бути розгляд скарги на імпорт російського ДТ і ЗВГ, відсутня яка-небудь згадка про цьому розслідуванні.
За даними відразу декількох джерел enkorr, близьких до роботи Міжвідомчої комісії, це питання в останній момент зняли з порядку денного. Було вирішено відкласти його розгляд до наступного засідання, дата якого ще не визначена.
Це рішення прийнято під тиском народних депутатів і лобістських груп, що вважаються близькими до лідера групи «Приват» Ігорю Коломойському.
За день до засідання комісії ряд депутатів, зокрема Олександр Дубинський (СН), розгорнули медіа-кампанію проти міністра економіки-торгового представника Тараса Качки, який також є заступником голови МКМТ і грає ключову роль в цьому органі. Серед іншого депутати, близькі до групи «Приват», почали звинувачувати Т. Хитавицю в «підіграванні країни-агресора», «сприяння російському імпорту» і «знищення вітчизняного товаровиробника».
Долари можна продавати? Що буде з курсом в Україні після приходу Трампа
Підлітки понівечили жінку і скинули її зі скелі: найстаршого злочинця стратили за допомогою тортур
Розмір виплат зміниться: що чекає на пенсіонерів у 2025 році
Українців попередили про три місяці без пенсії: у кого будуть проблеми з ПФУ
В медіа-кампанію були залучені і ЗМІ, що належать групі «Приват». Увечері 22 травня в ефірі телеканалу «1+1» вийшов сюжет під назвою «Росія починає нову паливну війну проти України», де з посиланням на міністра економрозвитку Ігоря Петрашко стверджувалося, що остаточне рішення щодо мит відкладено на два тижні.
Зазначимо, що попереднє засідання МКМТ з розгляду спільної скарги «Привату» і НАК «Нафтогаз України» відбувся ще в березні 2020 р. Тоді комісія, не побачивши підстав для початку розслідування, запропонувала заявникам надати додаткові дані і аргументи. Остаточне рішення по цій скарзі повинно було виноситися 22 травня. Проект рішення, витяги з якого були оприлюднені в ефірі «1+1», передбачав відмову в початку розслідування і введення мит.
Як повідомляв enkorr, скарга про проведення розслідування щодо імпорту ДТ і ЗВГ з Росії була подана 21 лютого 2020 р.
ПАТ «Укртатнафта», «Укрнафта» і АТ «Укргазвидобування», контрольовані групою «Приват» і НАК «Нафтогаз України», запросили негайного введення мит 8,46% з щорічним підвищенням їх розміру на 4,24 п. п. — з 8,46% у 2020 р. до 25,4% з 1 січня 2024 року. Такі ставки призвели б до повної зупинки поставок палива з Російської Федерації.
Приводом для введення мит, на думку заявників, є механізм зворотного акцизу, який застосовується в РФ для регулювання цін на бензин і ДТ на внутрішньому ринку.
Суть цього механізму в тому, що якщо світові ціни на нафту високі, федеральний бюджет виплачує компаніям частину премії, яку російські нафтові компанії втрачають, не піднімаючи ціни на внутрішньому ринку. У зворотному випадку, якщо ціни на бензин на внутрішньому ринку РФ вище експортних, нафтові компанії самі перераховують гроші в бюджет. Цей механізм не має відношення до стимулювання експорту палива.
Крім цього, сама заява українських НПЗ містить чимало неточностей і суперечностей. Наприклад, той же «зворотний акциз» в РФ був введений тільки з 1 січня 2019 р., в той час як заявники стверджують, що шкоди від нього заподіюється останні три роки.