Штабісти Віталія Кличка намагаються нині передбачити ім'я його "спаринг-партнера" ​​у другому турі виборів. Те, що сам чемпіон виходить у другий тур, не викликає у них сумнівів. Кажуть, що злиття "УДАРу" з президентською "Солідарністю" пішло на користь рейтингу мера. Місто, де популярність градоначальника визначають не його справами, а близькістю до перших осіб країни, приречений на жалюгідне існування.

Залишається сподіватися, що оточення Кличко перебільшує значимість його "дружби" з президентом. Що стосується хвилювань з приводу того, хто стане його найближчим суперником, то це також багато про що говорить. З сильним кандидатам Віталік битися не ризикне. Залишається сподіватися на слабкого.

Як обміняти мішки зі сміттям на продукти і тим вирішити проблему прибирання

А тим часом, у світі складають рейтинги найкращих градоначальником всіх часів і народів з докладним описом їх досягнень. Якби Кличко переймався ознайомленням з подібною інформацією (а також і зробив спроби втілити хоч щось в життя), йому не довелося б молитися про приреченого на провал конкурента. Адже дуже часто для того, щоб запустити реформи, не потрібні ні альянси з сильними світу цього, ні великі гроші.

Свого часу мер Боготи Антанас Мокус (1995-1997 і 2001-2003 рр.) зіткнувся з двома великими проблемами: високою злочинністю і огидними дорогами, а також з тотальним недотриманням правил дорожнього руху.

Популярні новини зараз

Гороскоп на тиждень 25 листопада – 1 грудня для всіх знаків Зодіаку: Львів обдурять, Овни витратить сили, а Водолії мають слухати себе

Ціни рекордні, але буде дорожче: нерадісні прогнози для власників авто з ГБО

Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо

Українцям приготували нові виплати: хто отримуватиме 4500 грн щомісяця

Показати ще

Щоб виправити транспортну ситуацію, він доручив 420 мімам вийти на дороги і сміятися над грубими водіями. Іншою, здавалося б дріб'язковою, інновацією були таблички, якими водії могли оцінювати один одного - таким чином на дорогах стало менше грубості і лайки. Мокус також постановив закривати бари і нічні клуби о першій ночі.

Нове правило різко знизило кількість п'яних бійок. Зі зменшенням рівня злочинності зникла корупція, і до всього іншого Мокус зміг переконати багатих городян платити більший податок у місцеву скарбницю. Ці гроші були витрачені ним на революційну перебудову міста, на ремонт зруйнованих доріг і бідних гетто-районів.

Про податки, місцевий бюджет та інших проблемах Києва

А ось Мартін О`Меллі, градоначальник Балтімора (1997-2007) придумав, як тримати під контролем службовців місцевої адміністрації. Для початку `Меллі удосконалив систему по збору статистики. Нова програма отримала назву CitiStat. Через неї можна було контролювати всі ключові інфраструктурні процеси: установи, громадські роботи, питання оренди нерухомості і поліцію. Завдяки CitiStat оцінка роботи місцевої адміністрації проходила кожні два тижні. Комп'ютерна програма заощадила бюджету 100 мільйонів доларів і зробила життя його жителів комфортнішим.

За статистикою, за період використання програми рівень прогулів в адміністрації зменшився в два рази. За свій винахід О'Меллі отримав приз від Гарвардського університету.

Але якщо О `Меллі експериментував з електронними системами в більш-менш благополучному Балтіморі, то мер невеликого бразильського міста Курітіба Жайме Лернер (1971-1975, 1979-1984, 1989-1992 рр.) зіткнувся з куди більш прозаїчними проблемами. На початку 1970-их Курітіба втілювала собою бідність і бруд. Лернер розпочав програму очищення трущоб шляхом обміну мішків сміття на пакети з їжею та проїзні на транспорт. Він також відкинув генплан свого попередника, який збирався будувати метро.

Лернер заощадив на метро, ​​придумавши систему зростання міста вздовж транспортних структурних осей. Одна така вісь являє собою центральну шестисмугову дорогу з смугами для громадського транспорту та місцем для паркування.

