Ями на українських дорогах не рідкість. Часто вони настільки глибокі, що водії не лише гнуть колісні диски й рвуть шини, а й виривають цілі вузли підвіски, шкодять бампери й метал навколо крил. Однак практика судових позовів на дорогах в Україні не надто популярна.

Скільки коштує погана дорога

Нерідко через погане дорожнє покриття відбуваються цілі аварії з участю багатьох машин. Наприклад, у кінці березня відбулася масштабна ДТП на трасі Київ — Полтава біля Корсунь-Шевченківського Черкаської області. Skoda Oktavia влетіла правим переднім колесом у глибоку вибоїну. Внаслідок цього авто викинуло на зустрічну смугу, і його протаранили інші дві машини. Нещодавно п’ять машин на проспекті Космонавта Комарова у Києві отримали пошкодження на суми від 1 тис. до 5 тис. грн. Після ремонту комунальників на дорозі утворився виступ висотою понад 10 см. Оскільки автомобілі проспектом їздять зі швидкістю понад 50 км/год, то зупинити авто перед перешкодою було практично неможливо. У результаті — в машин пом’яті пороги, порвані шини та зламані бампери.

“Якщо гума не порвана, а деформований внаслідок аварії колісний диск, то ремонт власнику Chevrolet Aveo обійдеться у 120-150 гривень. Диск прокатують на спеціальному верстаті. При цьому фарба в деяких місцях шкодиться. А він вже ніколи не буде таким міцним, як раніше. Із легкосплавними дисками важче — багато з них не підлягають ремонту. А знайти точнісінько такий для машини, якій понад 5 років, проблематично”, — каже працівник автосервісу на вул. Глибочицькій Дмитро Сагун.

Якщо на бампері глибока подряпина, відновлення нормального зовнішнього вигляду власнику обійдеться у 1600 грн. Якщо пластик тріснув — 2300 грн. Якщо йдеться про серйозніші пошкодження кузова, то сума ремонту обійдеться удвічі дорожче.

Популярні новини зараз

Гороскоп на п'ятницю 22 листопада для всіх знаків Зодіаку: день для змін та простих радостей

Пенсіонерам "навісять" новий фінансовий тягар: ніяких пільг не чекайте

Штрафи за дрова: українцям підказали, як уникнути покарання за деревину на своєму подвір'ї

Заплатять усі, але один раз: чому українцям почали надсилати додаткові квитанції на газ

Показати ще

“Найчастіше зазнають пошкоджень не так кузовні деталі, як елементи ходової частини — лопають пружини, течуть амортизатори, деформуються рульові накінечники. Ремонт цього виду пошкоджень залежить від марки автомобіля. Але менше 800 гривень ремонт нікому не обходиться”, — пояснює спеціаліст.

Чому водії не добиваються відшкодування збитків

З одного боку, більша частина водіїв не схильна відстоювати свої права шляхом судових позовів. А за страховкою КАСКО більшість випадків не відшкодовується. Їх кваліфікують як необережність водія і помилкова оцінка дорожньої ситуації.

Однак є й інший момент. Щоб подати до суду на дорожників, потрібно, щоб випадок засвідчила поліція. А правоохоронці нерідко замість того, щоб скласти акт дорожньої пригоди, штрафують водіїв.

“Я порвав колесо свого Range Rover у Білій Церкві. Шина до нього коштує дорожче 8 тисяч гривень. Викликав правоохоронців. А вони мене хотіли оштрафувати. Мовляв, не обрав безпечної швидкості й не помітив завади,” — розповідає автомобіліст і активіст Тарас Корольов.

Це не поодинокий випадок. Таких були десятки, тому водії й не поспішають викликати поліцію, зазначають юристи.

Як діяти?

По-перше, не варто нехтувати відеореєстратором. Це відносно недорогий гаджет. А може допомогти вберегти тисячі гривень. По-друге, після інциденту варто одразу залучати свідків-пішоходів і автомобілістів. Після цього — викликати поліцію, радять автоюристи.

“Машина має знаходитися на дорозі відповідно до Правил дорожнього руху — із увімкненою “аварійкою”, винесеним знаком аварійної зупинки на визначену відстань. Поки патруль їхатиме, варто взяти дані у свідків — імена, прізвища, телефони та адреси. Пофотографувати все на телефон. Вибоїну варто фотографувати із якимось предметом. Наприклад, сірниковою коробкою або пачкою сигарет. Це для того, щоби було видно її пропорції”, — радить автоюрист Богдан Глядик.

Після прибуття поліції варто написати пояснення. У ньому зазначити, що є свідки, вказати їхні контактні дані. Від поліції слід вимагати притягнення відповідальних за цю ділянку дороги.

“Вимагайте складання протоколу поліцією за статтею 120 Адміністративного кодексу. Вона передбачає притягнення до відповідальності чиновників, що відповідають за певну ділянку дороги. Вони б мали слідкувати за її станом і вчасно ремонтувати”, — пояснює юрист.

У цей же день треба поїхати на СТО. Бажано, щоб це була фірмова станція. Вона має видати офіційний документ із переліком робіт для усунення пошкодження внаслідок поганої дороги. Із цим документом та протоколом поліції їдуть у Головне управління дорожньої служби. Протягом 3 місяців вони мають компенсувати збитки. Якщо цього не зроблять, треба вимагати через суд.

“У позові до суду потрібно вимагати компенсації не лише збитків, наданих автомобілю. А й врахувати витрати на юридичну допомогу. Це понад 500 гривень. Також винуватець має заплатити судовий збір”, — каже юрист.

Алгоритм дій для автовласників нескладний. Якщо б тисячі українців так діяли, то дороги в Україні були б кращими — чиновники боятимуться судів і доган.

Звісно, що набагато простіше наклеїти на заднє скло наліпку “Ненавиджу Укравтодор” замість того, аби щось робити. Але без масових судових процесів ситуацію буде важко змінити.

Володимир Гук