Якщо ви подорожуєте Україною, то напевне часто купували квитки на потяг через Інтернет. Це досить зручно, звільняє від необхідності стояти у чергах та й взагалі суттєво економить час. По суті, вам все одно, хто управляє системою з продажу квитків, тільки б вона працювала надійно. А от керівництву «Укрзалізниці» зовсім не «все одно» і воно усіляко намагається, аби платформою, через яку продається більше половини всіх квитків, керувала наближена до неї компанія. Результати дій керівників залізниці могли добре відчути на собі українці, які перед Новим роком залишились без можливості купити квитки.

Про це йдеться у матеріалі Акцентів.

Експерти впевнені, що «Укрзалізниця» є одним з найбільш корупційних державних підприємств України. Причому з приходом Євгена Кравцова на посаду очільника залізниці оборудки не тільки не зменшились, а стали ще більш нахабними. Історія з квитковим сервісом є невеличким прикладом корупційних діянь залізничників. Також те, як «Укрзалізниця» плює на законодавство, яскраво видно по закупівлям, документація у яких часто виписується під «своїх» людей.

Одним з найбільш кричущих прикладів прилаштування потрібних компаній на тендери «Укрзалізниці» є закупівля інформаційної системи для продажу квитків за напрямом «Київ – аеропорт «Бориспіль». Хитрість полягає у тому, що для продажу електронних квитків за цим напрямком залізниця вирішила купити нову систему, хоча цілком могла додати цей напрямок в уже діючий booking.uz.gov.ua. Однак просте, а головне економне рішення не дало б можливості підзаробити на цьому дружній фірмі. В результаті без тендеру Укрзалізниця уклала договір на розробку нового програмного забезпечення виключно за одним напрямком з компанією ТОВ «ВІТЕС», яка вкрай наближена до діючого керівника «Укрзалізниці» і на додаток веде достатньо продуктивний бізнес в країні-агресорі Росії. При цьому діючий розробник сайту booking.uz.gov.ua ТОВ «УНІТ» подав скарги на неконкурентну процедуру укладання договору, оскільки компанію банально не допустили до торгів.

Популярні новини зараз

Пенсія зросте майже на 1000 грн: хто може сподіватися на підвищення

Десятки тисяч українців залишилися без "броні" від мобілізації: за які порушення призиватимуть

Ціни рекордні, але буде дорожче: нерадісні прогнози для власників авто з ГБО

Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги

Показати ще

Інший приклад – більш свіжий. 25 березня філія «Головний інформаційно-обчислювальний центр» (ГІОЦ) акціонерного товариства «Українська залізниця» оприлюднила оголошення про заплановану закупівлю «Послуги з підключення інформаційної системи «Укрзалізниці» до процесингових центрів банків та системи електронних розрахунків через систему Виконавця (платіжний шлюз). Мова йде про підключення банків до платформи продажу електронних квитків на залізничні потяги.

При аналізі умов тендеру добре видно, що виписані вони з порушенням законодавства і для цілеспрямованого відсіювання «небажаних» учасників. В результаті діючий розробник сайту booking.uz.gov.ua ТОВ «УНІТ» оскаржила цю закупівлю в Антимонопольному комітеті України, який зобов’язав Кравцова і Ко внести зміни до тендерної документації і таким чином не звужувати коло учасників тендеру.

Проте рішення АМКУ не було виконано «Укрзалізницею» і вона замість усунення порушень просто відмінила закупівлю від 25 березня і оголосила нову – 11 травня з іще більш дискримінаційними умовами, які антимонопольне відомство зобов’язало змінити.

Більше того, з легкої руки керівництва залізниці у ЗМІ почали активно поширюватись «замовні» матеріали про те, що компанія «УНІТ», яка намагається відстояти законне право на участь у тендерах, буцімто своїми діями загрожує нормальній роботі системи продажу електронних квитків.

Натомість компанія «УНІТ» 25 червня звернулась з відкритим листом до керівника «Укрзалізниці» Євгена Кравцова з пропозицією скликати спільну нараду з відповідальними департаментами залізниці та представниками правоохоронних органів для недопущення можливих перебоїв і зупинки роботи системи, що призведе до колапсу серед пасажирів «Укрзалізниці».