"Ти починаєш мислити творчо, коли закреслюєш нуль у бюджету", - любив казати Лернер.

Як полюбити муніципальний транспорт і одночасно захистити від нього міський центр

Транспортними проблемами був стурбований і мер Лондона Кен Лівінгстон (2000-2008). Він повністю перетворив Лондон, почавши з одного з найбільш пам'ятних місцевих символів - двоповерхових автобусів. Лівінгстон замінив застарілі моделі і впровадив автоматизовану систему оплати за проїзд.

Крім того, при Лівінгстоні на вулицях столиці з'явилися пріоритетні смуги для автобусів. 19 лютого 2007 року в Лондоні була введена плата за в'їзд в центральну частину міста. Виручені кошти пішли на розвиток громадського транспорту, а кількість пробок було знижено на 20%.

"Транспортну схему Лівінгстона" взяв на озброєння і Нью-Йорк, чий глава Майкл Блумберг (2001-2009) став справжньою легендою. Засновник інформаційного агентства, щойно ставши градоначальником, відмовився від особистого кабінету і пересів у розділений перегородками офіс своїх підлеглих.

За час свого правління Блумберг скоротив дефіцит місцевого бюджету до шести мільярдів доларів, ввів заборону на куріння в громадських місцях, реформував систему освіти і створив єдину лінію скарг і пропозицій, на яку можна зателефонувати за номером 311. З приходом Блумберга було прокладено більше 250 км велосипедних доріжок, з'явилася велика кількість автобусних ліній.

Революційні зміни транспортної ситуації виявилися успішними - сьогодні населення користується в основному громадським транспортом, що робить Нью-Йорк найбільш енергоефективним містом США.

Втім, ще далі, ніж Блумберг, пійшов мер Сеула Про Се Хун (2006-2011). Сеульський голова перевів муніципальний транспорт на екологічно чистий природний газ. І прибрав під землю електричні дроти. Але це дрібниця в порівнянні з тим, як Про Се Хун перебудував місто - старі будинки, а іноді й цілі райони вирішено було реконструювати. Для початку були позначені проблеми: старі будинки, вузькі вулиці, мало зелені, багатоповерховість. Було прийнято рішення розширити вузькі вулиці в старих районах за рахунок знесення першої лінії будинків. Завдяки цьому, в районах з'явилося додаткове місце для зелені та тротуарів.

Як жити, не роблячи борги і не змінюючи мрії про велике майбутнє свого міста

Інші, хоч і не менш цінні якості демонструвала 94-річна градоначальниця Міссісога Хейзел Маккалліон. Вперше Маккалліон була призначе в 1978 році, і з тих пір залишається беззмінним його керівником. А Міссіссога - одним з небагатьох міст, у яких немає боргів. Муніципалітет не позичав грошей у держави вже 38 років.

На самому початку кар'єри Маккалліон, у 1979 р, в Міссіссога сталася катастрофа - на Канадській Тихоокеанській залізниці потяг з токсичними хімікатами зійшов з рейок, концентрація отруйних речовин у повітрі стала загрожувати здоров'ю мешканців. Разом з поліцією Маккалліон зробила так, щоб всі жителі були евакуйовані без паніки і тисняви ​​в максимально короткі терміни. За збереження життя понад двохсот тисяч жителів Міссіссога отримала міжнародне визнання.

Основна ідея Маккалліон полягала в тому, що місто має працювати так, як працює бізнес. Тому Міссіссога була врятована від боргів і дірок у бюджеті. Завдяки правильному розподілу грошей, громадяни Міссіссога 12 років (з 1990 по 2001) жили без податку на майно, але при цьому активно розвивалися велосипедні шляхи та громадський транспорт. З 2003 року відкрився веб-портал eCity, через який можна влаштуватися на роботу, застрахуватися, купити квитки або оплатити штраф.

А ось цікава замальовка до популярного в Україні тренду - іноземців в уряді. Китаєць Джон Со, який переїхав в Мельбурн в 17 років, почав кар'єру в ресторанній сфері, а до 60-ти років дослужився і до управителя (2001-2008). Со вибрав відразу два напрямки розвитку: в його плани входило становлення Мельбурна як культурної і фінансової столиці країни.

