В Україні за багато років усталилася така традиція, коли разом зі снігом зникають і дороги: населення лається, а уряд розповідає про "особливо важку зиму" (а особливо складна, як повелося, в Україну приходить щороку), тому 95% доріг потребують капітального ремонту, хоча мало хто вже згадає, коли він, капремонт, радував українців в останній раз. Дивно, але суворі зими приходять тільки в Україну, інакше як пояснити, що в інших європейських країнах дороги залишаються цілими після "атаки" снігу і морозів?
Як повідомляють РІА Новости, експерти заявляють, що головна причина криється в хронічному недофінасуванні: бюджетом передбачені цілих два мільярди гривень: за ці гроші уряд планує впоратися з 16 мільйонами квадратних метрів дорожніх ям, чого, зрозуміло, недостатньо. "Укравтодор" виділить в цьому році 14,2 мільярда гривень, з яких 4 мільярди піде на ремонт і реконструкцію доріг, 7 - на погашення боргів за ремонт минулих років, 3 - на літній і зимовий зміст.
"Якби у нас це питання вирішувалося системно, то ніякого б загострення не було, і ми б спокійно увійшли в чергову весну і бачили б нормальні дороги. В цьому році з 50-60 мільярдів гривень, необхідних на дороги, у нас виділяється близько 8 мільярдів з бюджету, плюс буде фінансування міжнародних фінансових інститутів. з цієї суми лише частина дійде безпосередньо до доріг, тому що інша частина стане жертвою корупції. З грошей, які дійдуть до доріг, приблизно 20% буде витрачена на ямковий ремонт, який теж насправді є джерелом корупції. І тільки невелика частина піде безпосередньо на капітальний ремонт. І ця проблема накопичується, і те, що ми говорили про міст, який втомився, у нас втомлюється не тільки міст, у нас втомлюється вся інфраструктура - це стосується і злітно-посадкових смуг, і автомобільних доріг. Втомлюються люди, від того, що вони все це бачать, і з року в рік ситуація не налагоджується, і чекаємо, поки ця втома у щось виллється. На жаль, перебуваємо режимі очікування і споглядання", - пояснив Володимир Шульмейтер, Колишній заступник міністра інфраструктури.
У свою чергу, експерт в сфері транспорту Олександр Ківа пояснив, що український уряд в принципі дуже несерйозно ставиться до фінансування інфраструктури, на відміну від інших цивілізованих держав. Хоч прислів'я і говорить, що обіцяного три роки чекають, це явно не про українців: тут ідеальні дороги побачать онуки, а то і правнуки: з нинішніми темпами ремонтів і фінансування асфальтні покриття досягнуть нормального рівня не швидше, ніж через сто років.
"При оптимістичному сценарії в 2017 році буде відремонтовано 2 тисячі кілометрів автомобільних доріг в Україні з 170 тисяч кілометрів. Тобто, щоб такими темпами відремонтувати всю мережу, а зараз 95% мережі знаходиться в ненормативному, неналежному стані, потрібно понад 100 років. І тут, я гадаю, цифри говорять самі за себе, щоб зрозуміти, які обсяги потрібні. І які обсяги виділяються", - пояснив Ківа.
Також експерти помітили важливу деталь: чомусь ті дороги, укладанням яких займалися іноземні фахівці, служать набагато довше тих, які укладали місцеві умільці.
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування
Терміново біжіть до супермаркету, поки не почалися тривалі відключення світла: що потрібно купити кожному українцеві
Нові правила бронювання від мобілізації: що зміниться з 1 грудня
Масштабне березневе підвищення пенсій: 2300 отримають не всі
"Іноземні компанії - це дійсно професійні будівельні компанії, що спеціалізуються на будівництві доріг, і вони, на відміну від українських компаній, розуміють, що таке відповідальність. І якщо прописані гарантійні терміни, вони зобов'язані бути витримані. Плюс найчастіше іноземні компанії беруть участь в тих тендерах, які міжнародні фінансові інститути, які змушують підрядників включати в роботи контроль у вигляді незалежних експертів. тобто, контроль і відповідальність - два дуже важливі фактори для якості доріг", - розповів Володимир Шульмейстер.
Володимир Тарчинський, аналітик організації "Громадський аудит", в свою чергу, впевнений, що проблема криється в тому, що за погану якість доріг або повну їх відсутність ніхто українських фахівців не штрафує, а треба б:
"Наприклад, "Київавтодор" повинен в своїх договорах прописувати і штрафні санкції на ту суму, на яку потрібно усунути. Тоді підрядники будуть відповідальніші, або за роботу не будуть братися ті, хто не може належним чином ремонтувати дороги. Інакше фінансування цієї галузі буде збільшуватися в два-чотири рази, а щороку ситуація не покращуватиметься, тому що немає належного контролю і виконавці робіт ніяк не можуть навчитися працювати по-новому", - резюмував експерт.
Нагадаємо, раніше портал "Знай.ua" писав про те, як жалюгідний стан доріг доводить столичних водіїв до сліз.