За часів Януковича тодішня опозиція закидала владі, крім усього іншого, захмарні витрати на її, влади, утримання. Уряд, що виринув на хвилі Революції Гідності, жорстко (і небезпідставно) скритикував своїх попередників за просто-таки царські витрати на автопарки, вертодроми, бездіяльні управління департаменти, напхом напхані нікому не потрібними чиновниками тощо.
Новий, пореволюційний, бюджет передбачав суттєві обмеження видатків на всі владні структури, наголошують експерти Громадського руху «Рідна країна» Валентина Різник, політолог та Віктор Марусиченко, юрист.
Це було виправдано, зрозуміло і палко підтримано — адже держава постала перед загрозою економічної кризи, а в Донбасі вирувала війна. Та минуло чотири роки, і виявилося, що криза й далі маячить на овиді, війна вирує, одначе теперішні владці про власний добробут дбають неабияк. От і Держбюджет-2019 люди називають (ні, не народним!) — «нічним», «п’яним» та «виборчим»: адже так «набюджетити» собі на користь можна було хіба вночі, не зовсім тверезо і з розрахунку, що вибори недалечко.
ОСЬ ЯК ВЛАДА ПОДБАЛА ПРО СЕБЕ СЕКРЕТАРІАТ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ
Мобилизацию в Украине усилят: ТЦК заставят работать эффективнее
Всех мужчин заставят установить "Резерв+": какие изменения ожидают мобилизацию
Приятная неожиданность: в Украине начали снижаться цены на некоторые овощи
Налоговая проверяет украинцев за границей: что уже известно
Попри обіцянки раціонально використовувати кошти та суворі заборони збільшувати автопарки, — армія працівників, які обслуговують пань і панів міністрів, неухильно зростає. Як, власне, й кількість вельми недешевих обслуговуючих автівок. Додамо сюди ж фінансування «Урядового кур’єра» — газети, яка піарить Уряд — і в кінцевому підсумку отримаємо зростання на 418,49%: 2015 рік — 267 млн 400,5 тис. грн. 2019 рік — 1 млрд 119 млн 043,3 тис. грн.
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ
Видається, він переважно захищає вже існуючі монополії. Про це свідчать і некерований ринок землі на просторах України, і зірваний опалювальний сезон, і відтік іноземних інвестицій (позаяк інвестори не можуть працювати в умовах, створених клановими угрупованнями). Бездіяльність, або, радше, діяльність цієї установи нині становить серйозну загрозу для економіки держави. Але фінансування їй збільшили на 345 %: 2015 рік — 64 млн 192,9 тис. грн. 2019 рік — 221 млн 968,6 тис. грн.
ДЕРЖАВНА ОХОРОНА ОРГАНІВ ВЛАДИ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ
Пересування перших осіб держави створює дедалі більше незручностей. Доходить до блюзнірства: в День пам’яті жертв Голодомору, коли Президент відвідував Меморіал, для всіх інших громадян, що прийшли вшанувати безневинно замордованих співвітчизників, доступ до Меморіалу був «перекритий». Сума, яку ми маємо викласти з власних кишень на «страхування» страхів влади перед народом, зросла на 301,77%: 2015 рік — 431 млн 827 тис. грн. 2019 рік — 1 млрд 303 млн 135 тис. грн.
АПАРАТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ
Фінансування структури, що обслуговує Верховну Раду, зросло протягом чотирьох років на 281,24%: 2015 рік — 700 млн 581,5 тис. грн. 2019 рік — 1 млрд 970 млн 346,7 тис. грн. Прикметно, що майже 500 млн грн. призначено для оплати праці нардепів, тобто понад мільйон на кожного депутата. На додачу — 500 млн грн., які передбачені законодавством для фінансування діяльності партій, представлених у парламенті.
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА
Ефективність діяльності Генеральної прокуратури вже не перший рік обернено пропорційна до витрат на її функціонування. Більшість справ, які вона готує, або «розвалюється» в суді, або — через некомпетентність та брак доказів — туди й не доходить. Скажімо, в’язниця не дочекалася жодного з нардепів, яких у чималій кількості ГПУ гучно намагалася притягти до відповідальності. Тим часом фінансування Генпрокуратури збільшилося на 249,01%: 2015 рік — 2 млрд 919 млн 373,9 тис. грн. 2019 рік — 7 млрд 269 млн 784,4 тис. грн.
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ
Раніше надпотужне фінзабезпечення МВС сяктак пояснювалося витратами на реформування правоохоронних органів. Нині всім розвиднилося: «нова поліція» — скоріше, перевдягнута стара; реформування провалилося; народна довіра, за опитуваннями Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва, змаліла до від’ємного результату (-19%). А от фінансування зросло — аж на 246,14%: 2015 рік — 33 млрд 771 млн 154,7 тис. грн. 2019 рік — 83 млрд 123 млн 897,6 тис. грн.
ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ СПРАВАМИ
Ця не схильна до публічності структура опікується здоров’ям і зручностями посадовців, депутатів та інших осіб, до них наближених. Серйозно опікується. Наприклад, автобаза ДУС запланувала купити 2 броньовані автомобілі Mercedes-Benz S600 за 41,98 млн грн. для Петра Порошенка. Попри те, що президентський кортеж цілком укомплектований. Бюджетом на 2019 рік «ДУСі» збільшили фінансування «всього лише» на 215,89%: 2015 рік -1 млрд 146 млн 462,7 тис. грн. 2019 рік — 2 млрд 475 млн 197,9 тис.грн.
СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Фінансування служби, яка цілковито підпорядковується Президентові, зросло на 210,86%. Влада пояснює це гібридною війною, що триває внаслідок російської агресії. Проте, хоча видатки на утримання СБУ щороку зростають, українці безпечніше не почуваються. За результатами опитування, яке в січні 2018-го провів уже згадуваний Фонд «Демократичні ініціативи», Служба безпеки України має від’ємну довіру громадян: -26,5%. Одначе далеко не бідує: 2015 рік — 4 млрд 533 млн 083,1 тис. грн. 2019 рік — 9 млрд 558 млн 647,6 тис. грн.
МІНІСТЕРСТВО ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ
Цей орган, створений порівняно недавно, де-факто являє собою піар-агенцію влади. Такий висновок напрошується з огляду на кількість роликів, які під виглядом соціальної реклами демонструє телебачення, і в яких мало не щомиті лунає прізвище Президента. Не варто забувати і про фейсбук-армію, що фінансується за гроші платників податків. Такі медійні послуги й коштують немало. Тож нічого дивного, що фінансування міністерства зросло на… 7929,15%: 2015 рік — 6 тис. 795,7 грн. 2019 рік — 545 млн 639,3 тис. грн.
НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
Суспільство загалом не задоволене роботою цієї структури. Справа не лише в захмарних преміях для його керівництва. Декларації значної частини депутатів свідчать, що ті примудрилися впродовж двох років стати мільйонерами, проте жоден з них так і не відчув на собі сталевих обіймів НАЗК. Але, звичайно, фінансування Агентства збільшилося — на 693,76%. 2015 рік — 109 млн 312,6 тис. грн. 2019 рік — 758 млн 373,2 тис. грн.
А тепер повернімося до характеристик, що ними наділили в народі Бюджет-2019.
НІЧНИЙ, бо його остаточна версія погоджувалася вночі, шляхом домовленостей між кількома фігурантами з урахуванням позиції МВФ. Хитрість не нова: під покривом ночі, за відсутності публічного, відкритого обговорення, шляхом масового кнопкодавства, влада «протискає» свою версію бюджету.
П’ЯНИЙ, бо, за свідченнями й частини самих депутатів, і журналістів, після копіткої нічної праці вранішній алкоклімат у сесійній залі перевищував усі норми й бив усі можливі рекорди.
ВИБОРЧИЙ (і це найголовніше) — бо адмінресурс отримав у якості подарунка (чи заохочення) величезні бюджетні кошти напередодні виборів.
По-перше, це мільярд для фонду Порошенка.
1 мільярд гривень передбачили в бюджеті-2019 для Фонду Президента України — на підтримку освітніх та наукових програм для молоді (Фонд, до слова, юридично не існує). Звичайно, підтримка молоді — річ позитивна, але в цивілізованішому світі фонди президентів та перших леді наповнюють меценати і благодійники, а наукові гранти та стипендії з бюджету надає Міністерство освіти. Українському культурному фондові, який очолює дружина Президента, виділили 708 млн грн. Доброту членів сім`ї Президента ми, виходить, оплачуємо з власних кишень.
По-друге, державні кошти для депутатів, які підтримують Президента та Уряд.
На субвенції місцевим бюджетам для заходів соціально-економічного розвитку окремих територій у Бюджеті-2019 закладено 4 млрд 900 млн 500 тис. грн. Це означає, що перед виборами «віддані» депутати отримають майже 5 мільярдів для «обробки» своїх округів. І нарешті — родзинка: підвищення пенсій відбудеться того ж місяця, що й вибори Президента України.
ЯК ВЛАДА ПОДБАЛА ПРО ГРОМАДЯН
На зарплати та пенсії для своїх громадян влада, звичайно ж, передбачила набагато менше. Мінімальна заробітна платня з січня місяця зросте протягом року на 450 грн. (+12,1%) і становитиме 4173 грн. Мінімальна пенсія збільшуватиметься поетапно, в тому числі перед виборами — в березні, й до кінця року зросте на цілу 141 грн. та сягне 1638 грн. Прожитковий мінімум з 1853 грн. до кінця 2019 року планують підняти до 2027 грн., тобто на 174 грн.
Висновок: влада максимально подбала про себе та тих, хто її підтримує, а для громадян 2019-й знову стане роком виживання. Інші висновки пропонуємо шановному читацтву зробити самотужки.