Мельбурн давно змагається з Сіднеєм за право вважатися діловим центром Австралії. Ініціативи Джона Со були оцінені по достоїнству: у 2002, 2004 і 2005 роках The Economist визнавав Мельбурн одним з "найбільш придатних для життя" міст світу.

А ось Альберто Руїс-Гальярдон, "начальник" Мадрида (2003-2011), мріяв про інше. Йому дуже хотілося, щоб Мадрид приймав у себе літню Олімпіаду 2012 року. А коли ці надії не виправдалися, він став мріяти про ігри 2016- го, але й вони дісталися не Мадриду. Як би там не було, Руїс-Гальярдон побудував кільцеву автомагістраль в районі річки Мансанарес, а на звільненому від машин березі річки створив зелену зону з парками, велодоріжками і трамваями.

Цей проект Гальярдона отримав міжнародні нагороди, але не уникнув критики всередині країни. Руїса-Гальярдон дорікали за зайву марнотратність, яку він, проте, зумів перекрити доходами від нових парковок.

Українські мери: гірші з найгірших

"Поки у всьому світі відзначають успіхи кращих градоначальників, Україна" коронує "найгірших", - говорить Сергій Думчев. Втім, останній антирейтинг градоначальників відноситься ще до довоєнних часів. У 2013 році його перше місце розділили глава Керчі Олег Осадчий і глава Євпаторії Андрій Даниленко. У десятку "лідерів" також увійшли: Геннадій Кернес (Харків), Олексій Бакай (Бердянськ), Іван Цапюк (Олександрія), Геннадій Костюков (Краматорськ), Валентин Казаков (Сєвєродонецьк), голова КМДА Олександр Попов, а також Сергій Кравченко (Луганськ) і Олексій Костусєв (Одеса).

Якщо два роки тому до переліку "найгірших" потрапив Олександр Попов, то Віталію Кличку туди і поготів пряма дорога. Ці два діяча вельми схожі популізмом, прожектерством, кумівством, бездумної тратою бюджетних коштів і прагненням нагріти руки на жаданому місці. До честі Попова слід сказати, що його мером ніхто і не вибирав (глав адміністрацій, як відомо, призначає президент), отже, і обіцянок виборцям він не давав ніяких. Зовсім інша справа Кличко.

Читайте також: "РУХ ЗА РЕФОРМИ": Кличко довів столицю до неминучого дефолту

Жодне з гучних обіцянок Кличка, апелюючи на злобу дня, на сьогодні не реалізовано. Не люструвані одіозні чиновники. Не закриті збиткові комунальні підприємства. Не виділена земля учасникам АТО. Не вирішене питання з податком на доходи фізичних осіб, які влада обіцяла відстояти на рівні Кабміну і залишити в місцевому розпорядженні.

Як і раніше перманентно зникає гаряча вода: обіцянка припинити свавілля "Київенерго" Кличко не дотримав. Як і раніше відчувається дефіцит комунального транспорту (зате ціна за проїзд при Кличко виросла в два рази). Як і раніше їздять машини по "пішохідному" Андріївському узвозу і простоює будівництво мосту на Троєщину.

Читайте також: "Київпастранс" витрачає півмільярда гривень на збір оплати за проїзд - "РУХ ЗА РЕФОРМИ"

... Як казав колись Блумберг, "мене вибрали мером не для того, щоб я добре виглядав в опитуваннях громадської думки. Мене вибрали для того, щоб я добре робив свою справу". А справа це, за його ж визначенням, "найкраща робота на землі. Немає іншого поста в уряді, де причини і наслідки були б так тісно пов'язані, де можна було б міняти кожен день життя різних людей різними способами. Це справжній виклик". Проблема лише в тому, що не кожному дано гідно подібний виклик прийняти, а не впоравшись - гідно відійти вбік. Готовність добиватися свого будь-якими засобами і методами не дуже корисна якість для градоначальника.

"Бажання змінювати життя людей на краще - все таки куди важливіше і корисніше", - вважає лідер партії "РУХ ЗА РЕФОРМИ" Сергій Думчев.