«На сьогоднішній день організованою групою посадових осіб АТ «Укрзалізниця» у змові з приватною компанією вживаються заходи, спрямовані на виведення з-під контролю АТ «Укрзалізниця» системи (з продажу електронних квитків – ред.) з подальшою передачею її під управління приватної компанії. Для досягнення цієї мети посадовими особами філії «ГІОЦ» АТ «Укрзалізниця» штучно створюються перебої в роботі системи, а в подальшому система може бути примусово зупинена цими особами, щоб звинуватити розробника системи – ТОВ «УНІТ», тим самим виправдавши себе. Такі деструктивні дії посадових осіб, які можуть призвести до повної зупинки системи, підривають роботу стратегічного для України підприємства та підставляють вас персонально», - говориться у зверненні UNIT.

Аби відстояти своє право на участь у тендері на послуги «платіжного шлюзу» для «Укрзалізниці» ТОВ «УНІТ» подало заяву до Окружного адміністративного суду м. Києва. 14 червня суд ухвалив рішення заборонити тендерному комітету залізниці в особі філії ГІОЦ вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо закупівлі, у тому числі розглядати тендерні пропозиції на відповідність вимогам документації з переліку учасників, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі UNIT.

Фактично керівництво «Укрзалізниці» діє у змові задля того, аби передати систему продажу електронних квитків під компанію ТОВ «ВІТЕС», власником якої є Сергій Кравець, який реалізує авіаційні квитки в України на платформі Tickets.ua і в той же час бере участь у тендерах в Російській Федерації.

Джерела, наближені до ринку залізничних послуг, повідомили журналістам, що «Укрзалізниця», аби усунути ТОВ «УНІТ» з ринку продажу залізничних квитків, розіслала листи в усі банківські установи, з якими компанія мала договори відносно платіжного шлюзу, який зараз використовується у системі booking.uz.gov.ua. Справа в тім, що саме «УНІТ» обслуговувало цю платформу до кінця лютого 2019 року і у неї є низка підписаних договорів з банками.

З джерел, які пишуть про корупцію в УЗ, відомо, що безпосередніми учасниками оборудки можуть бути керівник залізниці – Євген Кравцов, директор ГІОЦ - Олександр Войтко, а її виконавцем - Юрій Сабадир (головний технолог ГІОЦ та по сумісництву ставленик Сергія Кравця з «Вітес» та Tickets.ua). Ці керівники зважилися на безпрецедентний крок - завалили роботу системи, звинувативши при цьому компанію «УНІТ». Згодом вони поширили в ЗМІ недостовірну інформацію, намагаючись дискредитувати компанію в очах громадськості і правоохоронних органів і тим самим нацькувати ті ж органи на «УНІТ». І в цей же час залізниця вирішила залучити «Вітес» в якості «рятівника» ситуації і перевести весь електронний продаж квитків на програмне забезпечення цієї компанії, яке до речі попередньо ними було вкрадено з серверів ГІОЦ та розміщено у себе на серверах.

Вся вищеописана схема не може проходити без участі добре відомого журналістам персонажа Олега Назарука, який у 2014 році був люстрований. Він є начальником департаменту економічної та інформаційної безпеки УЗ, який раніше працював в СБУ. Свого часу йому було пред’явлено підозру в вчиненні злочину.

Сайт «Цензор.нет» у 2016 році писав про «кришування» Назаруком нелегального бурштинового бізнесу на посаді заступника керівника Управління СБУ в Рівненській області. В грудні 2015 року стосовно нього було відкрите кримінальне провадження за фактом вимагання та отримання хабаря. Загалом, як додає «Залізниця без корупції», йому закидали організацію поборів в сумі близько 75 тисяч дол. на день від «бурштинової бізнесу». У мережі досі можна переглянути відео, де Олег Назарук розповідає про «систему» та розцінки нелегального бурштинового бізнесу.

Подібний «цінний» кадр у Департаменті економічної та інформаційної безпеки принаймні повинен викликати цікавість антикорупційних органів, які активно намагаються вичистити корупцію з «Укрзалізниці».

Варто звернути увагу на те, що наприкінці червня Президент України Володимир Зеленський оновив склад Національної ради з питань антикорупційної політики. Серед інших він призначив до ради першого заступника міністра економіки Максима Нефьодова, який є ідейним натхненником створення системи електронних закупівель ProZorro. Саме цю систему намагається «нагнути» «Укрзалізниця», яка проводить тендери за неконкурентними умовами. Якщо антикорупційна рада, оновлена новообраним Президентом, нарешті запрацює, то оборудки на «Укрзалізниці», до яких цілком може бути причетне її керівництво, мають стати предметом її прискіпливого розгляду.